Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-05, 01:17   #136
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Idag kan ett nytt paket kommit upp med 3st HNJ-rälsbussar

* HNJ Snabbvagn och 2 HC-bussar i HNJ-färger
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-07, 01:25   #137
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Nästa lok har fått sig en riktigt grundlig genomgång, och har försetts med helt nya script med massor av realistiska funktioner, klart värt att testköra! Om du vill uppleva den omständliga proceduren för att byta körriktning på ett tungt diesellok så rekommenderar vi dagens lok:

* SJ T23, diesellok för växling och godståg


Den smalspåriga varianten Tp kommer inom kort!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-11, 00:34   #138
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Mera dieselångor från STLs verkstäder idag!

* SJ Tp 891mm tyskbyggd dieselklump som senare blev breddad till T23
* SJ T41, stort lok för små kurbitslinjer


Nu börjar de flesta lok och vagnar att vara uppe på hemsidan fungerande för TANE i uppdaterade versioner.
Så jag undrar om det är något gammalt som ni saknar? Det finns ju en hel del småsaker kvar som vi kommer att jobba oss igenom, men är det något särskilt ni skulle vilja se?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-11, 07:44   #139
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Mera dieselångor från STLs verkstäder idag!

* SJ Tp 891mm tyskbyggd dieselklump som senare blev breddad till T23
* SJ T41, stort lok för små kurbitslinjer


Nu börjar de flesta lok och vagnar att vara uppe på hemsidan fungerande för TANE i uppdaterade versioner.
Så jag undrar om det är något gammalt som ni saknar? Det finns ju en hel del småsaker kvar som vi kommer att jobba oss igenom, men är det något särskilt ni skulle vilja se?
Är det något jag skulle vilja se, så är det Y3 kamelen. Men ibland kan Lennart vara svår att övertala

Annars så är det väl alla ångloken och då gärna med samma rök-funktioner som med vovvens och så får vi inte glömma bort spårvagnarna.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-11, 21:36   #140
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 825
Standard

Är det nåt fel på T41ans hytt? Hade fö för mig Lennart gjorde en egen hytt till T41, men jag kanske minns fel? (Det konstiga är att T23an jag placerade ut inte får samma fel med texturerna)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg jetekol_20160611_0000.jpg (165.1 KB, 159 visningar)
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-11, 23:32   #141
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Är det något jag skulle vilja se, så är det Y3 kamelen. Men ibland kan Lennart vara svår att övertala
Lennart har god smak, han bygger inga fula tåg!
Ångloken kommer vi börja på snart, vill bli av med allt dieselelände först!

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Är det nåt fel på T41ans hytt? Hade fö för mig Lennart gjorde en egen hytt till T41, men jag kanske minns fel? (Det konstiga är att T23an jag placerade ut inte får samma fel med texturerna)
Detta är väldigt mystiskt! T23:an och T41:an har som du kanske märkt samma hytt, till och med samma kuid på hytten, så de borde se identiska ut! Uppstår problemet varje gång? Du får inga andra fel i CM eller i driver? Är det samma fel på Tp-hytten? (Som har samma hytt, men en annan kuid eftersom huven ska vara grönmålad) Är det någon annan som har samma problem?

Mig veterligen finns det ingen egen hytt till T41:an. Den versionen jag hittar på forumet använder V3:ans hytt, vilket ju är ännu mer fel än en T23-hytt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-12, 11:54   #142
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Är det något jag skulle vilja se, så är det Y3 kamelen. Men ibland kan Lennart vara svår att övertala

Annars så är det väl alla ångloken och då gärna med samma rök-funktioner som med vovvens och så får vi inte glömma bort spårvagnarna.


Y3:an, kallad Kamelen, är svensk järnvägshistoria. Hon byggdes i Tyskland för att trafikera de delvis oelektrifierade sträckorna Stockholm – Mora och Malmö – Karlskrona. Tåget fick sitt öknamn därför att två enkeldäckade vagnar omgavs dubbelräckade motor- och körvagnar.

Interiört var Y3 toppmodernt, även mätt med dagens mått, med ludftkonditionering, högtalarutrop, pentry, barnskötarkupé och annat godis. Dieseln hade dock en förmåga att gå varm och kunde börja brinna. I Kristianstad klev alltid en brandman ombord och gjorde lokföraren sällskap.

När tågsätet anlände från Tyskland omgavs det av stort hysch-hysch. Som journalist jagade jag Y3 under en hel dag. SJ visste att jag var på jakt och gömde tågsätet för mig. Det gjorde man skickligt.

Jag var inbjuden till invigningsturen Malmö – Stockholm. I Norrköping klev dåvarande SJ-chefen Eric Upmark ombord. Han stegade rakt förbi alla höjdarna till lokföraren och hälsade först på honom. Upmark var först i landet att införa du-reformen. Han bröt 1800-talets välde i SJ.

