Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-13, 08:03   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Smile Kan man bygga hur mycket som helst?

Hejsan!
Jag håller på med ett jätteprojekt som kommer att ta sin "lilla" tid. Har dragit alla järnvägslinjerna klart och nu återstår finliret med att justera höjder, måla landskap, sätta in objekt och så vidare. Själva idén kretsar kring "min" stad BENSTAD som är centralstationen i kommunen. Runt om staden går linjer som en ring på totalt 260 km. Från Benstad går linjer i alla fyra väderstrecken ut till ringen, ungefär som ekrar i ett hjul. Bifogar en skiss så kanske ni förstår. När jag startar upp så tar det mig i nuläget ungefär 6 minuter att få datorn att läsa in alltsammans så jag kan fortsätta jobba. Är detta normalt? Finns det en gräns någonstans för hur mycket man kan jobba med? Jag kanske gör ett för stort projekt för det hela?
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Benstadmap.jpg (66.3 KB, 147 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 08:26   #2
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej igen!
Flygplatsen brukar vara svår att dra järnväg till. Anledningen är ju att passagerarstationen står i 90 grader till industrispåret intill. Jag har löst det genom att låta passagerarna åka genom en tunnel under startbanan. Spåret till vänster går vidare mot Malmköping via Tamhult och de andra småstationerna.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg airlanda.jpg (52.3 KB, 146 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 09:59   #3
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg
Hejsan!
Jag håller på med ett jätteprojekt som kommer att ta sin "lilla" tid. Har dragit alla järnvägslinjerna klart och nu återstår finliret med att justera höjder, måla landskap, sätta in objekt och så vidare. Själva idén kretsar kring "min" stad BENSTAD som är centralstationen i kommunen. Runt om staden går linjer som en ring på totalt 260 km. Från Benstad går linjer i alla fyra väderstrecken ut till ringen, ungefär som ekrar i ett hjul. Bifogar en skiss så kanske ni förstår. När jag startar upp så tar det mig i nuläget ungefär 6 minuter att få datorn att läsa in alltsammans så jag kan fortsätta jobba. Är detta normalt? Finns det en gräns någonstans för hur mycket man kan jobba med? Jag kanske gör ett för stort projekt för det hela?
Hälsningar
Jag tror inte att det finns någon övre definitiv gräns för hur stort man kan bygga, men det tar naturligtvis längre tid när banan startas upp. Min egen rutt är på över 150 baseboards och jag har hört talas om rutter som är bra mycket större än så.

Däremot får man nog passa sig lite för hur detaljerat och hur många olika objekt man trycker dit med tanke på FPS och risken för laddhack under körningen. Dessutom har jag märkt att när man i Surveyor försöker flytta sig alltför snabbt mellan de olika banavsnitten hinner inte alltid datorn med utan kraschar lätt. Bäst är att flytta sig genom raden av knappar längst upp som man lämpligen har markerat på de olika banavsnitt som man vill jobba med.

Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 14:02   #4
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej Håkan!
Tack för svaret. Jag får inga krascher men visst blir det en del hack när man kör - och då har jag ändå inte målat hela banan. Som du ser på skissen så är det mycket som finns och mer som skall in. Det har gått åt 500 baseboards. Många ligger i mitten där Benstad finns. Här har jag utgått från Alvesta som förebild. Jag börjar nu känna att detta kanske är lite väl stort att ro i hamn, såvida jag inte vinner en miljon och skaffar en super-duper-dator. Men själva tanken är fortfarande lockande. Att skapa en rundgång med storstaden i mitten och låta trafiken kretsa däromkring. Fast jag behöver kanske inte ha så stora avstånd. Om du ser på min skiss så är det 32 km mellan Olsered och Fagerås, 34 km mellan Olsered och Bomarken. I övrigt ligger det mellan 7 och 13 km mellan stationerna. Jag skulle kunna begränsa mig till färre stationer och krympa "hjulet". Jag bara spånar här och ser om någon har synpunkter.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 16:24   #5
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

500 baseboards! Det var mäktigt. Fast det är kul med lite större banor där man kan låta tågen rulla utan att hela tiden passera samma ställe stup i kvarten.

Längst upp till höger tycker jag mig förstå att du, precis som jag, låtit BHJ ingå i rutten...

Jag tyckte att det var ganska tidsödande att fylla min bana, som ju bara är knappt en tredjedel så stor som din, med innehåll eftersom jag inte vill klona något för att undvika upprepningar. Ändå blir man tvungen att delvis upprepa sig ändå, om inte annat så för att avlasta datorn genom att återanvända vissa objekt i stället för att bara trycka in nya objekt.

Vissa områden som städer och liknande blir ändå gärna mycket krävande med alla sina detaljer.

Lycka till med byggandet!
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!

Senast redigerad av Håmacon den 2006-03-13 klockan 16:31.
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 18:42   #6
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej Håkan!
Tack. Det stämmer. Jag har använt BHJ-banan där uppe. Klippte upp den i fyra delar och förlängde den med ytterligare några baseboards.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009