Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-18, 17:51   #16
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Ah, det är ju alltför vackert Mats.
Jag gillar verkligen din tanke med banvallen.

Du som har forskat lite i det här med spår. Är det möjligt att ha lösa stoppbockar som man placerar ut där man vill istället för de som automatiskt hamnar vid varje spårslut? Det skulle ju i så fall vara att föredra. Det är sådant som gör det tråkigt att använda de engelska spåren t.ex. Spåren i sig passar ganska bra som moderna svenska spår, men stoppbockarna är ju helt fel.

Nåja, bara en tanke.
Lycka till med fortsättningen och hojta till om du behöver någon som testar spåren framöver.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 17:54   #17
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Vill du ha mått på betongslipers?? Ligger en del i Töreboda som ska in på stambanan.. Kan nog åka dit och fota och mäta lite på dem.
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 18:05   #18
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Riktigt fint, Mazz! Kul att folk gör vad dom kan för KRS Skulle gärna hjälpa till och göra lite skyltar osv, men kan tyvärr inget av hur man gör..

Så jag får hålla mig till mitt kassa ruttbyggande =)
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 01:34   #19
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Silverwolf Visa inlägg
Så, om en annen modeller vil legge inn Russiske veksler, så vil du åpne for det? Jeg trodde slike ting var låst, og vi fikk ikke selve 3D modellen. Men jeg har ikke spilt RW på en stund.

Angående betongslippers. Jeg har noen teksturer, og noen bilder, hvis du trenger det.
Nu har jag inte läst på ännu vad gäller växelställetc, men med största säkerhet är det så att man pekar på en separat shape för växelomläggar-mekanism via en blueprint, dvs du behöver inte in i spårets 3D-fil.

Det jag främst tänkte på är mått på sådana spår. De bantekniska skrifter jag har behandlar inte (hmm, tror jag i alla fall...) moderna betongslipers. Men, bilder är alltid välkommet dessutom
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 01:39   #20
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH Visa inlägg
Ah, det är ju alltför vackert Mats.
Jag gillar verkligen din tanke med banvallen.

Du som har forskat lite i det här med spår. Är det möjligt att ha lösa stoppbockar som man placerar ut där man vill istället för de som automatiskt hamnar vid varje spårslut? Det skulle ju i så fall vara att föredra. Det är sådant som gör det tråkigt att använda de engelska spåren t.ex. Spåren i sig passar ganska bra som moderna svenska spår, men stoppbockarna är ju helt fel.

Nåja, bara en tanke.
Lycka till med fortsättningen och hojta till om du behöver någon som testar spåren framöver.
mvh .... Mats
Tackar!

Ja, jag skulle oxå vilja ha på det viset, men jag har inte läst på om stockbockarnas underbara RW-värld ännu, men det står på agendan när växeldelen av spåret är klart åsså. Ritning på äldre svenska stoppbockar har jag och det blir ju samma textur som spåret, men nyare kan bli kinkigare med underlag... Nåja, får ta en sak i taget, gammel-stoppbocken är ju bara att böja till lite av spåret... ja, typ så... Så den är ju lämplig att fortsätta med och många sådana finns ju fortfarande kvar här o där.

Spårtestare, det är noterat...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 01:45   #21
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av micke321 Visa inlägg
Vill du ha mått på betongslipers?? Ligger en del i Töreboda som ska in på stambanan.. Kan nog åka dit och fota och mäta lite på dem.
Ja,väldigt gärna! Är även intresserad av med vilken delning som slipersen ligger på, om du eller någon annan skulle råka ha någon sådan uppgift. Inga spårvistelse-överträdelser nu bara!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 09:11   #22
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Växelställ, stoppbockar och allt annat runt kring rälsen görs som separata modeller och pekas ut via blueprint så det ska inte vara några problem.
Finns ju redan ett svenskt växelklot som visar hur det görs och jag har själv också gjort ett växelklot men det var ju onödigt med dubblering av modeller.
Har även funderat på en modern stoppbock som ju är rätt enkelt att mäta upp på närmsta bangård men det ligger långt bort på listan med projekt även om det nog skulle gå rätt snabbt att slänga ihop den.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 17:19   #23
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Ska se vad jag kan lösa utan spårspring...
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 18:10   #24
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Har även funderat på en modern stoppbock som ju är rätt enkelt att mäta upp på närmsta bangård men det ligger långt bort på listan med projekt även om det nog skulle gå rätt snabbt att slänga ihop den.

/Anders
Vore så klart kul med en svensk stoppbock, hoppas att det blir någon. Skulle försvenska mycket.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 11:28   #25
Silverwolf
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Moskva, Ryssland
Inlägg: 254
Skicka ett meddelande via AIM till Silverwolf Skicka ett meddelande via MSN till Silverwolf Skicka ett meddelande via Yahoo till Silverwolf
Standard

Her er noen texturer for spor og ballast (1520 mm), både betong og treslippers. Håper de vil hjelpe.
Silverwolf besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 18:21   #26
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Lyfte över mina spår som jag inte jobbat med sen Rail Simulator och konstaterar två saker... Rälsbefästningarna syns betydligt bättre i TS2012 det är bra. Men, ballasten blev tossigt mycket mörkare... Nåja, det står kanske överst på agendan just nu.

Men, har haft en fundering som jag tänkte ventilera... Skulle det vara en bra ide att som komplement även göra spår helt utan ballast och sedan göra ballasten som separata loft-objekt? Fördelen skulle kunna vara att var och en som vill ha en annan spårtyp men inom ramen för samma sliperstyp, kan lättare själv göra sina varianter. Man kan även lättare göra variationer på hur mycket ballasten täcker slipersen, så är det ju faktiskt på riktigt. Tja, vad tror ni, kan det vara en ide att prova?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg matrcks01u.jpg (165.6 KB, 158 visningar)
Filtyp: jpg matrcks05u.jpg (198.2 KB, 158 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 00:32   #27
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Det är väl en hel del som har ändrats med hur spåret ska byggas för RW3 och vad jag har läst om SAD's försök med spåren så är det tydligen någon bugg i det hela också för tillfället iaf när det gällde 3d slipers så det kan nog vara ide att luta sig tillbaka(med detta) tills den utlovade dokumentationen dyker upp.

Det är ju helt klart värt att prova även om jag tror det blir väldigt pillrigt att justera räler och ballast separat iaf på längre avsnitt av spåret. Hur fungerar detta vid växlar?

Jag har väl något halvfärdigt gaturälprojekt liggande någonstans också så kunde ju vara ide att kanske kombinera dessa projekt vid tillfälle och lust
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 13:51   #28
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! det va likadant i 2:an

gubben50

John
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 15:49   #29
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Jag är lite tveksam till att göra spåren utan ballast och ha den som separat loft.
Vi är inte så många som bygger saker till RW med tillräcklig kunskap för att få ihop det.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 02:52   #30
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Fått tillbaka rätt färger nu sedan RW3 eller i alla fall lika som det va förut. har även fått växlarna att fungera men en del trim kvar. Bl.a. så ska inte växelslipersen vara blå...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Matrack01.jpg (137.9 KB, 69 visningar)
Filtyp: jpg Matrack02.jpg (146.7 KB, 69 visningar)
Filtyp: jpg Matrack03.jpg (175.1 KB, 69 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2011-12-21 klockan 09:14.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:12.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009