Inlägget ligger ju helt utanför trådens anda, men ger mig en chans att instämma i vad Bengan skriver.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-12, 12:35   #143
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 825
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Lennart har god smak, han bygger inga fula tåg!
Detta är väldigt mystiskt! T23:an och T41:an har som du kanske märkt samma hytt, till och med samma kuid på hytten, så de borde se identiska ut! Uppstår problemet varje gång? Du får inga andra fel i CM eller i driver? Är det samma fel på Tp-hytten? (Som har samma hytt, men en annan kuid eftersom huven ska vara grönmålad) Är det någon annan som har samma problem?
Problemet spred sig efter omstart även till T23an (Tp prövade jag ej) och löstes av en ominstallation av filen. Däremot är fortf bromshandtaget feltexturerat för mig, men bättre än innan iaf Väldigt märkligt dock, eftersom inga av texturerna verkade felaktiga när jag gick igenom hytten i Explorer och med PevSoft's .im-visare...
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 16:58   #144
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Red face Ack ja

Varför Sheik Ben Gan och Nisse vill se detta "fula" tåg överstiger min fattningsförmåga och troligen även Korvtigers.
Troligen tillkom tåget efter en hög SJ-chefs resa till London och efter en helkväll med Ale and Bitter och nattklubb gick väl återresan till hotellet med dubbeldäckare och så föddes kanske idén ??.

Men är det så att båda sheikerna tydligen vill ha KAMEL, och eftersom båda bidrar mäktigt till hobbyns fortlevnad så har jag beslutat "krypa till"Korset" eller "Månskäran" - vilket ni föredrar.

Bengans ritningar gav mig lust att göra buildingboxar av de fem enheterna - sen ligger det i "Guds" eller "Allahs" händer om det blir färdigt???

Den är i alla fall i femårsplanen nu






Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Y3:an, kallad Kamelen, är svensk järnvägshistoria. Hon byggdes i Tyskland för att trafikera de delvis oelektrifierade sträckorna Stockholm – Mora och Malmö – Karlskrona. Tåget fick sitt öknamn därför att två enkeldäckade vagnar omgavs dubbelräckade motor- och körvagnar.

Interiört var Y3 toppmodernt, även mätt med dagens mått, med ludftkonditionering, högtalarutrop, pentry, barnskötarkupé och annat godis. Dieseln hade dock en förmåga att gå varm och kunde börja brinna. I Kristianstad klev alltid en brandman ombord och gjorde lokföraren sällskap.

När tågsätet anlände från Tyskland omgavs det av stort hysch-hysch. Som journalist jagade jag Y3 under en hel dag. SJ visste att jag var på jakt och gömde tågsätet för mig. Det gjorde man skickligt.

Jag var inbjuden till invigningsturen Malmö – Stockholm. I Norrköping klev dåvarande SJ-chefen Eric Upmark ombord. Han stegade rakt förbi alla höjdarna till lokföraren och hälsade först på honom. Upmark var först i landet att införa du-reformen. Han bröt 1800-talets välde i SJ.

Inlägget ligger ju helt utanför trådens anda, men ger mig en chans att instämma i vad Bengan skriver.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg shot0.jpg (75.8 KB, 127 visningar)
Filtyp: jpg shot1.jpg (64.2 KB, 128 visningar)
Filtyp: jpg shot_UA3.jpg (71.6 KB, 126 visningar)
Filtyp: jpg shot_UB3.jpg (72.8 KB, 129 visningar)
Filtyp: jpg shot_UB3b.jpg (65.3 KB, 126 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 17:10   #145
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Härligt Lennart.

Det är ju, för att hon är så förbaskat ful, som gör att man vill ha henne.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 17:45   #146
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Ful, ja - men det finns många andra fulingar på våra spår.

Men Kamelen var förbaskad go (skånska m fl språk) att åka i.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-14, 01:07   #147
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Tåg som börjar spontanbrinna är inga bra tåg. Elden skall vara kontrollerad i fyrboxen och värma vattnet i pannan, annars får det vara! Och utseendet på den där ökenormen tänker jag inte ens ödsla min tid på att kommentera!

Senaste nytt från verkstaden istället:

* Bears T21 är nu uppe på hemsidan

Den har fått en motoröversyn och samma hytt som T23, även om 21:ans hytt skiljer sig en del från 23:an. Får se om lokförare Jocke får en tredje variant på texturiella problem med den här?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-16, 00:31   #148
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Tre nya paket uppe på hemsidan idag:

* SJ X55 (SJ3000) modernt motorvagnståg
* Ett paket med de körbar ångbåtarna Tor V och Mariefred samt slussar och diverse tillbehör (Finns under Lok/Övrigt)
* Ett paket med fyra stationshus från BJ + en stationsskylt
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-16, 17:21   #149
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Hej!

Tack för de fina X55!

Det är inga genomskinliga fönster på tåget varken fram eller på sidorna.
Alla fönster ska väl inte vara igenbommade.

Boggierna på mitten vagnarna i den änden där det inte finns någon dörr,
sitter lite snett under vagnen.

Men i övrigt är den än super modell!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärmklipp 2016-06-16 16.48.jpg (262.7 KB, 79 visningar)
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-16, 18:37   #150
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

För mig, är det inga problem med fönsterna. Varken på utsidan eller insidan.

Däremot boggierna på mellanvagnen som Robert påpekar + att när man hoppar in i vagnen, så möts man av denna syn, innan man går vidare med frågetecknet.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-06-16 180121.jpg (221.5 KB, 72 visningar)
Filtyp: jpg 2016-06-16 175735.jpg (213.5 KB, 72 visningar)
Filtyp: jpg 2016-06-16 175755.jpg (276.1 KB, 72 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009