Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-01-21, 21:15   #1
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard Vidars byggen till Trainz

Hej, jag startar denna tråden för att kunna ladda upp bilder på mina olika byggen. Jag känner inte riktigt för att bomba Z64 tråden med inlägg som handlar om andra projekt, då Z64 just nu ligger på is. (vägrar UV-mappa, utan blir bara errormeddelanden i Blender)

Har istället påbörjat ett "fribygge" på ångloket SJ L18p 3147 fd. NVHJ 22 och HWJ 22. Det blir ett "fribygge" då jag saknar bra ritningar av detta lok.

Här kommer en bild från ett tidigt stadie av hur det ser ut just nu:


Jag förstår ju att jag steppar upp en del, men det är ett av mina favorit ånglok, så jag vill ju gärna kunna ha det i Trainz också .
Det jag behöver hjälp med är hur jag ska göra så att skorstenen ser korrekt ut, samt hur jag ska göra boggierna när jag kommer dit. Kommer säkert en del frågor på vägen också.

I slutändan så funderar jag på att göra hela NVHJ:s flotta (som det finns bilder på). Alla ska förhoppningsvis vara utrustade med STL Koppel NG.

Om ni har några tips kan ni gärna berätta lite om dem.

Önska mig lycka till, lär behöva det.

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2022-01-22, 21:59   #2
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Här kommer en uppdatering på loket (redan dagen efter jag starta):



Det som man ser ska ändras är att göra cylinderhuset (eller vad det nu heter) lite rundare i nerkant, samt att sotskåpsluckan ska få en mer konform, inte så hög som på vissa andra lok dock. Detta lok har en mer grund konform, jämfört med ex. A- och B-loken.

Också, om någon har några typer av texturbilder på detta lok hade det varit jättetacksamt att få ta del av dessa. Det kan vara från både NVHJ målningen och SJ målningen, då jag planerar båda två om jag hittar bra bilder. Jag frågade även legotrainzman idag då jag träffade honom i verkstaden. Han sa att han skulle kolla bland sina bilder.
Eftersom att loket står inomhus och är i renoveringsskick så är det inte så lätt att få bra bilder just nu.

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-23, 14:37   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Kul med ånglok!

Jag skulle nog rekommendera att du försöker få in Z64:an hela vägen i Trainz innan du försöker färdigställa ett ånglok, så du vet hur alla steg fungerar. Som du redan verkar medveten om så är att modellera, animera och exportera ett ånglok många gånger svårare än en lokomotor, så det underlättare nog mycket att ha provat något enklare först. Du får gärna posta de felmeddelanden du fått i Blender i den andra tråden, så kan vi andra Blender-användare här på forumet se om vi kan hjälpa dig.

Mitt andra tips om man vill bygga modeller är att alltid ha bra ritningsunderlag. Att modellera (eller för den delen bara att rita) på frihand är otroligt svårt och proportioner mellan olika delar blir väldigt lätt lite fel.

Jag har ingen superbra ritning på just NVHJ 22 i mina samlingar, men det finns i alla fall en skiss från sidan på loket i SJs Särtryck 262:
http://samlingsportalen.se/all/sj_sartryck_262.html
Sida 137 i PDF:en.
Dessutom en massa tekniska bra-att-ha-uppgifter, vilket alltid är trevligt.
Tyvärr ingen ritningsbild framifrån eller ovanifrån, men det är i alla fall något att utgå ifrån.

Jag har en del bilder på loket i SJ-skrud som jag tog i augusti 2012. Skickar dem till dig via PM.

Sedan till tips om hur man gör skorstenar. Jag går till väga så att jag ritar upp konturen av halva skorstenen i sido-vyn. Jag drar ned en vertex i mitten på skorstenen så att det ser ut som att det är ett skorstenshål i alla fall. Såhär ser konturen ut:



Se till att vertexen i mitten längst ned i skorstenshålet verkligen hamnar i mitten av skorstenen, annars kommer den bli för liten eller för stor!

