Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Sim World > DTG - Train Sim World - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-18, 16:31   #1
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 408
Standard TSW2 - Roadmap

En så kallad roadmap släpptes nyss, där kommande tåg, rutter och fixar står med. Se för er själva:
https://live.dovetailgames.com/live/...dmap-18-august
__________________
ArvidG03SWE

>Project Södra Stambanan + Discord
>Repaints


Senast redigerad av germundal den 2020-08-18 klockan 16:32.
germundal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 23:19   #2
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Ja och TSW2 kommer på Torsdag. Rätt intressanta rutter som kommer i framtiden. Tsw är min favorit tågsimulator ändå.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 17:30   #3
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Och som vanligt ingen rutt längre än en skidstav, samtidigt som man annonserar ytterligare en rutt 130 km lång rutt till Train Simulator. Ingen anledning för mig att byta än med andra ord...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 20:32   #4
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 408
Standard

Flertal av rutterna som står med är ju samma sträcka som i TS. Te.x St Pancras – Faversham, Munich – Augsburg, Hamburg – Lubeck och Isle of Wight. Som alla ligger på lite mer än ~1 timmas körning, så rutterna blir ändå längre å längre tycker jag, men så klart långt ifrån vad TS klarar.
Men nä TSW serien blir nog aldrig en simulator där man kör 2+ timmar i sträck, där vinner TS.
__________________
ArvidG03SWE

>Project Södra Stambanan + Discord
>Repaints

germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 21:06   #5
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

De kan göra väldigt långa rutter i TSW. Men som Matt sa hur kul är det att köra
10 mil ökenrutt. De har en tidsram (jag kallar det ekonomisk ram) då de ska vara klar med rutten.

Och eftersom det tar mycket längre tid att göra Tsw rutter (pga kvaliteten på kringobjekt) så blir rutterna kortare.
Men nu börjar även andra företag att göra rutter.
Rivet Games (Isle of Wight och Arosa Line) och Skyhook Games (Cane Creek)
Så jag tror det är större chans till längre rutter än när Dovetail gör bara gör rutterna.

Här pratar de om val av rutter och längden på dessa Länk

Senast redigerad av jorgen3 den 2020-08-19 klockan 21:11.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 20:07   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Jag uppfattade att TSW2 är inte uppdatering till TSW. Och det är dyrt för mig.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-22, 00:35   #7
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Varför man valde att ha samma rutter som från TS är för att man har redan gjort research för dessa, och de kan återanvända objekt från en rutt till en annan, t.ex. TVM 40, som används i TGV-nätet, samt St Pancras-Ebbsfleet använder samma signalscript, på så vis spar man tid. Vilket är förklaringen till varför de sällan börjar på nya länder.

Då det råder en pandemi så har de mycket svårt att åka på fältstudier för att undersöka nya rutter och tågvagnar, så de blev helt enkelt tvungna att återanvända sådant de redan har från TS för att kunna leverera rutt efter rutt.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-22, 11:45   #8
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Tsw är inget för Totte. De som vill bygga banor och lok etc för göra det i Open Rails eller Trainz eller TS2020.
TSW är mer för dem som gillar att köra tåg.
För mig är det nog den bästa simulatorn när gäller detta.

Ts2020 blir jag nästan arg när jag kör. Det är så mycket som är fel i fysiken där.
Trainz var ännu värre (förut åtminstone)
Open Rails är rätt bra men många gånger blir jag uttråkad när grafiken är så dålig. Samma när det gäller Run8
Man har helt enkelt fått högre krav av en tågsimulator.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-01, 22:26   #9
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 408
Standard

1 september och roadmapen har blivit uppdaterad
https://live.dovetailgames.com/live/...ap-1-september
__________________
ArvidG03SWE

>Project Södra Stambanan + Discord
>Repaints

germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-02, 19:57   #10
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Inge jättenyheter men det är ändå intressant och se vad de håller på med.
Dovetail har blivit mycket öppnare nu när Sam håller i rodret.
Synd att han snart försvinner men han har gjort mycket gott i Dovetail.

Ps postvagnen kommer kanske att öppna ett tågsimulator forum DS
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-15, 21:32   #11
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 408
Standard Roadmap 15 sep

https://live.dovetailgames.com/live/...-roadmap15sept
__________________
ArvidG03SWE

>Project Södra Stambanan + Discord
>Repaints

germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 18:32   #12
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Jag har inte så högt förtroende för DTG eftersom så mycket när det kommer till realism/fysik inte har förbättrats i TSW sedan start. Importen från TSW1 av gamla rutter som preserved collection verkar också ha inneburit massvis med buggar. Tex så har dom förstört vikterna på alla vagnarna så att 99% av alla godsvagnar väger samma tom som lastad, förutom kolvagnarna (Falns) som väger 140t


Det är positivt att bromsarna verkar olika för olika hastigheter, något som även Open Rails simulerar, men som TS2020 inte klarar, dock är kurvorna helt orealistiska vilket lite förstör poängen att ha variabel bromskraft. Till exempel så kan inte de nordamerikanska tågen köras på ett realistiskt sätt i branta "backar" just nu.
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 23:14   #13
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

I tsw1 var många vagnar tomma fastän de var lastade. Så jag föredrar ändå lastade tåg. Kändes otroligt konstigt ett tungt lastat koltåg men gick ändå så lätt och det visades sig ju att vagnarna vägde 20 ton styck. Nu är det 120 ton styck.

När man lastar tågen så går tågvikten upp så jag vet inte om jag håller med dig om att de inte klarar av lastat och olastat. Men jag har inte ännu testat en rutt preserved collection. Låter nästan som TSW1 problemet dykt upp
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 12:51   #14
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
I tsw1 var många vagnar tomma fastän de var lastade. Så jag föredrar ändå lastade tåg. Kändes otroligt konstigt ett tungt lastat koltåg men gick ändå så lätt och det visades sig ju att vagnarna vägde 20 ton styck. Nu är det 120 ton styck.

När man lastar tågen så går tågvikten upp så jag vet inte om jag håller med dig om att de inte klarar av lastat och olastat. Men jag har inte ännu testat en rutt preserved collection. Låter nästan som TSW1 problemet dykt upp
Det finns en mod "Muff" som lägger till massvis med services till Köln-Aachen, där har tågen korrekta vikter beroende på om de är fullastade eller tomma, så det verkar vara en miss av DTG när dom överförda scenarior osv för preserved collection.

Dock har jag testat retardationen på vagnarna och alla tyska godsvagnar verkar ha samma bromsprocent/retardation och denna är för hög (cirka 85-90 när vissa vagnar såsom kolvagnarna ska ha närmare 65).

Jag postade om detta på DTGs forum för någon vecka sedan så om du är intresserad kan du hitta tråden under Technical Reports.

För Sand Patch grade så är det just bromskurvorna (friktion vs fart) som är felaktiga vilket är lite tråkigt eftersom det gör att man inte kan köra tågen i branta lutningar som i tex Run8.

Senast redigerad av zaphr89 den 2020-09-25 klockan 12:53.
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 15:44   #15
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Ja till Run8 är det långt kvar i realismen. Men de kommer långsamt närmare.
Det är synd att ingen lyckas knäcka koden så vi själv kan ändra bromsar kraft etc.
MSTS och även TS2020 kommer man ju åt dessa men TSW har jag inte hört någon lyckas med det.

Jag har felanmält mycket under åren men sällan händer något så man ledsnar men det är bra att du gör det.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009