Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-13, 05:27   #1
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard HB Verktyg (Tools) - Diskussionstråd

I denna tråd (som namnet antyder) tänkte jag att ni som har kritik, beröm, önskemål, ja egentligen bara vill ventilera era åsikter kan skriva om de verktyg som jag blir skyldig till när de sedan släpps.

Just för tillfället är det bara ett verktyg på gång och eftersom jag inte har berättat något om detta (annat än i förbigående) så tänkte jag börja denna tråd med att visa litegrann om hur den fungerar.

Verktyget går under det chantila namnet "Trackside Measuring Device", vilket skulle kunna översätts till "Anordning att mäta utefter spåret". De här namnen blir ju lite långa så i förkortningarnas tidevarv döper vi den helt enkelt till "TDM".

Objektet i sig själv ser ut så här och placeras på spåret!
1 TDM.jpg

Bilden nedan visas en basal sökning!
2 Grundsök.jpg
Sökningarna som utförs följer växlarnas riktning och jag är (ganska) säker på att den stannar vid medväxel i fel läge, eventuellt ska jag ändra det...

Bilden kräver kanske några förklaringar:
Samtlig understruken text går att klicka på.

Gröna rutan
Här finns olika typer av filtreringar

Sökriktning
Bestämmer om det ska sökas framåt (TDM:s gällande riktning) eller åt båda hållen. TDM har, som synes, en grön och en röd sida, vilket här blir viktigt eftersom den gröna sidan är framåt.

Söklängd
Förinställd på 20000 meter, max söklängd i Trainz är 25000 meter. Längden gäller i båda riktningarna.

Döpta
Ett objekt som hittas i sökningen och som inte är namngivet via propertyrutan ges sitt GetGameObjectID. Om man vill ignorera icke namngivna objekt klickas denna länk.

Kategori
Klass
Namn
Olika typer av filter för att nyansera sökresultatet. För att rensa ett filter klickar man på länken och raderar innehållet i rutan.
Mer om filtren nedan!

Objektriktning
Alla objekt får en riktning när det placeras på spåret, vare sig det behövs eller ej. Denna länk filtrerar sökningen med avseende på riktning i förhållande till den sökande TDM. Sökning av objekt i bägge riktningarna är normalläget.

Röda rutan
Det här är också en typ av filtrering, varje klick på länken stegar igenom tre olika typer av sökningar: Sökning efter alla objekt, Sökning efter endast TDM eller Sökning till första objekt.

Orangea rutan
Här redovisas samtliga objekt som har hittats och en del data om sökningen.

Nr
Objekten numreras i sökningen med nummer "1" närmast TDM i respektive sökriktning, på bilden syns att det har hittats 326 st objekt i sökningen framåt.

Namn/ID
Redovisning av objektets namn eller dess GameObjectID.

Kategori Klass
Klickning på länken byter visning på kolumnen mellan objektens kategori- och klasstillhörighet.
Objekten i kolumnen är understrukna och ett klick snabbskriver de i respektive filterkolumn.

Riktning
Visar objektens riktning som beskrivits ovan.

Avstånd Start resp föregående
Länkarna här möjliggör byte av visning mellan meter, yards och mile.
Start - ger avståndet från TDM till objektet.
föregående - ger avståndet från det senaste (föregående) objektet till det objektet som värdet läses vid.

Lutning Start resp föregående
Länkarna här möjliggör byte av visning mellan promille och procent.
Start - ger lutningen från TDM till objektet.
föregående - ger lutningen från det senaste (föregående) objektet till det objektet som värdet läses vid.

Objekten listas med TDM som centrumpunkt vid sökningen, mer om detta senare!

De flesta länkarna uppdaterar sökningen automatiskt, men den första sökningen som görs eller om TDM (eller andra objekt) flyttas måste sökningen göras om, då används länken höst upp till vänster på bilden!

3 Namnfilter.jpg

På bilden ovan är det samma söknings punkt som på den föregående bilden, men nu med lite filter inskrivna.
De tre gröna rutorna är det som är förändrat, sökning i båda riktningarna, ett kategorifilter är inskrivet och även ett namnfilter.

I och med att sökriktningen är vald som båda sker en "dubbel" sökning med samma värden åt bägge håll.
Här syns också hur objekten redovisas med TDM som centrumpunkt. Detta förfarande kanske känns lite konstigt, att det vore naturligare att visa objekt 1 högst upp. När jag testade detta så känns det här mer naturligt än det andra viset, som jag hade först. Man kan också tänka sig tittandes ut från TDM och då ser man ju objekten som de redovisas.

Kategorifiltret är snabbifyllt och sedan rensat på ovidkommande data. Och redovisar de objekt som är signaler.

Hos Namnfiltret kanske ni ser ett tecken innan "C", det är en av flera finesser som finns, genom att skriva en asterisk(*) innan filtret så söks bara efter objekt som börjar på , i detta fallet "C", om man inte använt asterisken hade alla objekt med ett "C" i sig hittats. Det finns flera sådana här finesser inlagda som man får läsa om i den medföljande manualen.

5 Klassfilter.jpg
Ytterligare en bild med samma grundsökning som ovan men nu med en klassfiltrering.
Även denna är snabbifylld via länken i klasskolumnen.
Här kan man också se att det översta objektet inte har ett namn ifyllt utan dess GameObjectID visas istället.

4 Ett objekt.jpg
Och så avslutar vi med en bild att fundera lite över...

Rosa rutan
Här kan man se att sökningen slutar vid det första funna objektet, i övrigt är filtreringen samma som på bild 3.
Så när kan denna tänkas användas, jo istället för att fippla med att ändra avståndet som man söker till så kan man med hjälp av filtren hitta det första objektet som är intressant och sedan flytta TDM till rätt avstånd är uppnått och där placera sitt objekt.

Röda rutan
Dessa länkar tänker jag inte tala om vad de gör utan det får ni fundera på, men kul är det och användbart...

När jag konverterade demobanan till trackside härom veckan och byggde om en del i samma veva använde jag mig av TDM väldigt mycket, testade ju en del också förstås. Visserligen har många objekt i mitt system inbyggda lutnings- och avståndssökningar men tycker den gör stor nytta i många fall!

Planen är att släppa TDM i samma veva som Tavelpaketet. Lite detaljpill och manualiserande sedan ett verktyg på flykt...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 16:23   #2
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Kryssmärkeshjälp

Ett verktyg för att hjälpa användarna vid placering av kryssmärkestavlor och diverse andra objekt, finns nu att ladda ner från hemsidan.

Information om hur den används finns att läsa i manualen till vägskyddssystemet.

English
A tool that aids the user in placing certain object for the swedish crossing system.
Information on how to use it is in the manual for the crossing system, only available in Swedish, sorry!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009