Därefter flyttar jag 3D-cursorn till mitt-vertexen (markera vertexen, Shift-S, Cursor to selcted) och kör en spin (markera alla vertecies, välj, Mesh>Extrude>Spin, eller tryck Alt-E och välj Spin). Antingen gör man det i topp-vyn så ställs spinaxeln automatiskt rätt, eller så får man i rutan som dyker upp sätta Axis till X=0, Y=0 och Z=1. Sedan väljer jag att göra det i 90 grader och med 9 steg. Då får jag en kvarts skorsten. Grejen är att man vill ju dra ned kanten på skorstenen så den följer pannans rundning och då är det enklast om man bara har en kvarts skorsten som man sedan speglar.
Gå över till Object-mode och placera objektets mittpunkt där du har 3D-cursorn, alltså i mitt-vertexen. Välj sedan Object>Set Origin>Origin To 3D Cursor. Då kommer den lilla gula pluppen som markerar objektets mitt att hamna på samma stället som den röd-vitrandiga 3D-cursorn.
Lägg sedan till en ny modifier: Mirror och kryssa i X och Y under Axis. Tada, så har man sin skorsten! Och om du inte applyar modifiern så kan du enkelt justera skorstenen manuellt så att den följer kurvningen av pannan och gratis få så att det speglas så att det blir symetriskt och bra! När du sedan är nöjd med rundningen av nederkanten så får du applya mirror-modifiern så att du kan UV-mappa hela skorstenen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-23, 19:19   #4
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard Försök med Z64:an igen.

Jag tar korvtigers rekommendation att försöka med Z64:an igen, då det fortfarande är en riktigt trevlig lokomotor.

Gissa om jag får problem? Jo, jag fattar inte hur jag ska exportera UV-mappen, samt kunna sätta lod på meshen så att jag kan få den att funka i Trainz sen.

Sen finns ju det faktum att boggin på en Z64 hade koppelstång också...

(Kommer nog flytta över bygget av Z64 hit så att det inte blir överdrivet många onödiga trådar.)

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-24, 09:33   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

UV-mappen "exporteras" automatiskt när du exporterar FBX-en till Trainz, den behöver du inte göra något extra för att få med dig. Det enda man behöver se till är att man bara har en UV-mapp, men det har du antagligen bara.

LOD är ju något som Trainz tvingar oss att använda, vilket jag tycker är bra (annars är det lätt att man är lat och skippar det). Men det ställer ju till det eftersom man vill skapa LOD-nivåerna sist, när man är helt klar med modellen så man inte behöver göra i alla LOD-nivåer hela tiden. Blomsson presenterade något trick i sin tråd såg jag, vilket kräver att man kan lite scripting. Annars har jag en variant där jag brukar göra så att jag exporterar en dummy-LOD, genom att jag tar ett litet objekt, typ bara skorstenen eller liknande som har under 500 trianglar och så exporterar jag bara den meshen. Sedan sätter man upp en .lm-textfil åt den med bara huvudmeshen och dummy-LOD-meshen. Då kommer Trainz att bli glad och du kommer bli påmind om att du måste göra riktiga LOD-mesher i framtiden varje gång du zoomar ut och loket förvandlas till en skorsten.

Lm-filer kan du läsa mer om här:
https://online.ts2009.com/mediaWiki/...hp/LM.txt_file
Du borde även kunna kika på mina G3-vagnar som har LOD med denna teknik (dummy-LOD-meshen är naturligtvis ersatt med riktiga LOD-nivåer). Notera att de har de äldre .im-mesherna istället för .trainzmesh som är den typen man får när man exporterar via FBX.

Koppelstängerna ska nog inte vara några problem att få till. Du kan ju börja med att bara exportera så att hjulen snurrar på sig, så kan jag visa hur man ska sätta upp koppelstängerna någon annan gång. De är busenkla att fixa till i jämförelse med att sätta upp en hel ångloks-slidstyrning!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-30, 21:28   #6
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Också kommer ett nytt problem upp.



Har ingen aning om vad jag ska göra. Detta sker alltså när jag ska submitta "New asset" som då är Z64:an.

Det har också hänt när jag försökt submitta andra assets också, ex. lans Z4p efter att ha bytt koppel.

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-31, 16:01   #7
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Vidde0616 Visa inlägg
Också kommer ett nytt problem upp.



Har ingen aning om vad jag ska göra. Detta sker alltså när jag ska submitta "New asset" som då är Z64:an.

Det har också hänt när jag försökt submitta andra assets också, ex. lans Z4p efter att ha bytt koppel.

