Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-10-14, 18:54   #1
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard Stockholm C - Mora Route

hej jag ska bygga en route som heter Stockholm C - Mora och jag undrade
följande:
1. är det någon som har kartor eller foton om sträckan[?]
2. är det någon som vet hur man gör svenska signaler och skyltar på Gmax eller på något annat program[?] eller var man kan ladda ner sådana.
3. har någon stationshus som liknar dessa som finns på sträckan[?]
4. har någon uppgifter (ska få av banvärket men vet inte hur exakta dom kommer att vara) på hastigheter, signaler, övergångsställen, korsningar etc, etc som finns på sträckan eller som liknar dom[?]
jag skulle vara jätte tacksam om så många som möjligt som har uppgifter om sträckan kunde kunde dela med sig av dom
ps det är trots allt ett ganska stort projekt(Stockholm - Mora är 332km)

Tack på förhand

Mvh

gec44-9w besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-14, 19:27   #2
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

äsch whatever behöver bara veta var man laddar ner alla signaler och skyltar,
det andra är inte nödvändigt; men om någon har infon så vill jag gärna ta del av den[]
gec44-9w besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-14, 19:30   #3
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

föresten husen och objekten vill jag också gärna veta var man kan hitta dom.
men det andra som sagt, orkar inte upprepa(trött i handleden)
gec44-9w besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-14, 19:36   #4
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Har du testat e-buzz (här alltså) till att börja med?

Sedan www.banbyggarna.com

Sedan några ord om dina planer. Det är jättekul att du har tankar, idéer hur du vill bygga men som många andra här på foumet. Vi har sett otaliga människor som sagt att de ska bygga stora rutter som sedan inte blir något. För att bygga en verklig rutt behöver du otroligt mycket info för att kunna bygga den. Börja med en kortare rutt på kanske någon km och försök att få den så nära verkligheten du bara kan. Jag skulle nog säga att ensam är det omöjligt att bygga rutten Stockholm-Mora då det kommer ta säkert uppemot 1 år (säkert ännu längre) med tanke på alla objekt som finns utmed rutten.

Ska du sedan också lära dig gmax har du ännu längre tid innan du kommer bli klar. Låter jag negativ? Kanske det men jag vågar nog påstå att jag har lite erfarenhet av tidigare projekt som inte blivit något av. Sänk dina ambitioner lite och bygg en verklig kortare rutt. Det kommer du ha mycket större glädje av!

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-14, 19:37   #5
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Det går nog inte få så många svar på 3 min!
Ta det lite lungt istället!
Kolla gärna länklistan på www.msts-akuten.com/

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-14, 19:48   #6
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Citat:
quote:
Posted - 14 oktober 2003 : 19:36:31
--------------------------------------------------------------------------------
Har du testat e-buzz (här alltså) till att börja med?

Sedan www.banbyggarna.com

Sedan några ord om dina planer. Det är jättekul att du har tankar, idéer hur du vill bygga men som många andra här på foumet. Vi har sett otaliga människor som sagt att de ska bygga stora rutter som sedan inte blir något. För att bygga en verklig rutt behöver du otroligt mycket info för att kunna bygga den. Börja med en kortare rutt på kanske någon km och försök att få den så nära verkligheten du bara kan. Jag skulle nog säga att ensam är det omöjligt att bygga rutten Stockholm-Mora då det kommer ta säkert uppemot 1 år (säkert ännu längre) med tanke på alla objekt som finns utmed rutten.

Ska du sedan också lära dig gmax har du ännu längre tid innan du kommer bli klar. Låter jag negativ? Kanske det men jag vågar nog påstå att jag har lite erfarenhet av tidigare projekt som inte blivit något av. Sänk dina ambitioner lite och bygg en verklig kortare rutt. Det kommer du ha mycket större glädje av!


man kan försöka. föresten totte eller vad han heter har ju byggt en stor realistisk bana.

och kanske att det går åt beeep men jag kommer ändå inte att avstå från att försöka.
ingen kan stoppa mig! jag är oövervinnlig!!
gec44-9w besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-14, 19:53   #7
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev gec44-9w

Citat:
quote:
Posted - 14 oktober 2003 : 19:36:31
--------------------------------------------------------------------------------
Har du testat e-buzz (här alltså) till att börja med?

