Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-11-08, 05:26   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Vatten - bara vatten

Hej
Nu vänder jag mig till sakkunskapen här i Forumet. Vet att det finns folk här som är kunniga i det här med Effekter, särskilt då i nya TS22+ ??

Saken är den, som kanske många vet, att jag har mitt kära Bensland att arbeta på/i. Nu har jag inhandlat Trainz senaste programversion med ändelsen Plus.
Det första jag ville prova på var att föra över "Bensland - Bensö" från Trainz 2019 til TS22.

Det fungerade hyfsat fint. Men det kom till ett nytt "effektlager". Trots mångårig erfarenhet av att bygga i Trainz så blev det lite för mycket att förstå av det nya Surveyor 2.0. Speciellt då uttrycket "Databinding", som jag försökt förstå - men ändå inte.

Effektlagret Water kom plötsligt upp. Allt vatten som tidigare var lagt med det vanliga "gamla" sättet - i Topology rutan "add water" - var nu också som mörkblå vatteneffekt. Men dessa vattenytor interagerar med varandra. Ett flimmer uppstår.

Jag beslöt att radera dessa flimmrande vattenytor och låta effekt-lagrets vatten ta över, så att säga.

Tjusigt och fint - men ack så mörkt vatten. Försökte mig på att "Add/Edit Effect" och det blev stopp: Det sägs något om att maximalt databingning har uppnåtts. Frågan är då - ska jag strunta i att använda effektlagret och i stället använda det "vanliga" vattnet istället. Det är ju snyggt i och för sig.

Blir det för mycket att måla allt vatten i Bensland, som blir tre öar med mycket vatten runt om? Se en liten del av hela ön på bild.
Eller ska jag fortsätta med "vanligt" vatten istället? Jämför vatten på bilden.





Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2022-11-08, 17:42   #2
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

Hej!


Jag har testat runt lite med Effect layers med både det ena och andra, gillar det faktiskt mer än i 2019's version, eftersom det finns mer att välja på.

Vattnet blir väldigt mörkt då det är dubbla lager, både det gamla och det nya effektlagret tillsammans.
Har testat båda vattnen sida vid sida med en landremsa emellan för att separera dem och se hur det såg ut
Det blir ingen stor skillnad enligt mig, varken i färg eller utseende.

Dock tycker jag ändå det nya ser lite bättre ut på något sätt.

Vad har du för värden i på Height binding när du går in Edit Effect layers?

Float 16 och 20m verkar fungera bra för mig, den gnäller inte då.

Float 32 verkar ta mer kraft av spelet.
Om man bara ändrar från 20m till 10m verkar det påverka en hel del.

Vet inte om detta var till hjälp, men ville ändå bara ge lite info av en som gillar surveyor 2.0 bättre än den gamla.
__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-11-09, 17:03   #3
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack för infot, Mazter. Fast jag förstår inte riktigt det grafiska språket med Databinding. Hur som helst. Jag kör vidare med de värden som är inställda från N3V, dvs Float16 och med "calm" vatten.
Huvudön, Bensö, är nu klar och jag har lagt till den nya, Carlsö, bortom bron. Allt vatten runt om dessa två öar, kämpestora, har nu ändrats så att det gamla vattenlagret (inte effectlager) har raderats och det nya "Water" (effectlayer) har slutat flimmra och kommit fram. Alla vattenytor ska nu justeras till sina rätta höjder i alla sjöar, stora som små, samt allt havsvatten runt öarna. Också ett kämpejobb.
Men det blir fint i slutänden. Tyvärr kommer nog hela projektet att bli STORT i filstorlek. Redan nu visar projektet Bensland över 790Mb i Content Manager och då är ändå inte hela nya Carlsö avslutad.

Bildjämförelse Bensö som TRS19 samt Carlsö tillagd i TS22.




Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2022-11-09 klockan 17:11.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009