Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om järnvägar och tåg

Slumpade bilder från Centralen - Ett bildgalleri för tågbilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-10, 21:17   #1
Hgv
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard Fjtkl spårplaner?

Apropå detta så blev jag inspirerad att bygga fler sträckor och har nu börjat med sträckan Skövde-Falköping. Planen är att fortsätta med Jönköpingsbanan och ner mot Göteborg.

Är det någon som har bilder på hur spårplanen ser ut hos "fjärren" Göteborg? Det jag är ute efter är hur de olika banorna är presenterade och kopplade på deras skärmar (här kan man få en uppfattning om hur det ser ut i Malmö).

Jag har hittat några bilder på enskilda stationer men funderar på hur sträckorna ska hänga ihop.

Det kanske t.o.m. finns nåt TRV-dokument som visar hur spårplanen ser ut?
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 00:16   #2
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Fjärrbilderna är numera att betrakta som skyddsobjekt, tyvärr. Så det blir nog svårt att hitta.

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 00:48   #3
Hgv
Medlem

Standard

Är själva "kartan" ett skyddsobjekt menar du? Det låter märkligt.

Att centralerna är skyddsobjekt med fotoförbud kan jag tänka mig, även om jag har svårt att tro att upplägget på banorna på skärmen skulle vara sekretessbelagd information!
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 14:32   #4
blomsson
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard

Jag frågade farsan (som pensionerades som Fjtkl på Cst för något år sedan) angående detta och på Cst är det fotoförbud inne hos fjtkl sedan det blev skyddsobjekt.

Jag träffade ett par av mina före detta arbetskamrater tidigare i våras och fick då veta att det numera är larmat in till tkl-utrymmet i Vingåker och att det dessutom krävs inskrivning i loggböcker, dessutom är det samma förfarande igen om man ska vidare in i teknikutrymmet. På min tid sä räckte det med nycklar till respektive utrymme.

Skulle vara förvånande om det inte gäller till de flesta tkl-/teknikutrymmen under trafikverkets regi.

Dessutom så är det inte några stora skärmar utefter väggarna på Cst sedan ganska många år tillbaka utan varje operatör har sina egna skärmar vid sin plats.

mvh
Håkan
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 14:54   #5
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Det är hemligt p.g.a. terror.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-13, 16:23   #6
Hgv
Medlem

Standard

Nu var ju inte frågan om man fick komma in på en central som obehörig utan nyckel, utan om hur banorna är upplagda (översiktligt) på deras skärmar. Data om hur själva banorna ser ut med signalers placering osv finns ju redan öppet att hämta från Trafikverket så det är absolut inget som är hemligt.

Kan jämföra med flyget: Det är hög säkerhet på så vis att vem som helst kan inte lufsa in i ett torn eller kontrollcentral, besök på centraler anmäls och registreras, men däremot finns inte generellt något fotoförbud eller sekretess gällande t.ex. upplägget på en radarskärm.

Det jag är ute efter för Göteborg är något i stil med bilden på sidan 22 i detta exarbete, fast med bättre upplösning så man ser vilken bana som är vilken. Jag tvivlar starkt på att detta är hemligt.
Gammal 2021-06-13, 16:57   #7
blomsson
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard

Eftersom du frågade om "kartan" så gav jag den information jag hade.

Förlåt om du fick för mycket information om mindre teknikutrymmen, tyckte det kunde vara intressant i sammanhanget!!

Fotoförbudet som finns inne hos Fjärrtågklarerarna på Centralstationen i Stockholm, betyder väl just ett fotoförbud, vilket borde innebära att man inte får ta kort och sprida det hur som helst utan tillstånd, även om man har rätten att befinna sig på platsen.
Att något är hemligt eller om det är fotoförbud kanske inte är riktigt samma sak, varför det är fotoförbud får du faktiskt fråga de som har bestämt det.

På bilden som du länkar till kan man ju inte se vad det föreställer, alltså utgör det säkert ingen svårighet att få tillstånd att visa en sådan bild.

Kan ju också tycka att det haltar att jämföra en radarbild med bilder på spårplaner, de innehåller ju lite olika information. Sedan kan man ju tycka att det är väldigt överdrivet med vad som bedöms som skyddsobjekt, bl.a. som du skriver därför att objekten som ska skyddas redan finns lättillgängliga.

Om du inte känner någon på de berörda ställena som kan hjälpa dig tror jag det blir väldigt svårt att hitta all den information som du eftersöker.

mvh
Håkan

Senast redigerad av blomsson den 2021-06-13 klockan 17:05.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-16, 14:08   #8
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Alla operativa skärmar, samt analoga ställverkspaneler där de finns kvar, är belagda med fotoförbud sedan typ 2 år tillbaka. Det blir lite konstigt på tågexpeditioner från hedenhös-tiden där allmänheten utan problem kan se hela härligheten genom fönstret, men så är det i alla fall.

Som en anekdot kan nämnas att när det skrevs en artikeln om TågX Borlänge på intranätet inför nedläggningen, så censurerade man både ställverkspanelen, datorerna samt TKL:s TV...

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-16, 14:46   #9
Hgv
Medlem

Standard

Märkligt som sagt, men jag undrar om det är själva layouten som man inte vill ska spridas (som sagt, väldigt mycket data om järnvägens utformning finns ju tillgängliga för allmänheten på nätet i TRVs olika tjänster). Det finns också skärmdumpar på spårplaner i färska dokument från TRV (som här).

Kan det ha att göra med att man inte vill visa tågföringen ("oj, så försenat tåg X är!"), i likhet med att dagliga grafer inte längre är publika?

Det finns ju ställverkspaneler utomhus förresten. Det är väl knappast fotoförbud på dom?

Jag har i alla fall byggt lite på en simulering av (delar av) Göteborgsfjärren. Här spårplan från Skövde till strax före Olskroken. Det kanske inte är realistiskt att ha med hela Sävenäs rangerbangård på spårplanen (?) men det var intressant att se om jag kunde pussla ihop den.

(Hoppas det är tillåtet att visa bilden! )
Bifogade bilder

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:51.