Sedan www.banbyggarna.com

Sedan några ord om dina planer. Det är jättekul att du har tankar, idéer hur du vill bygga men som många andra här på foumet. Vi har sett otaliga människor som sagt att de ska bygga stora rutter som sedan inte blir något. För att bygga en verklig rutt behöver du otroligt mycket info för att kunna bygga den. Börja med en kortare rutt på kanske någon km och försök att få den så nära verkligheten du bara kan. Jag skulle nog säga att ensam är det omöjligt att bygga rutten Stockholm-Mora då det kommer ta säkert uppemot 1 år (säkert ännu längre) med tanke på alla objekt som finns utmed rutten.

Ska du sedan också lära dig gmax har du ännu längre tid innan du kommer bli klar. Låter jag negativ? Kanske det men jag vågar nog påstå att jag har lite erfarenhet av tidigare projekt som inte blivit något av. Sänk dina ambitioner lite och bygg en verklig kortare rutt. Det kommer du ha mycket större glädje av!


man kan försöka. föresten totte eller vad han heter har ju byggt en stor realistisk bana.

[u]och kanske att det går åt beeep men jag kommer ändå inte att avstå från att försöka.
ingen kan stoppa mig! jag är oövervinnlig!!
</u>
Du har en bra inställning iallafall![8D]
Ser fram emot lite bilder när du börjat komma nånstans med bygget![]

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-14, 20:29   #8
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

tack för att du stödjer mig mer än fredrik, hör du det fredrik!
gec44-9w besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-14, 20:43   #9
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Det jag skrev var ett par tips i all välmening. Självklart går det att få en rutt som är Stockholm-Mora men för att jag ska kalla den verklig då vill jag kunna SE att det är just den rutten. Jag vill se CST när jag rullar in. Jag vill kunna skymta Globen samtidigt som jag tittar ut och ser stadshuset. Alla dessa byggnader som behövs för att efterlikna verkligheten gör att det blir näst intill omöjligt.

Vad som däremot är väldigt möjligt är att dra lite spår och bygga upp ett "påhittat" landskap och sätta ut de rätta städerna och till och med få till rätt längd på rutten men för mig är det ingen verklighetsbaserad rutt. Då tycker jag Mazz, Hawks och Pierres rutter är betydligt bättre då de inte direkt har någon verklighetesanknytning och kan därmed se lite mer "påhittad" ut.

Så fort man bygger verklig rutter kommer folk direkt hugga på när den skiljer sig från verkligheten därmed ökar också svårigheten väldigt mycket. Vi har ju vår egen lilla niträkanre Kenny som ser alla fel på lok direkt. En del tycker inte om det medan andra gillar och tar åt sig och föbättrar sin modell.

Jag ville bara beskriva de grunder som ligger bakom varför jag skrev som jag skrev.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-14, 20:45   #10
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Hej igen!

Jag vill inte dra mig in i "bråk" med Fredrik.
Han har ju egentligen rätt med det han säger men jag bygger på min rutt lite dagligen och det går sakta men säkert framåt!

Likaså gör Totte, Mazz och Hawk m.fler
Alltså kan la du också bygga stora rutter![8D]
Krävs bara tålamod!

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-14, 23:00   #11
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Hej gec44-9w!

Kul att du går i så stora rutt-byggar-tankar! Ruttbyggare kan vi inte ha för många av...

Vill dock kommentera lite om dina planer, dra lite paralleller med min egen rutt LLJ och lufta lite aha-upplevelser från egna ideer om verkliga rutter.


