Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-01, 22:02   #16
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Detta står i eng-filen:
WagonShape ( NT_X10a.s )

Heter s-filen likadant? Jag frågar eftersom eng-filen har ett mellanslag i namnet, istället för ett _.

Hade vart lättare att kolla om allt stämmer, om du zippat alla filerna (utom ace-filerna)!

elektro: Consist Editor finns (lite gömd) i Activity Editorn. Men programmet conbuilder funkar ju också att göra consists med (och är lättare!).
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-02, 09:41   #17
elektro
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Jag har läst både i uk-trainsim och i steam4me att det är väldigt noga med att man har rätt stora och små bokstäver vid skrivningen av filnamnen. Annars kan det bli så att MSTS inte hittar filerna.
/OM
elektro besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-02, 19:50   #18
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Detta står i eng-filen:
WagonShape ( NT_X10a.s )

Heter s-filen likadant? Jag frågar eftersom eng-filen har ett mellanslag i namnet, istället för ett _.

Hade vart lättare att kolla om allt stämmer, om du zippat alla filerna (utom ace-filerna)!

elektro: Consist Editor finns (lite gömd) i Activity Editorn. Men programmet conbuilder funkar ju också att göra consists med (och är lättare!).
Då zippar jag ner alla filer utom ace filerna då
Bifogade filer
Filtyp: zip NT_X10 eng fil.zip (187.5 KB, 6 visningar)

Senast redigerad av Sparkfot den 2006-02-02 klockan 20:00.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 08:14   #19
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ingen av sd-filerna har du ändrat i. Och NT X10a.eng och NT X10a.s har mellanslag i namnet.
MSTS hittar helt enkelt inte filerna!

Lägg till denna rad ovanför Light-sectionen i eng-filen, för att kunna load/unload passagerare:

PassengerCapacity ( 100.0 )
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 12:48   #20
elektro
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Hej.
Jag har kollat i filerna. Du borde nog ändra så att du har 'underscore-tecken _ ' på alla ställen så att det inte blri några mellanslag. Men i .sd-filerna har du skrivit fel namn på hänvisningen till .s-filen, nsl_X10 i stället för NT_X10.
/OM
elektro besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 18:55   #21
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Ingen av sd-filerna har du ändrat i. Och NT X10a.eng och NT X10a.s har mellanslag i namnet.
MSTS hittar helt enkelt inte filerna!

Lägg till denna rad ovanför Light-sectionen i eng-filen, för att kunna load/unload passagerare:

PassengerCapacity ( 100.0 )
Med vilket program öppnar man sd filerna med då?
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 19:29   #22
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Med vilket program öppnar man sd filerna med då?

Wordpad?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 19:30   #23
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Öppna alltid eng-, wag-, s- och sd-filer med Wordpad!

Är s-filen komprimerad, så får man göra den okomprimerad först med Shape File Manager (eller Zipper som finns i TK_Utils!).
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 20:52   #24
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Öppna alltid eng-, wag-, s- och sd-filer med Wordpad!

Är s-filen komprimerad, så får man göra den okomprimerad först med Shape File Manager (eller Zipper som finns i TK_Utils!).
Verkar som dom är det men nu har jag lokaliserat felet till Line 110 i NT_X10 eng filen. Förstår inte vad som inte funkar där,sen hänger sig bara spelet också. Men Pierre: Du skulle inte kunna göra S och Sd filerna okomprimerade o sedan zippa ner och skicka till mig?
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-04, 00:13   #25
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Sd-filer är aldrig komprimerade, det är bara att öppna dom med Wordpad! Och s-filer behöver man bara ändra i, om man döpt om ace-filerna. Och det är inte ofta man gör det. Du har väl inte döpt om ace-filerna?

Jag döper bara om ace-filer, om jag ska ha samma lok/vagn i samma mapp i flera versioner. Om jag målar om nått objekt, så döper jag också om ace-filerna (och då måste man öppna s-filen och ändra!).
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2006-02-04 klockan 00:17.
Pierre besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-04, 10:55   #26
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Sd-filer är aldrig komprimerade, det är bara att öppna dom med Wordpad! Och s-filer behöver man bara ändra i, om man döpt om ace-filerna. Och det är inte ofta man gör det. Du har väl inte döpt om ace-filerna?

Jag döper bara om ace-filer, om jag ska ha samma lok/vagn i samma mapp i flera versioner. Om jag målar om nått objekt, så döper jag också om ace-filerna (och då måste man öppna s-filen och ändra!).
Ace filerna har lag låtit bli men problemet ligger fortfarande i eng filen. Nu gnäller spelet över att det är rad 110 som det finns något som inte stämmer,tror att det är raden med passgerar kapacitets grejen som jag la in iförrgår som strular.
Någon som kan hjälpa mig med att rätta til felet?

Senast redigerad av Sparkfot den 2006-02-04 klockan 19:06.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-05, 11:20   #27
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Exclamation

Då jag använde mig av orginal eng filen till loket och bytte namn på det man skulle så funka det igen. Men sen startar den inte eftersom det låg en annan version av tåget i trainset mappen men det tog jag då bort för att se om det hjälpte. Men det hjälpte inte så nu får jag fortfarande inte igång msts.
Någon som vet vad det kan vara för fel? Efter alla felmedelande när spelet har "loadat" så stängs det bara ner

Senast redigerad av Sparkfot den 2006-02-05 klockan 12:15.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-05, 18:40   #28
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Exclamation Felmedelande

Detta felmedelande får jag upp: Error reading train database file: Trains/Trainset/X10_NSL_nsl_x10a.eng, X10 NSL_2/nsl2_X10b.wag
Det går att trycka bort dom men sen stängs hela msts ner. Någon som har en teori om varför?
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 07:55   #29
elektro
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Har du någon .con-fil som innehåller dessa .eng eller -wag-filer? Med det felmeddelnadet tror jag att programmet söker efter lok eller vagnar från .con-filerna. Du kan öppna .con-filerna med wordpad och se att namnen stämmer överens med dina filer i Trainset-mappen.
/OM
elektro besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 08:43   #30
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av elektro
Har du någon .con-fil som innehåller dessa .eng eller -wag-filer? Med det felmeddelnadet tror jag att programmet söker efter lok eller vagnar från .con-filerna. Du kan öppna .con-filerna med wordpad och se att namnen stämmer överens med dina filer i Trainset-mappen.
/OM
Har löst det problemet nu genom att använda orginal filerna och spara ace filerna istället. Men nu är det ace filerna som strular då jag la in NT ommålnings ace filen. Felmedelande: X10_NSL_2/NSL_X10_XRPT.ace.
Vad kan det vara som strular nu?
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009