Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Visa resultat för omröstning: vem av er tror på Gud?
jag tror på Gud 11 35.48%
jag tror inte på Gud 12 38.71%
jag vet inte 8 25.81%
Antal röster: 31. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-12, 13:02   #16
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Jag vet inte om jag är särskilt troende.
Men ändå, i vissa stunder börjar jag fundera om det inte finns något trots allt? Ibland har man känt sig riktigt vilsen i livet, inte haft en blekaste aning om hur man ska gå till väga och bett till (kristendomens, min anmärkning) gud att få hjälp att hitta en väg framåt. Och plötsligt inser man hur man ska göra. Till slut blir det också rätt bra, även om det ibland kan vara jobbigt för stunden.

Så jag vet faktiskt inte, men någonting finns det nog. Oklart vad det är, dock.

Åh, tack förresten alla ovanstående skribenter som idiotförklarar alla troende runt om i världen. Mycket moget.
Du får välja att tro på precis vad du vill, jag kommer fortsatt att anse att religion är dravel som får folk att begå en massa brott och ondska i dess namn. Hur kan man sätta sin tilltro till Bibeln exempelvis som skrevs i en tid helt olik vår egen? Dessutom finns det en mängd evangelier som inte kom med i Bibeln, det folk tror på är alltså delar av en helhet som någon valt ut.

Som Ekankal skriver, hur kan man för ett ögonblick tro att det finns någon slags Gud med allt det elände som finns i världen? Det finns mängder med kristna som bryter mot samtliga budord och inte händer det dem ett dugg.

Budorden till exempel, "Du skall inga andra gudar hava jämte mig". Inga andra? Det betyder ju att det finns fler. Ett budord som motsäger monoteismen som är själva grundidén inom kristendomen. Skrattretande.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-12, 16:51   #17
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tycker alla får tro på det dom vill. Det kan säkert kännas bra för en del, att ha nått att tro på, när det är svårt och svårt är det för alla ibland. Jag rösta dock: Jag vet inte. Vill väl att det ska finnas nån gud, men som det ser ut i världen, så är jag lite tveksam...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-12, 18:19   #18
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege Visa inlägg
Du får välja att tro på precis vad du vill, jag kommer fortsatt att anse att religion är dravel som får folk att begå en massa brott och ondska i dess namn. Hur kan man sätta sin tilltro till Bibeln exempelvis som skrevs i en tid helt olik vår egen? Dessutom finns det en mängd evangelier som inte kom med i Bibeln, det folk tror på är alltså delar av en helhet som någon valt ut.

Som Ekankal skriver, hur kan man för ett ögonblick tro att det finns någon slags Gud med allt det elände som finns i världen? Det finns mängder med kristna som bryter mot samtliga budord och inte händer det dem ett dugg.

Budorden till exempel, "Du skall inga andra gudar hava jämte mig". Inga andra? Det betyder ju att det finns fler. Ett budord som motsäger monoteismen som är själva grundidén inom kristendomen. Skrattretande.
Varför är du så bitter? Slå på en boxpåse eller något, men du behöver inte gnälla och idiotförklara en stor del av jordens befolkning.
Återigen; Väldigt moget.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-12, 20:10   #19
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Varför är du så bitter? Slå på en boxpåse eller något, men du behöver inte gnälla och idiotförklara en stor del av jordens befolkning.
Återigen; Väldigt moget.
Jag är inte det minsta bitter. Jag är mera förvånad hur folk kan tro på något så urbota dumt. Detta är en diskussionstråd huruvida man tror på gud eller inte. Jag har full rätt att uttrycka min åsikt.

Uttrycket "moget" slutade jag och alla andra jag känner använda när vi var 15. Vill du framställa dig själv som mer "mogen" än mig bör du med fördel uttrycka dig annorlunda än gemene datorspelssnubbe alternativt yngre tonåring.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-12, 20:12   #20
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Du har full rätt att tycka så men samtidigt bör man respektera dom som tycker tvärtom.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-12, 20:23   #21
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
Du har full rätt att tycka så men samtidigt bör man respektera dom som tycker tvärtom.
Att jag tycker det är idiotiskt att tro på gud har inget att göra med huruvida jag respekterar dem eller inte. Gör det dem lyckliga så kör på, i min värld är det fortfarande idioti. Mina ord borde heller inte göra nån skillnad för någon som verkligen är övertygad i sin tro, utan generellt är det osäkra människor som tar åt sig. Enligt mig hade en verkligt religiös person skrattat, skakat på huvudet och avfärdat mig som den idiot jag är enligt dennes sätt att se på saker och ting. Jag har inga problem med om en troende ser mig på samma sätt, då vi står för två helt skilda ståndpunkter i den här frågan.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 17:13   #22
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Roligt att ni fortsätter diskusionen än att låta tråden dö som den borde få göra samt att validera min åsikt om att sagda ämne startar konflikter... precis som på riktigt

Nu tycker jag vi sätter lås och bom på denhär.
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2012-01-13 klockan 17:54.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 18:53   #23
fargus
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 379
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonatan Visa inlägg
Roligt att ni fortsätter diskusionen än att låta tråden dö som den borde få göra samt att validera min åsikt om att sagda ämne startar konflikter... precis som på riktigt

Nu tycker jag vi sätter lås och bom på denhär.
mm, men nu är det nog dags att vi låser den här tråden så slipper vi vara arga mot andra för att vi vill vara schyssta mot dom också

man ska hålla med en trevlig ton
__________________
Mvh, fargus

Gillar Taurus loket



Ett stor Michael Jackson fan
fargus besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 19:53   #24
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonatan Visa inlägg
Roligt att ni fortsätter diskusionen än att låta tråden dö som den borde få göra samt att validera min åsikt om att sagda ämne startar konflikter... precis som på riktigt

Nu tycker jag vi sätter lås och bom på denhär.
Hmm, det har helt plötsligt blivit fler (egenutnämnda) moderatorer på det här forumet, som talar om att trådar ska stängas, hålla egna utredningar om saker dom ska ge blanka f*n i, etc, etc.

Vad är det som är så farligt i det här fallet, att argumentera lite hit å dit om religon?
Det går ju bra att argumentera om (nästan) allt annat, utan att det kommer en massa viktigpettrar, som ska stänga trådar, mm.

Och inte är väl folk nödvändigtvis elak, bara för att man har olika åsikter och uppfattningar om olika saker å ting.

Låt folk ventilera sina åsikter om dom vill (oavsett vilken nivå det förs på), och om inte, så borde väl i så fall ALLA trådar där det diskuteras, skrotas.

Eller gäller inte yttrandefriheten här på forumet?
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2012-01-13 klockan 19:57.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:08.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009