Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-04, 14:55   #1
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard Dem=dom?

Läser i en del inlägg att folk har börjat skriva "dem" i stället för "dom",
men har aldrig hört någon som muntligt bytt ut ordet i dagligt tal.

Är det något nytt man lär??? ut på skolorna idag?
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 15:34   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Är jag en av dem?
Dom är talspråk och är tydligen fel att använda även om de flesta(?) använder det. Det ska istället vara de eller dem. Personligen tycker jag att man får göra hur man vill, men nu har jag gått över från dom till de och dem för att det i vissa meningar ser bättre ut. t.ex;
Dom var bättre än dom.
De var bättre än dem.
(dåligt exempel)
+ Att man kan blanda ihop det med ångdom på ånglok
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dom-debatten
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 16:08   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Haha, visste inte ens att det förekommit en "dom-debatt".

Men det jag tycker är konstigt, är när folk skriver t.ex "dem här bilarna".
Då ska det väl vara de eller dom?
Kanske det är skolan som är dålig att lära ut när de eller dem ska användas.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 16:21   #4
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Jag skriver faktiskt ganska ofta dem. Dom är talspråk, men det kan väl inte vara fel att skriva som man pratar? (Talspråk)
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 17:00   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Hmm... Klurig mening.
Annars har jag fått lära mig att man kan byta ut de/dem mot han/honom (eller hon/henne om man så vill)
Om "han" passar bäst in ska det vara "de" och om "honom" passar in bäst ska det vara "dem".
De leker. (Han leker)
Någon leker med dem. (Någon leker med honom)

I din mening låter både han och honom dåligt, men jag tror att "de" är rätt om man vill ha det på det viset. Annars låter "dom" helt korrekt också om man använder det.

Bombardier: Man kan använda "dom" när någon pratar, då är det rätt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 20:02   #6
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
...men det kan väl inte vara fel att skriva som man pratar? (Talspråk)
Jo, det är väldigt fel. När man läser vissa personers inlägg på olika forum så undrar man hur deras framtid kommer att te sig. Är de korkade eller är de bara lata när det gäller stavning och språkbruk? Jag satsar på det förstnämnda, såvida det inte rör sig om funktionshindrade personer.

Angående "dem"-debatten så har jag lärt mig att alltid stava ordet "dem", men säger "dom" när jag talar. Det är nästan som när man (tyvärr) slarvar med att säga "och" istället för "att". T.ex. "Det är roligt och köra bil".
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 08:15   #7
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

När det gäller just de, dem och dom har jag valt att skriva dom, just för att jag av någon anledning likt förbannat _aldrig_ lyckats lära mig att skilja mellan just de och dem och när vilket ord är rätt.

Skriver då hellre "dom" än "dem" om jag är osäker. Det är också vad jag fått lära mig av mina lärare också, är man osäker så är det bättre att göra lite fel men ändå rätt, än att chansa och få helt fel.

Kristian; Jag skulle inte säga att man är varken korkad eller lat om man har svårt för att lära sig just en viss regel. En del saker lär man sig väldigt snabbt, andra saker vägrar helt enkelt fastna. Man är inte sämre för det.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 11:28   #8
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
När det gäller just de, dem och dom har jag valt att skriva dom, just för att jag av någon anledning likt förbannat _aldrig_ lyckats lära mig att skilja mellan just de och dem och när vilket ord är rätt.

Skriver då hellre "dom" än "dem" om jag är osäker. Det är också vad jag fått lära mig av mina lärare också, är man osäker så är det bättre att göra lite fel men ändå rätt, än att chansa och få helt fel.

Kristian; Jag skulle inte säga att man är varken korkad eller lat om man har svårt för att lära sig just en viss regel. En del saker lär man sig väldigt snabbt, andra saker vägrar helt enkelt fastna. Man är inte sämre för det.
Nej det är man inte. Men det går inte att undkomma det faktum att språkbruket har blivit otroligt dåligt bland yngre idag. Särskrivningar, syftningsfel med mera. Ett annat vanligt fel är ju "jag saknar han" istället för honom. I mina öron låter det totalfel.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 12:13   #9
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege Visa inlägg
Nej det är man inte. Men det går inte att undkomma det faktum att språkbruket har blivit otroligt dåligt bland yngre idag. Särskrivningar, syftningsfel med mera. Ett annat vanligt fel är ju "jag saknar han" istället för honom. I mina öron låter det totalfel.
Jag håller med, även då jag inte kommit speciellt långt över 20års gränsen. Som yngre skrev jag ofta Dom i skrift, men efter lite tjat från lärare och att det verkligen låter fel med dom så lärde jag in att använda de/dem.
Ett annat exempel man hör ganska ofta är "Jag är bättre än dig."(eller någon mening i den stilen) som ska vara "Jag är bättre än vad du är"
Språket ändras konstant, men latheten har nog gjort att det används betydligt mycket mer talspråk i skrift (samt tror jag chattspråk har en del att tillföra)
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 12:20   #10
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Det handlar inte om försämrat språkbruk pga lathet - det handlar om att vara effektiv med orden
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 12:46   #11
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Det handlar inte om försämrat språkbruk pga lathet - det handlar om att vara effektiv med orden
Har väldigt svårt att tro att framtidens språk ser ut så här:

"ja d e d, ja e tbx strax"

En inte helt ovanlig formulering, eller åtminstone de delar den består av. Står inte ut med folk som skriver "ja" istället för jag.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 16:20   #12
kpf93
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 71
Standard

Man stavar "Dem/de" men utalar "Dom" sen kan man ju skriva "Dom" med.
kpf93 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:06.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009