Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-06, 20:52   #1
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Smile Ny stationär dator

Tjena! Det börjar bli dags att kika på ny dator då min nuvarande börjar bli lite till åren. Använder den mest till bildredigering och lite spelande, men inte det senaste. Dock känner jag ändå att jag vill framtidssäkra lite grann, den nuvarande har jag varit kanonnöjd med under de fem år jag haft den och jag planerar att ha nästa ett bra tag framöver också.

Tyvärr saknar jag kunskapen för att kunna bygga själv så färdigbyggt är det som gäller. Handlade hos Komplett förra gången, så gör det gärna igen.

Vad har jag för krav då? 64 bitars OS, vilket väl krävs för att kunna utnyttja mer än 4GB minne(siktar på 16GB)? SSD-disk för operativsystemet och tunga program likt PS. Vill att tung bildredigering likt Photomatix med mera ska flyta på bra.

Budget? Jag har i dagsläget möjlighet att lägga ca 15 000 om det krävs. Skärm behövs egentligen inte, men ryms det inom budget är det bra. Tack på förhand.
_gege besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-04-06, 21:25   #2
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Tja,
Nu plockade jag ett paket som både tänjer lite på dina gränser och i överkant mot vad du behöver för att göra det du ska ha grejerna till, men det är också en avvägning mot att datorn kanske hänger med längre än en budgetdator.

Det du enkelt kan förändra med det här paketet är att byta bort Moderkort + Processor från socket 2011 till 1155 och då även bort med vattenkylningen (Socket 2011 kommer utan kylare, därav att den är med) om du vill köra stock-fläkt istället. Det du förlorar med 1155 är fler kanaler till minnet som är behändigt att ha vid stora beräkningar, typ rendrering etc.
Grafikkortet kan även det bytas till motsvarande Nvidia Gtx680 eller Raedon 7870 och spara in några lappar där med.

Du kan kika här:
http://www.komplett.se/k/shoplist.as...6-DD9E407EAFD6
*inget OS är med i paketet så det blir lite extra för en Win7 licens
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-06, 21:33   #3
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Smile Kul med ny dator..

jag får en ny laptop på tisdag, min nuvarande är över 3 år gammel... och kan avlasta min egna vad det gäller en del grejor.. och får mer plats för "Trainz"...
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 16:29   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Socket 2011 känns som det rätta, men känns dessvärre inte "framtidssäkert". Jag hade nog kört på 1155 och I7 istället. Plocka ihop en hygglig dator här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/167...012-04-10-i7an

Skärmen verkar skitbra, men hör om lev. tid på den!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 19:14   #5
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

16 gig minne är dessutom i de flesta fall rätt onödigt om man inte gör film eller jobbar med stora sammanställningar i CAD. 8 brukar räcka bra till de flesta underhållningsapplikationer
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 20:27   #6
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Tack för era svar. Tycker dock skillnaden i pris är så liten mellan 8 och 16GB att jag lika gärna kan ta sexton på en gång
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009