Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-29, 21:02   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard STW Plattformspaket guide?

Är det någon som råkar ha en kopia av guiden till STWs plattformspaket liggande på sin hårddisk? Den finns nämligen inte kvar på varken deras egna hemsida, och den sidan som STW-Tomas länkar till ligger nere.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-05-29, 21:10   #2
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Denna hade jag liggande!
Manual_STW_Vagskydd_1.2.pdf

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-29, 21:23   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Aj, tyvärr! Det är den till plattformarna som jag söker, vägskyddet hade jag redan!

De refererar till den här, men den finns inte någonstans på hemsidan att finna:
http://www.nikson.se/stw/plattformspaket.shtml
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-29, 21:42   #4
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Ber om ursäkt, det är jag som inte kan läsa, kanske dags för glasögon...
Kikade igenom hårddiskarna och kan tyvärr inte hitta ngt. Vet att jag har läst om hur man använder dom, men fanns kanske i någon tråd.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-30, 00:37   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Att hitta guiden till plattformspaketet är en uppgift för en TV-deckare. Spår finns men de leder ingen vart.

Plattformspaketet ligger i www.stw.se. I presentationen finns en hänvisning i liten text till www.stw.se. Går man in i stw-sidan finns ingen manual. Man hamnar i en loop. Den finns inte heller under Docs i Svenska tåg.

Mitt tips; Den har blivit bortglömd.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Plattform.jpg (228.9 KB, 83 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-30, 16:37   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Har precis sökt igenom alla mina hårddiskar efter STWs plattformspaket.

Det enda jag hittar, är själva cdp-filen för paketet + en massa andra guider som pdf, men inget för STWs plattformspaket.

Har inte heller, något minne utav att jag har sett någon, precis som Nisse.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-30, 18:27   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det var ett väldigt sökande efter STWs Platformsguide, är det av antikvarisk intresse eller vad??? Det platformspaket jag gjorde (STL Platforms) var tänkt att ersätta STWs med modern Track-teknik.
STLs är scenery splines men är betydligt mer flexibla.
Med Advanced-taben kan man göra allt möjligt!!!

Bild1 ett visar en utsättning av en 2m bred platform med vertexhöjd 0 och överkanten på 1m höjd. Sen är det bara att infoga vertex, böja och bända, sänka och höja vertexen helt valfritt.
Bild 2 visar lite av vad man kan göra!

Tack för ordet!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 0.jpg (113.0 KB, 62 visningar)
Filtyp: jpg 1.jpg (139.9 KB, 61 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-30, 19:19   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det var ett väldigt sökande efter STWs Platformsguide, är det av antikvarisk intresse eller vad??? Det platformspaket jag gjorde (STL Platforms) var tänkt att ersätta STWs med modern Track-teknik.
STLs är scenery splines men är betydligt mer flexibla.
Med Advanced-taben kan man göra allt möjligt!!!

Bild1 ett visar en utsättning av en 2m bred platform med vertexhöjd 0 och överkanten på 1m höjd. Sen är det bara att infoga vertex, böja och bända, sänka och höja vertexen helt valfritt.
Bild 2 visar lite av vad man kan göra!

Tack för ordet!
Om du sitter och leker med plattformar också, så skulle jag ta bort rampen på slutet. Så att änden viker av i 90 grader (som emges plattform som heter cut eller nått liknande på slutet). Då är det bara och sätta en extra splinepoint ett par meter in och sänka den yttre till marknivån. Använda verktyget som rätar ut spåret (kommer inte på vad det heter) och sedan så har du rampen. Går även bra, att sänka ner någonstans mitt på plattformen för t.ex. övergång till nästa plattform.

Nackdelen att göra det hela med emges plattformar, är att själva plattformen fortsätter en bit efter sista splinpointens med ett par meter, så att det blir en ful skarv.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-30, 19:59   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det var ett väldigt sökande efter STWs Platformsguide, är det av antikvarisk intresse eller vad??? Det platformspaket jag gjorde (STL Platforms) var tänkt att ersätta STWs med modern Track-teknik.
STLs är scenery splines men är betydligt mer flexibla.
Med Advanced-taben kan man göra allt möjligt!!!

Bild1 ett visar en utsättning av en 2m bred platform med vertexhöjd 0 och överkanten på 1m höjd. Sen är det bara att infoga vertex, böja och bända, sänka och höja vertexen helt valfritt.
Bild 2 visar lite av vad man kan göra!

Tack för ordet!
Tror inte du tänker på samma plattformspaket som jag gör.

Det jag pratar om är inte det uråldriga med ett antal splines med ramp eller avkapat slut (som emges har gjort?), utan STW-Tomas stora plattformspaket, med massor av både splines och sceneryobjekt med specialramper, olika avsmalningar.

Det är ju helt klart lättare att göra som du gör och använda ditt paket tillsammans med advanced-taben, men en del av sakerna som man kan göra med STWs plattformar kan man inte återskapa med enbart splines. Dessutom så finns det gamla banor (som en jag kanske hade tänkt att ladda upp när jag fått över den i TANE...) som är beroende av dem, så jag tyckte det var värt att få dem fungerande i TANE.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-30, 21:36   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Tror inte du tänker på samma plattformspaket som jag gör.

Det jag pratar om är inte det uråldriga med ett antal splines med ramp eller avkapat slut (som emges har gjort?), utan STW-Tomas stora plattformspaket, med massor av både splines och sceneryobjekt med specialramper, olika avsmalningar.

Det är ju helt klart lättare att göra som du gör och använda ditt paket tillsammans med advanced-taben, men en del av sakerna som man kan göra med STWs plattformar kan man inte återskapa med enbart splines. Dessutom så finns det gamla banor (som en jag kanske hade tänkt att ladda upp när jag fått över den i TANE...) som är beroende av dem, så jag tyckte det var värt att få dem fungerande i TANE.
Jag ser din "Point" så fortsätt bara! Jag är för tillfället nöjd med det jag gjorde.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-31, 00:38   #11
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag ser din "Point" så fortsätt bara! Jag är för tillfället nöjd med det jag gjorde.
Det finns för och nackdelar med båda systemen. Nu har vi två, så kan alla välja sin favorit, eller mixa som de vill!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009