Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-30, 02:34   #1
Perre
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Ösmo, Sweden.
Inlägg: 87
Standard Frågor om AE

Är det nån här som kan förklara hur man åstadkommer tågmöten med AE utan att det tåg som ska vänta på mitt inte kör ut på huvudspåret förrens mitt tåg passerat? Finns det nån bra "tutorial" e.d som förklarar hur man sätter upp sån trafik?

Sen undrar jag som vad menas med AI generering? Ett begrepp som dyker upp i samband med aktiviteter.
Perre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-01-30, 06:18   #2
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Hej. På www.msts-akuten.com finns det en enkel beskrivning på hur du gör aktiviteter.

Sen att få till tågmöten i AE är lite knepigt med tanke på att MSTS sköter detta automatiskt. Ett sätt är att prova sig fram genom att ändra avgångstiden i små steg tills du är nöjd. Kolla genom att använda dig av Tools -> Verifying starting state, och klicka på Play, så ser du hur tågen kommer att bete sig i simulationen (Oftast!). Sen bör du också tänka på att tågen tar fem signaler i förväg, d v s att från tågets position så är de nästföljande fem signalerna ställda på "Kör". Det är därför man ibland kan förvänta sig tågmöten på ställen där man inte förväntade sig tågmöten.

Ett annat sätt är att när du editerar en path, så kan du högerklicka på mötesplatsens infartsväxel och välja "Begin passing path". Då talar du om för AE att här vill jag att tågen möts, men jag har doack aldrig fått denna funktion att fungera, så mitt bästa råd är: Justera tågens tidtabeller tills du är nöjd!!!
  Svara med citat
Gammal 2005-01-30, 08:26   #3
Perre
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Ösmo, Sweden.
Inlägg: 87
Standard

Ok, om jag förstod dig rätt angående den sista meningen så menar du att om jag kommer försent till det planerade tågmötet så kan alltså det tåg som jag ska möta på ett bestämt ställe hinna köra ut på linjen innan jag är framme för att jag ligger mer än 5 signalsträckor bakom mötesplatsen som då ger grönt för det tåg som ska vänta på mig och alltså senare kan orsaka en kollision eller om jag är för tidig så får jag vänta vid mötesplatsen på huvudspåret? För mitt tåg växlar väl inte in på sidospåret om aktiviteten skapades för att det mötande tåget skulle stå där? [xx(] Jag provar så får jag se vad som händer..
Perre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-30, 10:31   #4
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

I praktiken ja, men oftast så finns det aldrig fem signaler mellan mötesplatserna (om rutten är välgjord s a s...).
Det som troligen händer är att du kommer bli ännu mer försenad p g a att det mötande tåget kommer att möta dig på en tidigare mötesstation d v s du får stå och vänta x antal minuter.

Nu vet ju jag inte vilken rutt du kör på, men t ex i rutten JBJ så kan en taskig tidtabellsplanering få två tåg att stoppa på ömse sidor om en blocksignal som visar rött åt båda hållen. Normalt sett så skall det aldrig finnas några signaler på en enkelspårssträcka (förutom in och utfartssignaler vid mötesplatserna).

Det bästa sättet är att prova sig fram, att bli en aktivitetsbyggare är inget man behärskar på en månad eller så (jag har själv hållit på i fyra år, och blir inbalnd inte klokare jag heller).

  Svara med citat
Gammal 2005-01-30, 11:03   #5
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

När jag gör aktiviteter till enelspårsrutter, brukar jag bestämma: Antingen höger eller vänsterspår. Då lägger jag ALLA path's så att man vid alla mötesplatser håller det högra spåret, sen får man ställa in sig på att mötet kan hamna var som hellst...

Nackdelen är att man vid alla mötesplatser där höger/vänster-spår är sidospår, kommer man tvingas sakta in och rulla i reducerad hastighet genom stationen.

Mvh. Daniel Odlander, UBOPGE.



Turn on your headlights
If you don't like what you see - Turn them off!
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-30, 21:58   #6
Perre
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Ösmo, Sweden.
Inlägg: 87
Standard

Ok, om det funkar så är det precis så jag vill ha det när man gör aktiviteter på en enkelspårssträcka. Låter väldigt intressant att prova när jag kan AE lite bättre. Tack för utförliga svar...
Perre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-31, 01:26   #7
jkriste2
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: ,Drammen , Norway.
Inlägg: 697
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Byggare Bob

Hej. På www.msts-akuten.com finns det en enkel beskrivning på hur du gör aktiviteter.[/b]
Denne siden for en besked at ikke finnes.



MVH Jan Kristensen
jkriste2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-31, 02:23   #8
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Kan det vara serverstrul igen tro???[:X]
  Svara med citat
Gammal 2005-01-31, 16:04   #9
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Hej!

Det är betalningen som itne gjorts, andra år har Decibel från Gate9 sponsrat för det hela!(Tack för alla år önskar jag!)

Har mailat men får itne svar lägre, tänkte se om det ska sponsras ett år till eller om jag ska lägga det på något annat ställe eller betala för ett år!

MVH: Olaf Lindström

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009