Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-20, 10:18   #1
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard Rutt från TS2010 till Tane

Hej!

Det har bilvit märkliga ljus fel på flera rutter, som jag har fört över ifrån TS2010 till Tane.

Den fösta bilder visar rutten som är ifrån TS2010 i Tane. Och den andra bilden är rutten byggd från grunden i Tane.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har ju lagt ner så mycket tid på rutten.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärmklipp 2016-10-20 09.30.jpg (124.2 KB, 136 visningar)
Filtyp: jpg Skärmklipp 2016-10-20 09.38.jpg (93.7 KB, 133 visningar)
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 12:25   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har precis samma erfarenhet som du, är tveksam om det går att ändra färgen på vattnet. I övrigt ser det ut som om du lyckats bra att överföra rutten.

I Tane-erans begynnelse uppgav N3v att det inte skulle gå att överföra från 2010 till Tane, däremot hoppades man att det skulle gå bra från 2012 till Tane men så har det inte blivit.

Som bekant är 2010 inte populärt i Forum längre. Man kan ju alltid hoppas att någon träder fram med tips.

Vad som förvånar mig är luftledningsstolparna. Gissar att det är de gamla STW-stolparna som du använt i 2010 och fört över. Eller om du använt STL-stolparna för Tane i 2010.

Medan vi väntar på att någon vänlig själ skall hjälpa till med det konstiga ljuset, kanske du skulle kunna berätta något om kontaksledningsst olparna.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 12:59   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jaha Boys, det är mycket bättre i TANE:

de 2 första bilderna visar hur man ändriar i Edit Evironment.
Har kan vattenytan ställas in till färg, struktur och animation - experimtera på!!

DE övriga shotsen visar det viktigaste - att måla bottentexturen på ett bra sätt! Här kan säkert Ekan ge tips och tricks !!??

Lycka tlll:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg water1.jpg (189.8 KB, 130 visningar)
Filtyp: jpg water2.jpg (154.5 KB, 132 visningar)
Filtyp: jpg 2016-10-20 120007.jpg (292.7 KB, 132 visningar)
Filtyp: jpg 2016-10-20 120841.jpg (287.6 KB, 131 visningar)
Filtyp: jpg 2016-10-20 120952.jpg (264.0 KB, 132 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 13:34   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Några shots från sundet mellan Amundön och Hovås på Säröbanan i olika vind och belysning - allt inställt i Edit Environment:

Ekan, som är expert på sånt här, borde skriva en "Målarbok för TANE-dummies"!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-10-20 124609.jpg (176.4 KB, 125 visningar)
Filtyp: jpg 2016-10-20 124725.jpg (168.7 KB, 123 visningar)
Filtyp: jpg 2016-10-20 125009.jpg (125.5 KB, 121 visningar)
Filtyp: jpg 2016-10-20 125515.jpg (151.8 KB, 123 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 18:19   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Inget konstigt alls egentligen. TS2010 och TANE har helt olika rendermotorer med helt olika sätt att använda färger och ljussättning.
Plockar man då över en bana från TS2010 som var väldigt orealistisk där man var tvungen att klämma i ordentligt på färgerna för att få blått vatten så kommer de bli väldigt blåa i TANE som hanterar färger mycket mer korrekt och realistiskt sätt. Det som man fick överdriva i TS2010 ser man hur överdrivet det egentligen är när man får över det i TANE.

Även om Lan redan givit en bra förklaring på hur man gör så rekommenderar jag denna video från utvecklarna själva som förklarar hur man sätter ljuset och vattenfärgen m.m. i TANE:
https://www.youtube.com/watch?v=UHnvotzQ2Ds

Om inte annat så är det rätt trevligt att lyssna på deras Australiensiska dialekt
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 18:24   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Nisse: Kontaktledningsstolparna till TANE är samma som STW:s. Det har exakt samma kuider, bara är uppdaterade för att fungera bättre i TANE. Om du installerar en bana från TS2010 i TANE och laddar hem STLs uppdatering av STWs luftledningarna från STL-hemsidan så kommer det att fungera utmärkt!

Har allmänt inte haft några problem att överföra banor från TS2010. Det enda är att vissa uråldriga assets som var gamla redan i TS2010 får en grön/vitrutig textur i TANE, men det är bara att ersätta dem.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 18:56   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Inget konstigt alls egentligen. TS2010 och TANE har helt olika rendermotorer med helt olika sätt att använda färger och ljussättning.
Plockar man då över en bana från TS2010 som var väldigt orealistisk där man var tvungen att klämma i ordentligt på färgerna för att få blått vatten så kommer de bli väldigt blåa i TANE som hanterar färger mycket mer korrekt och realistiskt sätt. Det som man fick överdriva i TS2010 ser man hur överdrivet det egentligen är när man får över det i TANE.

Även om Lan redan givit en bra förklaring på hur man gör så rekommenderar jag denna video från utvecklarna själva som förklarar hur man sätter ljuset och vattenfärgen m.m. i TANE:
https://www.youtube.com/watch?v=UHnvotzQ2Ds

Om inte annat så är det rätt trevligt att lyssna på deras Australiensiska dialekt


Där satt den! Varför ingen hänvisat till dessa instruktiva videos förut undrar jag? Kom inte själv på tanken - trodde det var allmänt känt !

