Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-30, 04:09   #136
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 294
Standard Ny Beta test TANE SP2 HF1 (buildno 89993)

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Har lagt ned MYCKET tid på test av sista bygget 89566. Har problem med kommandona "run around train" och "couple to".
Min VÄL fungerande SP2 HNJ session på 2 timmar 48 minuter vill INTE gå igenom sista bygget. Får tyvärr krascher på ovan kommandon.
Lok eller rälsbuss kraschar in i sista vagn och det varierar från gång till gång, alltså "intermittent" fel => Ibland fungerar det och nästa gång KRASCH.

Dock har jag märkt att HC bussen råkar ut för denna mallör mer frekvent. Och då kanske 50 minuter in i sessionen.
Inte så kul, eftersom sessionen är beroende av att alla tåg mer eller mindre måste vara igång och fungerande.

Har nu skapat en test route/session åt N3v, som sänts över. Hoppas de finner ut nåt.

En bild från en krasch med min test route:



När jag själv testar denna test route, så blir det en krasch förr eller senare!

PS. Från ett av de tidigare släppta Beta byggena gick min session igenom, Buildno 89384. Se mitt inlägg från 2017-08-27. Tillfälligt eller....???
TANE SP2 har jag testat många gånger med lyckat resultat av HNJ sessionen.

Jag lät test loopen pågå i 2*45 minuter och INGA krascher. Bra, men en gång misslyckades "runAround" kommandot då HC-n stannade c:a 30 meter
framför bagage vagnen och vägrade fortsätta.
Gick dock att lösa och det blev ju ingen krasch. Sammanlagt blev det mer än 200 "runaround" kommandon som exekverades och jag är nöjd.
Tycker att de löst buggen.


Om ni inte redan sett så kommer här rättelser de gjort i ovan bygge:
"
To ensure the best possible experience once we release this update publicly,
we've made some tweaks to a range of systems. These include improvements to updating terrain,
procedural track and animation and a whole lot more.

There have also been a number of specific fixes for various content issues (including unusual derailments)
and isolated crashes. Thanks once again for your patience while we ensure there aren't any
retrograde steps when upgrading to the next version.
"
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-11, 04:23   #137
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 294
Standard SP2 HF1 Update Oct 10 (Build 90210)

Ny Beta test släppt, där jag körde min "Runaround loop" test i 35 minuter. Inga problem.
Skall senare starta upp HNJ DEM sessionen och låta den gå till 2 timmar och 48 minuter.
Stoppar den vid denna tidpunkt, då sessionen börjar om från början.

Vad gäller mina övriga rapporterade fel (2), så blir de tydligen ej åtgärdade. Därför får
jag anpassa mina ånglok därefter så småningom.


Ändringar:

* Updates to Bulk Replace to generate valid IDs
* Updates to coupling to allow easier coupling when moving consists (w.i.p)
* Fix a bug where draw distance was sourced from the wrong dataset
* Draw Distance Updater - minor optimisations
* Tweaks to improve SpatialManager response times
* CXOctree significant optimisation
* Fix for ground LOD looking weird in repeating pattern
* Fix for ground low LOD failing to load
* In-cab view now shows junction arrows, coronas and signs
* In-cab view now shows certain train vehicle walls correctly
* F9 (show/hide controls) now working as expected
* Fix camera reposition after coupling to AI train
* Fix problem interacting with traincars in Surveyor
* Fix crash in Test Track
* Fix several assertion in Test Track
* Updates to Rule templates
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 03:21   #138
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 294
Standard SP2 HF1 Update Oct 16 (Bygge 90323)

Började som sedvanligt kolla upp att loopen med "runaround" fungerade, vilket verkar vara fallet.
En av mina tidigare rapporterade buggar verkar också vara korrigerad (Hyttförflyttning).

Men det dyker fortfarande upp lite kommentarer på N3v forumet, bl.a. om "stuttering" (Svenska? Kommer ej på nåt i hastigheten).
Har själv upplevt det nån gång då och då, men låter jag TANE vara enda körande program i PC-n försvinner symptomen.

Från Tony Hilliam på N3v:s forum:

Hopefully this is the last of the Release Candidates - we'll make a call on that once we hear feedback
from the testers.

In this update we've fixed:
- the speedtree lighting issue
- a couple of specific route crashes
- wireframe mode rendering
- collision data Physx problem(Mac)
- black screen when loading save games
- Driver setup text issue
- 5 minute loading screen issue (specific route)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 15:04   #139
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Question build 90716

Man undrar om och när Sp2 HF1 blir färdig innan TRS 2018 lanseras ?
Tusentals Betatestare hittar ständigt nya brister.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 16:12   #140
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Man undrar om och när Sp2 HF1 blir färdig innan TRS 2018 lanseras ?
Tusentals Betatestare hittar ständigt nya brister.
Precis vad jag satt och tänkte på igår. Så fort dom har löst ett problem, så dyker det upp tre nya ungefär. Känns inte som om Tane skulle bli OK, innan 2018 kommer.

Börjar så smått fundera över, om jag ska lägga Tane åt sidan och återgå till TS2010 så länge.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 16:26   #141
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Precis vad jag satt och tänkte på igår. Så fort dom har löst ett problem, så dyker det upp tre nya ungefär. Känns inte som om Tane skulle bli OK, innan 2018 kommer.

