Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-16, 20:53   #1
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard Objekt dyker inte upp

Tjosan!

Jag har något knasigt fel när jag försöker få in mitt objekt i Trainz. Får inga fel, varken från CM eller exporten.
I Mesh Viewer2 ser man objektet jättefint. Men i Trainz så vägrar det fungera

jag har slut på idéer på varför den krånglar, det fungerade typ nyss. Har bytt lite texturer och byggt om lite. Först blev objektet helt vitt, sen försvann det. Det är en kraftledningsstolpe som försvinner, man ser fortfarande ledningen (separata objekt).
Så nu har jag som sagt slut på idéer, så om någon kan komma på något fel som jag gjort, hör gärna av er =)

Såg nu på någon hemsida att man inte ska använda texturer mindre än 64x64, stämmer detta? - Jag har fått objektet att fungera som haft en textur som är 64x64 och en som är 8x8. Just nu har objektet en på 512x512, 8x8 samt en på 4x4.

hade

//Joel
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-04-16, 22:54   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Sålänge texturen är en 2 potens så ska det fungera, har själv använt 4x4 texturer utan problem. Dock har jag för mig att 2x2, eller i alla fall 1x1 har strulat tidigare för mig, men det kan ha varit i samband med experimenterande med alphor.

Har du vita föremål så låter det som en grafikkortfel. Vad har du för kort? En del NVIDIA-kort har problem med Trainz som ger feltexturerande/vita byggnader. Sök här på forumet så hittar du flera trådar med problemet i.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-16, 23:09   #3
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Det är lite svårt att söka efter vit då man måste söka på ord längre än tre bokstäver :P (vitt och vita gav inte så många rätt träffar på det jag sökte)

Hittade felet efter mycket om och men, det var tydligen så att jag döpt ena texturen lite fel. Den hette visst *.m.ontex vilket trainz inte gillade alls. Sjukt konstigt att den inte validerar detta när man exporterar.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009