Om ni har svårt med språket "down under" så titta på bilderna så ger sig det mesta !

Kom nu inte och tjata mer om att TANE är skit ! Det är bara kontraproduktivt och leder till dålig stämning !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 19:07   #8
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Tack för tipsen!

Tane är jätte bra.

Bra video. Jag ska kolla på den nu. Jag skulle nog ha kollat på videon innan jag skev det här.

Det är inte bara vattnet som blir fel, utan även all om givning ex: tågen.

Första bilden, gammal rutt. Andra bilden, ny rutt.

Konjugeringen syns dåligt på de röda fälten på den gamla rutten.
Syns bäst längst till höger i bild.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärmklipp 2016-10-20 18.25.jpg (181.6 KB, 110 visningar)
Filtyp: jpg Skärmklipp 2016-10-20 18.26.jpg (146.0 KB, 108 visningar)
__________________
Mvh RobertE.

Senast redigerad av RobertE den 2016-10-20 klockan 19:11.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 19:33   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Detta har med ljusstyrkan på solen eller ambient color att göra tror jag. På den gamla rutten är solen/ambient så stark att färgerna på de ljusa delarna skiner över och det blir svårt att se detaljerna (samma sak som om du tittar på en ljus yta en solig sommardag, så är det svårt att se något)
Du löser det genom att dra ned alla färger lite grann på solen/ambient. Beskrivs kanske i videon också.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 09:58   #10
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

KATASTROF!!!

Det var mitt första intryck när jag installerade en rutt från TS2009 i TANE, allting var så in i h...... ljust att jag fick sätta på mej dubbla solbrillor för att inte näthinnorna skulle brinna upp .

Skämt åsido, men det är inte långt ifrån sanningen, allting var extremt ljust med standardinställningarna i TANE, inte bara importerade rutter från 2009-2012, utan även TANE's egna inbyggda rutter (om än inte lika extremt), så det första jag gjorde
var att experimentera och testa mej fram med olika enviroment-inställningar tills jag blev någorlunda nöjd.

Nu är ju smaken som baken, och inställningsmöjligheterna är ju i princip oändliga när man skruvar på alla rattar, knappar, etc i enviroment, men jag kan ju visa mina grundinställningar kl 12.00 för den som är intresserad.

Första bilden visar inställningarna för Ambient color, Sun Color resp Water color, samt hur marktexturen ser ut under vattenytan.
Som synes så har jag målat den med en MÖRK brun texture (typ gravel) för att det ska likna en lagom grumlig å/älv/vattendrag.

Resultatet syns på bild 2.

Tänk även på att valet av himmel, tid på dygnet och inställningar av himmel-färgerna påverkar utseendet på vattnet, eftersom att moln mm avspeglas på vattenytan.

Så det är "bara" att experimentera tills man hittar sina personliga favoritinställningar, men observera, att dom måste sparas i ett session (eller spara route and session som...), annars är det bara att börja om från början nästa gång ni startar rutten.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-10-21 071209.jpg (244.4 KB, 105 visningar)
Filtyp: jpg 2016-10-21 070658.jpg (274.6 KB, 103 visningar)
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2016-10-21 klockan 10:51.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-23, 11:57   #11
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Jag kommer bara åt inställningen för vattnet.

Varken inställning av prickarna runt klockan, Ambient color eller Sun color kommer jag åt (visarna i klockan går bra).

Är det någon inställning, som jag kan ha glömt någon annanstans?

Handlar om Tane.

.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (128.9 KB, 67 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-23, 14:09   #12
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

"Tänds" inte prickarna om du klickar på dom (dom måste lysa grönt innan du kommer åt inställningarna)???

Om du behöver flytta en prick, klickar du först på den "krokiga" pilen, sen går dom att dra till önskad position, om du vill lägga till, eller ta bort en prick, klicka först på + eller - tecknen (men det visste du säkert redan).
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-23, 16:06   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Cool Den "underbara" Evironment-rutan i TANE ...

... gör att man kan forma sin miljö hur man vill !
Slänger upp några bilder från Säröbanan (Världens Centrum hos mig)
Har kladdat lite på bilderna och ljussättningen stämmer inte med den 23 Oktober men just detta kan man ordna med alla Environment-inställningar.
När allt är inställt kan man spara sessionen som t.ex. Särö 23_10.
Börjar man sen använda "Seasons" kommer även växtlighet att få rätt färgton.

Om du vill påverka din miljö har du chansen NU ! Bli "Miljö-petimeter" !!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg wordorigin.jpg (81.0 KB, 55 visningar)
Filtyp: jpg sky&water.jpg (104.8 KB, 54 visningar)
Filtyp: jpg kl 12.jpg (132.5 KB, 56 visningar)
Filtyp: jpg kl 06.jpg (108.7 KB, 52 visningar)
Filtyp: jpg Kl 18.jpg (112.4 KB, 53 visningar)
Filtyp: jpg kl 24.jpg (72.2 KB, 52 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009