Börjar så smått fundera över, om jag ska lägga Tane åt sidan och återgå till TS2010 så länge.
Nä,det kallar jag Nisserier, TANE och TRS2018 kommer att ha så mycket gott att en återgång till TS2010 vore ett helgerån och rotande i soptunnan !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 17:28   #142
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Sorry LAn.

Jag har stor erfarenhet av 2010, 2012 och TANE. Dessvärre har N3v lång väg att vandra innan 2010 nås. 2012 är f ö märkligt; objekt som går in i 2010 och TANE går inte in.

Har stor förståelse för Bengan.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-13, 03:30   #143
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 294
Standard SP2 HF1 RC Build 90842 Ready (PC)

"
This build fixes:
- a couple of AI issues (better navigation through junctions and signals when using the "Drive" command)
- the name signs not being remembered/displayed
- smoke not-working with Physx off
- Use height was adding to the world origin height
- derailments on turntables if you had certain DLC installed
- CTD - DestroyMeshParticleNow> fxAttachmentCount
- TANE Beta launcher shows TRS18 Launcher
- Ctrl-select not working in CM
- several assertions including MeshObject::lockMeshes> Spatial node not visible
- quite a number of regression issues (i.e things that broke as a result of fixing something else that you didn't get to see)

It also includes some precaching optimisations and improved MeshObject sanity checks.
"

Bra att röken kommit tillbaka när PhysX satt till Off. Dock återstår problemet med röken när PhysX satt till On.
Kan uppstå flera lustiga scenarier med ovan parameter aktiverad:








Lägg märke till "atttachment pointers" felet på den undre bilden.

Är dock osäker på om alla användare får dessa konstiga rök scener, men min PC som har NVIDIA GeForce GTX grafik fallerar.
Kanske det fungerar på PC-er bestyckade på annorlunda sätt? Vad vet jag?
I vilket fall som helst jobbas det på detta fel av N3v.

För övrigt så är prestandan mycket, mycket bättre i jämförelse med TANE SP2.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-13, 22:53   #144
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Rökeffekterna tycker jag det har varit problem med alltid. Redan före TANE och det har inte förbättrats nämnvärt i TANE.

Själv flyger PFX omkring överallt om jag har Physx aktiverat, så jag kör med det deaktiverat. Dock finns någon bugg/limitation som gör att emittern skuttar upp och ned, syns tydligt på skorstensrök. Dessutom glider attachments uppåt när man kör igenom skärningar, då de verkar kollidera med markytan på något sätt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 15:28   #145
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Rökeffekterna tycker jag det har varit problem med alltid. Redan före TANE och det har inte förbättrats nämnvärt i TANE.

Själv flyger PFX omkring överallt om jag har Physx aktiverat, så jag kör med det deaktiverat. Dock finns någon bugg/limitation som gör att emittern skuttar upp och ned, syns tydligt på skorstensrök. Dessutom glider attachments uppåt när man kör igenom skärningar, då de verkar kollidera med markytan på något sätt.
N3V har väl fått hundratals bugreports om detta det senaste året men verkar oförmögna att reda ut det. PFXer påverkas av många miljöparametrer varav vissa ger felaktig emiision.

Deras målsättning att göra den optimala tågsimulatorn har nog dessvärre spårat ur !

Med önskan om snar bättring:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 20:03   #146
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tror det bara är ett tecken på att det är ytterligare en uråldrig modul som de försökt att uppdatera genom att porta den till GPU:n (PhysX) men som egentligen bara skulle behöva skrivas om från grunden, precis som grafikmotorn. Men det kommer nog i sinom tid. Blender har samma problem med sin partikelsystemmodul, som är uråldrig och trasslig så den är nära omöjlig att underhålla och fixa buggar i. Men det tar tid och utvecklare att skriva om den, så det får vänta lite till framtiden.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 15:53   #147
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Sista patchen ????

... till build 90945, utan quality assertions påkopplat. Detta blir väl slutstation för TANE? Långköraren! Nästa TS2018 med ytterligare vedermödor, stön och stånk - hur länge orkar vi ???
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 23:46   #148
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

I och med senaste uppdateringen till 90945 har det hänt en del. Jag har noterat:

Merge Route, som varit en jättebugg, fungerar nu.

Om man sparar och klickar på spara fick man upp en trevliga skylt att "din bana är sparad". Skylten har försvunnit.

När jag öppnat en bana har jag drabbats av stora vita blaffor och en mängd mindre vita fyrkanter och rektanglar. Dom har försvunnit.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 23:14   #149
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Hur stabilt är Tane nu?
Tanken på att börja med Trainz igen är frestande men jag vet inte om jag riktigt orkar sätta mig in i Tane om det inte håller det önskvärda måttet. Trainz har alltid haft massa buggar men det man läst om Tane från lansering fram tom nu känns sådär...
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-20, 00:22   #150
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Själv har jag bara lyckats krascha Driver i TANE en endaste gång sedan jag började använda TANE och CM två gånger. Och med tanke på hur mycket jag arbetar med CM anser jag det som ett väldigt stabilt program. De buggar som jag har märkt av är mest av mindre karaktär, eller på grund av att TANE under gång har uppdaterat mycket bakom kulisserna som uppdagar att vi i bland har fuskat med gammalt content. Men sådant går oftast att fixa.

Tänk också på att många av de buggar som diskuteras i denna tråd är i betorna av HF:s och SP:s och att de flesta av dem faktiskt fixats i de release:ade uppdateringarna.

Föreslår att du provar och ser hur det är. Annars kommer du få vänta till nästa version av Trainz, vilket kan dröja många månader än.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009