Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Sim World > DTG - Train Sim World - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-20, 23:37   #1
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard TSW är bra

Har under några dagar testat TSW och jag måste säga att den är riktigt bra.
Har inte kört någon simulator på över ett halvår pga dator krasch. Grafiken är otroligt bra hela tiden men den har haft andra brister.

Har klagat förut på fysiken att tåg inte känns som tåg men i vissa rutter så känns den verkligen bra. Framförallt i tyska rutten Ruhr Sieg Nord.
Det räcker med 0,2 promille för att tågen ska rulla och uppför så känns det bra
Tåget kanske bromsar för bra men man känner broms fördröjningen både när man bromsar och släpper bromsen. Tågen kan inte slira så det är kvar att fixa för dem.
Tågen är korta så när editorn kommer vill jag testa 650 meters tåg (istället som nu 200 meters tåg)

Rutten CSX Heavy Haul är den väldigt dålig fortfarande men de ska fixa till det senare har de lovat. Har bara testat några rutter

Jag kör på max grafik (ultra) och ändå har jag fps mellan 70-120 (70 på stationer och 120 ute på linjen) Faktiskt högre i TSW än i train simulator 2019.
Jag har en ganska bra dator nu som jag köpt (HP Omen Obelisk 875-0098n)

Intel® Core™ i7-8700 processor 32 GB DDR4 RAM
2 TB HDD+512 GB SSD
Nvidia GeForce RTX 2080, 8 GB
jorgen3 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 01:30   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Ja, den kan vara bra, men har inte råd. Det är inte bara spelet som kostar utan det är datorn som kostar mycket.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 19:33   #3
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard Bromsystemet är avancerat

Fick ett bevis att idag att dovetail är på rätt väg när det gäller realismen i TSW. De använder SimuGraph för att simulera bromsarna.
Hade problem med ett tåg som rullade tungt i banan Spessart Bahn (kändes som tåget hade stor friction) efter hjälp i forum så löste vi problemet.

Tåget är överladdat vid starten (vilket är ett fel, som jag hoppas Dovetail kan fixa) Men man kan fixa detta. Man måste trycka overcharge button i loket 185
då laddas bromsystemet upp till 5,7 bar och går långsamt tillbaka till 5 bar.
Man får inte bromsa under denna tid, tills loket har långsamt sänkt det till 5 bar igen.
På så vis försvinner överladdningen av tåget. Och bromsarna ligger då inte på.
Exakt samma system finns på svenska lok.

Så de har simulerat även detta. Köra Godståg är nu ganska svårt. Bromsa rätt måste man nu öva på. Jag kallar det ketchup effekten
Man bromsar och man tycker inte det händer så mycket så man bromsar mer men sedan kommer all broms istället och man släpper på bromsen men då är det stor risk att tåget stannar istället.
Det är fördröjningen i bromsystemet som gör detta.

Sedan ska man stanna inom 5 meter och det kräver övning.

Skulle varar roligt vad en en lokförare säger om hela bromssystemet men det känns rätt nära verkligheten enligt min erfarenhet.

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-03-03 klockan 21:09.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 22:23   #4
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag skall testa imorgon och jag har dessutom utbildning på 185-loken som vi kallar för traxx i Sverige.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 22:45   #5
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Va kul och höra en riktig lokförare uttala sig om den. Jag hoppas åtminstone att den liknar till 50% riktiga tåg. En grej vi inte vet är hur tungt tåget är jag hoppas de kan implementera det senare.
En grej jag möjligen saknar är vindmotstånd men det kanske finns men jag tycker det rullar för lätt i 110 km/h ett godståg. Men jag är osäker här.

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-03-03 klockan 23:50.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 17:31   #6
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Nu har jag inte 185an men class 66 som jag också har utbildning på. Den känns helt okej bortsett från att vi i Sverige har broms loss ifrån oss istället. Tyvärr var tåget för kort för att simulera hur lång tid det tar för bromsarna att lossa jämfört med verkligheten. Det är inte så långt ifrån verkligheten.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 20:52   #7
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Tack för testet av class 66. Den var rätt så dålig för 6 mån sedan men de har gjort om fysiken i loket och nu stämmer allt bra mycket bättre.