Ingen tvekan om att det skulle vara skoj att ha en verklig rutt coh köra på. Mina perspektiv om en verklig rutt stämmer väl överens med vad Fredrik skriver, för min del för att en rutt ska kunna kalla sig för verklighetsbaserad, så ska spårläge vara överensstämmande. Behöver nödvändigtvis inte vara på metern när, det märker du inte när du kör. men, växelgator, sidospår, lutningar mm ska stämma perfekt, för det gör just känslan att verkligen kör apå det aktuella stället. Vidare så ska i min definition de byggnader som är synliga från spåren finnas med, ju närmare spåret, ju bättre kvalitet på byggnaden. T.ex att den är måttriktig.
Så från du funderingar jag varit inblandad i och egna funderingar likaså relaterat till en ambitionsnivå som jag skulle anta, så har jag i nuvarande MSTS-version lagt det på hyllan tills vidare av följande skäl:
- Planeringsarbetet överskrider de vildaste fantasier om vilket arbete som behöver göras för att skaffa ritningar, placeringskartor, spårlägen, fototexturer osv. Byggtiden bleknar nästan i en jämförelse.
- Aldrig köra ett sådan race ensam, jag skulle direkt anse att minst 2 rena 3D-byggare skulle behövas för att förse ruttbyggaren med objekt. Vidare skulle det behövas en som enbart jobbar med texturer.
- Vad ger det i förhållandet mångfaldigt större arbetsinsats kontra resultat? Hur kör vi egentligen? Kommer en sådan rutt att kunna uppskattas i motsvarande proportion som den ökade arbetsinsatsen krävt?

Så, för mig är det inte värt den extra arbetsinsatsen att göra en sådan mastig rutt som Sthgm - Mora skulle innebära. Stockholm är dessutom i dagsläget inte tekniskt möjligt att genomföra med nuvarande MSTS-version, då antalet tillåtna objekt per tile begränsar hur mycket som kan läggas in. I norra Stockholm finns bangårdar på runt 50 spår i bredd och jag påstår att nuvarande MSTS-version har en smärtgräns runt 20 spår i bredd. Visst, du kan langa ut flera spår, det har vi sett exempel på, men hur mycket finns det kvar att göra miljö runt bangården efter det? Och redan vid 20 spår i bredd, så ruttnar den vassaste datorn för uppgiften att hantera den mängd med tåg och vagnar som det [u]bör</u> finnas på en så stor bangård. Vad är det för vist med en stor maffig bangård om du inte kan ställa ut massa tåg på den?
Vidare finns det en begränsning i dagsläget att det finns inte spår med den flora av radier som skulle behövas. En signifikant radie som skulle behövvas sannolikt för en sån här rutt är c:a 800m. Idag finns bara 500m eller 1000m och det är ett ganska stort hopp mellan. Radien ger ju bl.a också vilken sth som sträckan tål och använder du då en annan radie än förebilden, så blir känslan återigen konstig.

LLJ då... Snart uppe i två år och den är fortfarande inte releasad!! [:0] Total längd runt 35 mil, vilket är alldeles för mycket för att göra ensam, även med en påhittad rutt. En påtaglig fördel med en påhittad rutt är dock att ingen kan bestrida hur det ska vara, det bestämmer du själv. Du behöver inte heller följa de geometrier som verkligheten dikterat, utan kan skapa fritt efter din egen inspiritation. Tro mig, det är väsenskilt i arbetsinsats.

Vill man ändå absolut bygga verklighetsbaserat så anser jag å det bestämdaste att det måste vara en liten sträcka som man börjar med. När den är klar och releasad kan du alltid bygga vidare på nästa etapp. Litenheten gör med en gång saker mer hanterligt och får större möjlighet att kunna genomföras.

För att bygga en sådan rutt där nån av de största svenska städerna är involverade, så är det av yttersta vikt att man faktiskt har erfarenhet av RE. Om man inte har grundläggande saker klart för sig om hur RE fungerar och framförallt hur den inte fungerar, så blir projektet väldigt snart strandat. För att vara lite vass och elak, så ska man ge sig i kas
Mazz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-15, 10:24   #12
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej! Jag började min rutt i Oslo maj förra året och ännu har jag inte nått Sverige. Jag bilade upp till Oslo och tog bilder ända ner till Halden. Försöker få rutten verklighet men ändå avviker hälften. Rutten kommer fortsätta till Göteborg via Trollhättan.
Man måste verkligen ha tålamod.
Lycka till med rutten Stockholm C-Mora Route.

MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE"
Totte besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-15, 17:44   #13
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag har också varit i dom tankarna att bygga en "verklig" rutt, ett flertal gånger. Har tyvärr gett upp, då jag tyckt att jag inte kunnat återspegla verkligheten tillräckligt bra.

Jag har tänkt ungefär samma tankar som Fredrik och Mazz. Spåren ska stämma, avstånden stämma och det måste vara med sånt man känner igen (åtminstånde närmast spåren!) m.m. m.m.

