Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-26, 18:58   #1
athulin
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 2
Standard Sketchup

Sitter och försöker få igång en workflow Sketchup (för triviala objekt)->3D Crafter->RW.

Jag hittar en hel del om Sketchup Pro (med export till en massa olika format), men inget om Sketchup + ObjExporter plugin, som verkar finnas i några olika varianter (se Jim's SketchUp Blog, t.ex.)

Är det kanske så att de inte funkar bra? Har just snabbtestat en plugin från Marten van der Honing som vid en mycket ytlig test av en litet mer komplext objekt från Google 3D Warehouse verkar fungera -- åtminstone verkar objektet komma in hyfsat OK i 3DCrafter. Men det kanske kroknar längre fram?

Någon som har kollat närmare på dessa plugins och vet om man bör undvika dem?
athulin besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 22:05   #2
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Verkar inte som om någon har erfarenhet av just detta och inte jag heller men om objektet ser ok ut i 3dCrafter så borde det väl fungera att få det till Railworks sedan. Det är väl bara att försöka kontrollera modellen så att inga polygoner är flippade. Eventuellt ta bort en drös onödiga polygoner dom brukar finnas med i Sketchup exporter och sedan kolla så att mappningen är ok.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 19:28   #3
athulin
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 2
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Verkar inte som om någon har erfarenhet av just detta och inte jag heller [...]
Jag var bara litet orolig att det inte skulle hålla hela vägen. Än så länge verkar allt fungera. Skulle det visa sig vara fel så uppdaterar jag ...
athulin besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 19:23   #4
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Bra bra jag hoppas du får processen att flyta och att vi får se lite resultat i bilder vartefter du får in objekten i RW. Skulle väl ha sagt det i första posten men tänkte inte på posträknaren och registreringsdatumet så tar det nu istället...välkommen till forumet och ingen är gladare än jag att du ger dig i kast med 3d skapande för Railworks något som vi behöver i mängder Lycka till!
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:10.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009