Kan rekommendera rutten Spessart Bahn. Det är lutningar upp till 21 promille där och man får 185 på köpet. Flera av de tyngre tågen måste man få påskjut för att komma upp i backen. Jag tycker det är bästa rutten i Europa man kan köpa nu. Även rutten ruhr sigh nord tror jag man får 185.

Ja det vore häftigt om någon kunde måla om den då kan vi dra ståltåget i Europa med svenska traxx lok
Rc tror jag inte vi kommer att få se i denna simulator om vi inte ska betala ruskigt mycket pengar för den. (Få Tsw kvalitet)

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-03-05 klockan 20:58.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 21:47   #8
TraindriverS
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Norway
Inlägg: 357
Standard

Det er to innlegg på Dovetails forum om svenske jernbanestrekninger.

1: https://forums.dovetailgames.com/thr...h-route.14489/

2: https://forums.dovetailgames.com/thr...express.13361/
TraindriverS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 22:07   #9
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Ja men det är inte troligt att Dovetail gör någon rutt i Skandinavien.
Vi är för få. Ibland känns det som vi är 10 stycken på detta forum.
De vill tjäna pengar på rutterna och det gör man nog bättre genom att göra rutter i Mellan/Syd Europa Stor Britannien Usa/Canada Japan/Kina

Men jag hoppas jag har fel. Men vi får nog göra rutterna här i Sverige/Norge om det ska komma något.

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-03-05 klockan 22:08.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 00:45   #10
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av TraindriverS Visa inlägg
Det er to innlegg på Dovetails forum om svenske jernbanestrekninger.

1: https://forums.dovetailgames.com/thr...h-route.14489/

2: https://forums.dovetailgames.com/thr...express.13361/

I just love how he copied my post from 2018 and reposted it again

Not to say that I don't like that he got the discussion going again, it's just that he could have done it in a better way...

My post from 2018-01-18: https://forums.dovetailgames.com/thr...sh-route.3047/
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 17:36   #11
tågfreak 96
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: halland Sverige
Inlägg: 319
Standard

Man får hoppas på att någon tredje part gör en svensk rutt då det inte finns tillräckligt intresse från svenskar för spelet för DTG själva att göra en rutt
__________________
tågfreak 96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 00:28   #12
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Man är lite nyfiken över resurserna hos Dovetail. TSW Editorn har de nu jobbat med i 2 år kanske. Men är väl relativt nära ett släpp nu.
Varje TSW rutt tar rätt lång tid innan den kommer.
Ts 19 verkar spruta ut rutter och tåg.
Men det tar nog längre tid att göra TSW rutter än den gamla TS19 rutter, eftersom detalj rikedomen är mycket större.
Men en vacker dag kommer de sluta att göra rutter för TS19 så just nu känns det som bortkastade pengar att köpa dessa rutter.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 01:33   #13
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Jag har byggt Trollhattan i 7 år och ännu är inte färdig.
Jörgen, du skriver i nattmössan för du har inte byggt någon rutt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 01:55   #14
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 408
Standard

Det är väl just när folk slutar köpa rutter till TS19 som blir anledningen till att mindre skulle släppas?

Just nu är det mest DLC som inte är gjort av DTG som släpps till TS19. Och bara DTG själva kan ju bygga i TSW, men det ändras ju snart.
Även om DTG slutar skapa rutter och tåg för TS19 så kommer andra "företag" och personer fortsätta skapa tåg och rutter för TS19. Men det handlar ju om att folk köper och använder det!
__________________
ArvidG03SWE

>Project Södra Stambanan + Discord
>Repaints

germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 04:45   #15
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Jag har byggt Trollhattan i 7 år och ännu är inte färdig.
Jörgen, du skriver i nattmössan för du har inte byggt någon rutt.
Ja, du är inte ensammen att ägna åratal i en rutt heller... har läst om några DLCer på steam för TS som var under utveckling rätt länge...

Jag gillar att köra på TSW. just Ruhr-Sieg line gillar jag speciellt... främst dubbeldäckaren är min favorit att köra från... får se om jag kan köpa main spessart bahn snart...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009