/Vidar
Hmm, skumt. Har du ändrat i KUID-taggen? (den som är blåmarkerad) Prova annars dra hela asset-mappen i editing-mappen in i Content manager.

__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-31, 16:32   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Har varit inne och ändrat i några configar till material som inte har fungerat till Tane och TRS2019. Då har jag råkat ut för liknande problem. Då har det visat sig, att jag har tagit bort en sån här } för mycket i configen och då har inte Trainz lyckats submitta objektet.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-31, 18:39   #9
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Hej. Jag testade alla tre förslagen som ni hade skickat. Tyvärr funka inga av dem.

Kom ju på att jag kunde skicka en bild på configen. Det är mesh-table och neråt, eftersom att det är från och med där som "{" och kuider förekommer.



Nu kanske det blir lättare om någon av er vill hjälpa/fortsätta hjälpa mig.

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-31, 19:10   #10
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

SJ_Z642.trainzmesh och SJ_Z642_avgaslod.

Ska inte dom avslutas med .im
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-31, 19:17   #11
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Jag använder mig av .fbx därför att jag inte kunde installera gmax och använder blender.
Det var korvtiger som sa att det fungerade och förra försöket gjorde om det till .trainzmesh, men eftersom att jag inte ens kan submitta den från "New Asset" så har det inte blivit någon ännu.

Förstår dock att man kan tro att det ska vara .im.

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-31, 21:06   #12
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Du saknar ett slutcitat-tecken efter SJ_Z642_avgaslod, så Trainz tolkar antagligen resten av filen som att den tillhör samma textsträng.

Sedan har Bengan delvis rätt. Du måste ha en filändelse på meshens namn. Eftersom du exporterar med FBX måste den heta SJ_Z642_avgaslod.trainzmesh för att Trainz ska hitta den.

Sedan måste du lägga till några grejer till för att det ska fungera med LOD. Trainz förstår inte att den meshen du kallar lod1 är en mesh du vill använda som LOD1. Det är bara ett namn på meshen för Trainz. För att den ska fatta att den ska använde den som en LOD-mesh måste du lägga till två saker:
mesh-table-lod-transition-distances
som ska finnas på lägsta nivån i configen (alltså utanför klamrarna som markerar mesh-table osv.) Den följs av en lista på de avstånd i meter vi vilken man kommer att byta mellan LOD-nivåerna. Eftersom du just nu har två LOD-nivåer, LOD0 och LOD1 ska du bara ha en siffra efter taggen.

Sedan i varje mesh måste du lägga till vilken LOD-nivå som den meshen tillhör:
lod-level
följt av en siffra som anger nivån. Så 0 för default-meshen och 1 för meshen som du kallar lod1.

Något sådanthär:
Kod:
mesh-table
{
  default
  {
    mesh                  "SJ_Z642.trainzmesh"
    auto-create           1
    lod-level             0
  }

  lod1
  {
    mesh                 "SJ_Z642_avgaslod.trainzmesh"
    auto-create          1
    lod-level            1
  }
}

mesh-table-lod-transition-distances 500

kuid-table
{
}

kuid <kuid:953434:102400>
Jag tror att du behöver auto-create på lod1 meshen också, för att den ska visas över huvud taget.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-31, 22:23   #13
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Tack. Behövde tydligen två förtydliganden om att jag saknade ändelse. Det visar hur bra man ser detaljer . Tror nog jag var ganska trött när jag skrev configen, samt läste era förtydliganden.

Det funkade för att få bort kuidproblemet, men övriga problem uppstod som jag inte orkar lösa ikväll.
Återkommer senare.

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-30, 14:18   #14
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Hej. Kommer att påbörja ett projekt med några fordon från SRJ.
Detta beror på att jag bytt dator och därmed så har alla 3D-modeller jag gjort försvunnit, så jag har inget jag jobbar på just nu och har inte lust att börja om då jag hade kommit ganska långt på Z64:an.

Men till saken. Jag skulle gärna vilja få så mycket information om dessa fordon som möjligt:
SRJ 3110 - 3112
Z6p
SRJ 35 (X3p)
SRJ 33 (X2p)

Kom gärna med förslag på fler fordon, kan vara både vagnar, motor-dito och lok (helts inte ånglok).
Rätta mig även om jag har fel på nummer.

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009