Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-18, 22:52   #1
Tjatte
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 263
Skicka ett meddelande via MSN till Tjatte
Question jag undrar kan någon gör en dem karta

hej jag undrar kan någon göra dem karta på strömsnäsbruk till markaryd till mig jag vet inte hur man lägger in en karta på tane
Tjatte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 11:23   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag förmodar att du menar en DEM-bana. För att få in en sådan i TANE måste man gå omvägen över TRS 2010/2012, men det kan man få hjälp med. Dock måste man göra en hel del arbeten själv - exempelvis bestämma banans koordinater.

Det finns manual hur man gör. Bifogas här under.

Nisse
Bifogade filer
Filtyp: pdf DEM-manual 2,4 mb.pdf (2.30 MB, 19 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-20, 14:56   #3
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej Tjatte!
Antar att du bara har TANE? I så fall kan du inte skapa någon DEM-karta för det behöver man äldre Trainz till.

Här är en bit av Sverige, i form av Markaryd med omgivning. CDP-filen innehåller rutt och session, som i båda fallen inte innehåller något annat än kartbilden.

Du laddar hem CDP-filen och sparar den på skrivbordet. Sedan startar du TANE och väljer Content. Drar CDP-filen med musen från skrivbordet in till TANEs Content-fönster. Därefter "Submittar" du banan, alltså klickar på Markaryd och väljer "content" och i listan "Submit edits". En sak till: Du dubbelklickar på Markaryd och väljer Download. Så kommer en del av de saknade HOG-färgerna att hämtas från Download Station. Men tyvärr inte alla. Så därför kommer kartan inte att visa alla färger, men jag hoppas de räcker till för att man kan se var vägar och sjöar ligger.
Du behöver antagligen också att "submitta" banan en gång till efter att ha gjort den där Download-proceduren.

Efter detta kan du starta TANE och då ska du finna rutten Markaryd i listan.
Men jag kan inte garantera att allt fungerar. Det kan fortfarande saknas färger i kartan och för mig händer det att det blir svart i Minikartan. Men huvudsaken är att man kan se kartan i huvudfönstret.

Den blå linjen är till hjälp att se ungefär var järnvägen går. Markhöjderna är heller inte exakta, men stämmer rätt så bra. Därmed önskar jag dig, och andra, lycka till med ditt byggande.

Hälsningar
Bifogade filer
Filtyp: cdp MarkarydTS12.cdp (3.12 MB, 44 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-20, 16:57   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Många ruttbyggare använder TransDEM programmet och skapar DEM-modellerade rutter direkt till TANE. Ryktet att man måste gå via TS2010 ärnog betydligt överdrivet !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-20, 17:38   #5
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hur gör man det?

Jag har läst att TANE inte använder sig av samma teknik att bygga basbord på som gamla Trainz. Därför måste man gå omvägen via 10-an eller 12-an.

Jag vet inte om HOG kan använda filer från TANE. Men, om du säger att det går, så var i så fall hittar jag motsvarande "mapfile.gnd" i TANE?
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-20, 18:23   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Trans DEM? Har aldrig hört talas om det. Intressabt - kanske.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009