Men nu undrar jag egentligen varför? Varför måste allt vara så jäkla perfekt???? Det finns massor av Amerikanska, Engelska, Danska m.fl. rutter, som bygger på verkliga linjer. Dom kanske inte är perfekta, men dom är ju ändå roliga att köra!

Om vi fortsätter att hålla fast vid att allt ska vara perfekt, så kommer vi också i fortsättningen vara utan svenska rutter som bygger på verkligheten. Och det vore väl synd, eller?

Lycka till med byggandet, gec44-9w och Totte!




http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-17, 00:02   #14
Pelle E
Member
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 96
Standard

Kul att fler vill bygga riktiga rutter. Själv är jag inne på samma bana och har under ett par månader nu dokumenterat och samlat info (kartor, bilder etc.) på rutten Sthlm C - Norrköping. Men jag håller med Mazz, att det är ett stort arbete att ens komma så långt som till datorn när allt ska börja byggas. Jag har på ett par månader "bara" hunnit med att dokumentera Sthlms C till Södertälje än så länge. Så det är nåt på gång iallafall eftersom jag är så taggad att göra en riktig rutt. Har som mål att göra autentiska texturer på byggnader närmast spåren men gör sen avkall på verkligheten längre ifrån när det gäller utseende på byggnader etc. Skogsridåer kör jag med videokamera så det går nog att få ganska bra som det ser ut i verkligheten. Det största problemet är bra kartor i liten skala för att få så bra spårlägen som möjligt. Den dagen jag har ny dator för detta så börjar jag bygga. Det här projektet går inte att ro i hamn annars. Sen väntar jag på MSTS2 om det är bättre att göra rutten i den versionen. Vi får se, ville bara skriva lite om mina planer här också, eftersom jag tycker det är kul att andra har samma tankar. Sen en fråga till dig Mazz, har du med planer på en riktig rutt, har läst om det nånstans att det skulle vara nåt på gång, och isåfall, vad är det för rutt?

/ P E
Pelle E besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-17, 01:25   #15
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Riktigt skoj Pelle, att du har så pass konkreta planer på en verklig rutt. Det är inte meningen att det som jag skrev här ovanför ska ta kål på glädjen och inspiritationen över att bygga en verklighetsbaserad rutt. Det var väldigt mycket för att skapa en medvetenhet om de olika aspekter ett verklighetsbygge kan ha.

Men, det är ju repektive ruttbyggare som bestämmer helt vad han eller hon (?) vill bygga och till vilken ambitionsnivå. Allt måste inte alls vara perfekt, det avgör var och en själv.

Dock så tycker jag att det absolut är vettigt att börja med en liten rutt. Det finns så mycket oskrivet att lära sig, och skrivet oxå, för den delen. Att ha dessa erfarenheter med sig i bagaget när man ger sig på en större rutt är mycket värdefullt.

Jag själv har ju t.ex gjort tok-fel, som siktade högt med många utbyggnader av originalrutten St.Anton. Från originalets 10 mil till runt 33 mil... Och byggt här och där, vilket omöjliggör en vettig delrelease. Om vi istället tittar på KMJ, med en betydligt blygsammare körsträcka, där originalruttens sträcka till och med är kapad, för att i senare versioner förlängas... Resultat? Release! Nu strax i sin tredje version. En eloge till Hawk, som jag tycker har jobbat på ett klokt sätt.

Så, gec44-9w, jag hoppas att du inte blev avskräckt att bygga, för så var det inte tänkt. Eller nån annan heller, för den delen..

Fundering på verklig rutt för min del... Mnja... visst finns det funderingar... Men, jag har mitt projekt LLJ som jag nog aldrig blir fri från... Slav i Lappland... Så, det får nog just nu stanna vid funderingar.

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ett par bilder från Mora Joel Off-topic 8 2004-11-25 20:02
stockholm C - Mora gec44-9w Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 2 2004-01-22 16:18
route geometry extractor! Robban.y Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 3 2003-07-28 21:04
Med Linx till Stockholm Pson Off-topic 6 2003-07-01 22:39
Stockholm - Göteborg Macley Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 9 2002-07-23 15:18



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009