Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-01, 16:07   #1
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Question Varför klippa till bilderna?

Jag förstår inte varför du behöver klippa till bilderna. Dom tar ju inte ens upp en fjärdedel utav någon av mina skärmar. Men det är kanske bara vi som har lite "större" skärmar

Förövrigt så är det ett snyggt lok och även en järnvägs ikon!
__________________
rely besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-12-01, 16:27   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
...
Bilderna är "krymta" för att passa "smalbildsproletariatet" och jag hoppas texten också har anpassat sig till detta "utdöende" format.
Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
Jag förstår inte varför du behöver klippa till bilderna. Dom tar ju inte ens upp en fjärdedel utav någon av mina skärmar. Men det är kanske bara vi som har lite "större" skärmar

Förövrigt så är det ett snyggt lok och även en järnvägs ikon!
Kan vi inte sluta med den här diskussionen? Det finns faktiskt moderna läsplattor, "ipodar" mm. som inte har den upplösning som ni snackar om. Som jag skrev i en annan tråd: Det är inte bilderna som är det egentliga problemet. Dom kan man alltid skrolla om man är intresserad av dom. Nej, det är texten (själva meddelandet) som blir en lång rad som försvinner långt ut till höger. Om man vill läsa flera meddelanden uppifrån och ned i en tråd, så kan det bli väldigt jobbigt att skrolla sidledes fram och tillbaka hela tiden. Men det är lätt avhjälpt. Skriv texten med radbyte efter ca 80 tecken (tänk A4). Och behåll bildstorleken, om ni vill. Men det är upp till er hur ni vill presentera era inlägg. Jag skriver inte det här som någon negativ kritik, utan vill bara upplysa er om att era inlägg blir svårlästa i vissa apparater och miljöer.

EDIT: Citat: "...era inlägg blir svårlästa i vissa apparater och miljöer." Gäller inte denna tråd som är underbar att läsa, från början till slut.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-12-02 klockan 00:54.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-01, 19:51   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Svenolov har fullständigt rätt. Man ska ALDRIG försvåra läsningen, man skall ALLTID underlätta. Att försöka läsa en rad som som försvinner utanför bildskärmen är i överkant svårt - risken finns att man glömmer bort början när man hittat slutet.

Svenolovs förslag att tänka A4 är bra - dock ska man veta att den mest läsbara bredden ligger på halvvägs A4-bredd, d v s cirkus 50-60 bokstäver.

Det är faktiskt så här att ögat läser inte bokstav för bokstav eller ord för ord, ögat scannar av en en hel rad.

Man skall dessutom tänka på att ögat behöver en fästpunkt för att inte gå vilse i långa texter. Det gör man genom täta nya stycken utan att gå till överdrift.

Jag tar ofta screenshots av bilder till ex. nedladdningsobjekt. I alltför många fall får jag bara med 3/4-delar av objektet. Inte bra.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-01, 23:12   #4
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Förlåt mig, tänkte ej på surfplattor och smartphones. För skojs skull så testade jag hur det ser ut på min telefon när jag är inne på forumet. Jag tog ett par skärm.. eller "displaydumpar" för att visa hur det ser ut. Jag har en iphone 4 med 3,5 tums skärm.
Personligen så tycker jag inte att det ser så dåligt ut, fast nu så har jag inte kollat hur det blir på större bilder än de som jag har lagt upp! Detsamma med inläggen. Jag kollade även hur det ser på en Ipad och det såg också bra ut! Sedan så vet jag ju inte hur det ser ut på andra typer av telefoner och surfplattor.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_3027.jpg (94.5 KB, 70 visningar)
Filtyp: jpg IMG_3028.jpg (93.9 KB, 70 visningar)
Filtyp: jpg IMG_3029.jpg (106.0 KB, 70 visningar)
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 08:50   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Test: När göra Vagnretur:

WWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW WWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Titta på raderna ovan! 80 W och 80 i, varför lägger Editorn in ett mellanslag efter 40 tecken?
När jag Redigerar text gör ju Editorn radbyte efter 40 tecken men när det är tydligen ingen riktig vagnretur, för det får jag själv göra när jag skrivit ett antal ord! Jag gör en nu/
så får vi se hur det blir?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Enter.jpg (145.0 KB, 54 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009