Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-14, 14:38   #1
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard newS nya spår i SE wire/nowire trackrule?

Jag har lagt alla spår på Jönköpingsbanan med SE wire trackrule (en del industrispår med SE no wire). Nu vill jag gärna kunna använda newS nya spår med betongslipers i 3D. Går det på något sätt att byta ut spåren i SE wire trackrule till newS nya spår?

Eller måste jag lägga om alla spår med newS "Sweden" trackrule?

Jag har också upptäckt ett nytt problem med spåren i SE trackrule: 2D-spåren saknar slipers (utom vid växlar). Jag tror att detta uppstod när jag installerade newS nya spår. (Se bild.)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg nosleepers.jpg (199.6 KB, 204 visningar)
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 15:21   #2
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Att byta ut alla spår och trackrule är inget större problem, problemet är att alla spår blir till det du byter till. Så vill du ha andra ballasttyper får du byta det i efterhand (vad jag vet iaf). Öppna filen Tracks.bin (som ligger i din ruttmapps Network mapp och använd serz.exe till xml) och hitta alla rader som har dina nuvarande spår, t.ex. sök på SAD om du har hans spår och byt ut
Provider SAD till newS
Product Network till misc
sad_tracks\sad_track_de_local_set2.xml till railnetwork\track\track_concrete.xml eller vilket av de nya spåren du vill ha.

Det är ingen vacker lösning då du måste ändra alla rader var för sig men jag vet inte om det går göra det bättre utan att lägga om alla spår. Det funkade bra för mig iaf, dock valde jag att byta till Sweden trackrule också, vet inte om det är nödvändigt dock.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 15:44   #3
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! finns dom att ladda ner ?

/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 16:18   #4
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Tack Basse, ska testa detta! Har gjort en liknande övning vid tidigare "spårbyte" och det funkade rätt bra. Tack för påminnelsen om hur det går till.

Gubben, menar du newS nya spår? Dom ingår i hans paket med nya luftledningar/stolpar.

EDIT: Vid närmare eftertanke verkar detta lite för komplicerat för mig. Det handlar ju om att dels ha kvar de svenska spåren med träslipers, trästoppbockar m.m. (och inte minst få sliprarna att synas igen), och dels få in newS nya spår med betongslipers. Jag avvaktar någon kunnig som kan hjälpa till med detta. Tills vidare får nog mitt byggande stå still tyvärr...

Senast redigerad av Hgv den 2013-09-14 klockan 16:36.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 18:08   #5
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Ok Tack för ditt svar

/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-02, 16:23   #6
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag hittade Railworks blueprint replacer, ett fiffigt program där man kan byta objekt mot andra objekt. denna program löste mitt problem med Bergspasset där jag hade flera trackrules förrut. Nu har jag bara en track rule, vilket blir enklare vid justeringar och sådant.

Jag har fortfarande ingen bra lösning att byta från Overhead wire till Third rail på ett snabbt sätt.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009