Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-03-16, 12:58   #1
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard På gång med nytt forum

Som rubriken säger är vi på gång med ett nytt forum. En ny mjukvara för forumet alltså.

Varför gör vi detta då?
Jo i och med det nya mjukvaran (vbulletin) får vi möjlighet till fler och bättre funktioner som.

Några av fördelarna är:

* Enklare att sätta styra bilduppladdning. Även andra filer kan också laddas upp (.zip .rar)

* Omröstningar

* PM-funktion (skicka meddelande till annan medlem på forumet)

* Välj din egen färgprofil på forumet. De som gillade den gamla bruna färgen kommer kunna köra med den.

* Välj ditt eget spårk på forumet

* Bättre möjligheter att ta backup på databasen

* Inkluderad FAQ som då kan kopplas till forumet


Forumet är redan installerat på servern här och alla medlemmar och inlägg är överförda (dock kommer detta ske en gång till när alla testar är klara). Vid flytten kommer man dock få begära att få ett nytt lösenord skickat till sig då lösenordet från Snitz och över till det nya inte kan flyttas.

Något som jag vet många anväder är active topics och någon exakt lika dan funktion finns inte (enda stora nackdelen som jag ser det) men via lite modifieringar kan man får en snarlik funktion som uppdaterar en sida efter 120 sekunder där man ser nya inlägg. Det som skiljer är att det sorteras inte per forum utan nu sker sorteringen på klockslaget istället.

Jag skulle behöva ett antal personer som är villiga att testa det nya forumet då jag är osäker på hur bra det klarar belastningen. Idag är websidorna och databasen på 2 olika servrar medan i det nya kommer allt ligga på samma.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-03-16, 13:12   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Låter hur bra som helst! []

"Active topics" kommer jag säkert att sakna, men det går att anpassa sig till det mesta, då det ligger ny bra funktionalitet i andra vågskålen. Och, det ska bli väldigt spännande att välja "eget spårk"...

Test-villig anmäler sig...

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-16, 14:17   #3
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Jag kan ställa upp att testa också

MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.com

http://medlem.spray.se/micke_asson
http://www.banbyggarna.com
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-16, 15:03   #4
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Det låter mycket bra Många bra funktioner. Men active topic kommer jag också sakna[:I]

Jag testar gärna!

//Basse

Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-16, 15:28   #5
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Det kommer finnas en länk på det nya forumet som heter "active topics". Men man kommer inte kunna välja själv hur ofta sidan ska uppdateras utan det har jag satt fast till 120 sekunder. Går det tungt blir det 180 sekunder istället. Sedan blir det 2 extra knapptryckningar när man vill makera att trådarna är lästa.

Förutom ovan nämda bör det vara ganska likt.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-16, 15:33   #6
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Jag ställer upp att testa!


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-16, 16:43   #7
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
Ja ställer upp

Hawk



Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-16, 16:54   #8
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Jag testar gärna forumets nya mjukvara, det vore kul att få göra det. Pratade ju lite om detta innan...

Mvh: Olaf Lindström - Vr98olli
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-16, 17:41   #9
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Jag hänger på dom andra i gänget, testar också vädigt gärna

M.V.H Tobias
år 2005!

------------------------
Kolla gärna på min fotosida, där jag har samlat lite tågbilder: http://medlem.spray.se/tobiasja8/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-16, 17:50   #10
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Allt verkar bra med det(förutom tycker jag[:I],att det inte sorteras i forum)

MVH Arvid



Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-16, 18:16   #11
Hinken
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: ,Flundre Härad , Sweden.
Inlägg: 174
Standard

Vilken tidsram pratar vi om innnan det uppdaterade forumet sjösätts?

Snart är det vår!
Hinken besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-16, 18:41   #12
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Svårt att säga exakt. Det som stör mig är att man endast kan få med trådar och inlägg som inte är arkiverade här.

Det finns dock en mod till snitz som gör att man kan göra akrkiverade trådar till vanliga och därmed skulle vi få över ännu fler inlägg till det nya. Denna manöver är dock lite omständig.

Hur ofta används/tittas det på de arkiverade trådarna?

I alla fall. För de som vill testa (blir en tämligen publik test) så byter ni ut ordet forum till plaintest istället i den URL ni just nu har. Då kommet ni till det nya. Anledningen till att jag inte vill skriva ut länken i klartext är att då hittar sökmotorerna länken och kan också komma in vilket jag just nu inte vill.

Det ni behöver göra är att få ett nytt lösenord skickat till er via mail innan ni kan logga in.

Sedan får ni gärna posta test-inlägg så att vi ser att det fungerar som det ska.

Äldre bilder som är uppladdade visas inte då sökvägen är fel. Detta kommer självklart vara ordnat när det blir skarp drift.

Och som sagt, skriv inte länken i något inlägg här.

Jag har skapat en tråd i off-topic i det nya forumet där ni kan posta om frågor/önskemål/kommentarer

Observera att det inte är någon mening med att skriva "riktiga" inlägg likt som dagligen görs här utan det är mera en test nu för att se att funktionaliteten är där. Samtliga inlägg på det nya kommer raderas när det är dags att byta forum och en ny import kommer göras när det slutgiltiga bytet blir av.
___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-17, 12:08   #13
DJ Clinton
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 540
Standard

Jag använder arkiverade topics nästan dagligen! Man får då se en massa gamla bilder och intressanta saker. Det bästa enligt mig är att "av-arkivera" dom arkiverade trådarna.

/Mohammad, RTS Trafik

Dagens lunch består utav inlagd bäverpung med råttmos...
DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-17, 16:00   #14
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Jag kan tänka mig att hjälpa admin att av-arkivera om det finns ett behov av detta. Som tack för allt roligt man upplevt på forumet...

Mvh: Olaf Lindström - Vr98olli
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-17, 16:39   #15
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Un-archive är inte så enkelt som det kanske låter.

Det som krävs är

1) En dator med Windows NT Server eller Win2000 Server
2) På denna dator behöver man SQL-Server 2000
3) Snitz (forummjukvaran)
4) En kopia av forumets här kompletta databas
5) Kunskap i hur man skapar nya databaser och hur man använder backup/restore i MS SQL-Server

När man fått igång en identisk miljö så att detta forumet är igång på en lokal dator hemma hos sig ska man editera och lägga in addonet för un-archive på Snitz forumet och börja använda un-archive.

När detta är gjort ska man skapa en ny Mysql-databas till vbulletinforumet (den nya mjukvaran) och börja importera från Snitzforumet. När detta är klart är allt färdigt.

Det dumma är att om man sätter sig och gör detta så tar det en stund (kanske någon dag om man ska hinna med annat också) så måste vi stänga forumet här under någon dag för att kunna arbeta med databasen.

Jag kommer ev. försöka göra hela denna procedur för att se vad det ger.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nytt SVENSKT Forum för 3ds max och Gmax-anv. LokKalle 3D-design - Trainz 0 2003-06-24 23:00
Nytt forum på train-sim.com Mazz MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 0 2003-05-12 23:33
"Nytt" Forum! Fredrik MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 23 2002-07-13 21:48
Nytt Europeiskt forum Mazz Off-topic 5 2002-07-02 17:00
Nytt forum med fokusering på Trainz ThomasF Trainz - Allmänt om Trainz 1 2002-01-04 15:29



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009