Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-09, 09:01   #91
Pontus_n81
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 9
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Hej!
Det fick jag också i början. Det skall finnas ett dokument som jag tyvärr inte kan hitta igen. Den fanns i alla fall med någonstans när man laddade ner programmet (typ "Read me"). I det stod det att man skulle ta bort citat-tecken på ett par rader i samma dokument och då kommer programmet att hämta hem data från NASA och några andra ställen. Skall leta lite till - om jag hittar det så skriver jag det här.
På bilden kan du se att jag då ändrade lite på inställningarna i Internet Options vid (1). Sedan vid (2) att det gäller SRTM och så bläddrade jag till USGS Eurasia i listan. Då kom länken upp i (3) - fast det är just det som jag inte kan förklara här just nu....
Lycka till
Tack, hittade filen maplinks där de stod länkar till kartor och att man skulle ta bort apostrofen vid länkarna och sedan spara filen men det hjälper inte blir bara grått ändå. Vad gör jag för fel?
Pontus_n81 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 09:22   #92
Pontus_n81
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 9
Standard fortfarande grått.

Har ändrat i filen Map_link och skrivit in min kordinater i programmet samt ändrat de inställningar som skall göras i programmet men det blir ändå bara grått, varför?
Pontus_n81 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 16:32   #93
Pontus_n81
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 9
Standard

Försöker skapa filen via HOG men i TS2009 finns ju inte World\Custom\Maps\ utan bara World\custom\displacements och kan inte hitta filen som jag skall välja längst ner i HOG. Hur gör man då?
Pontus_n81 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 18:16   #94
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pontus_n81 Visa inlägg
Försöker skapa filen via HOG men i TS2009 finns ju inte World\Custom\Maps\ utan bara World\custom\displacements och kan inte hitta filen som jag skall välja längst ner i HOG. Hur gör man då?
Jag är egentligen defenitivt inte den rätta personen att svara på detta. Gjorde en gång, ett försök i TRS2004 som jag aldrig var nöjd med. Sen har jag inte försökt igen, varken i TRS2006 eller TS2009. Bara en tanke, som jag funderar över. Vad händer, om du gör en ny mapp och kallar den för Maps och sedan lägger den på samma plats som displacements mappen i World\custom\

Har för mig, att man ibland fick skapa egna mappar även i TRS2004.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 07:35   #95
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Smile

Se min tråd under Allmänt... "Realistiska landskap....."
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 15:34   #96
kaaje
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Norge
Inlägg: 46
Standard

Hej!

Nå har jeg endelig klart å forstå denne guiden. men jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre etter at jeg har laget en 10x10 baseboard og fått den inn i Trainz, for jeg vil gjerne sette inn enda en del av ruten jeg bygger.. hvordan skal man gå frem da? hvordan vet jeg hva slags bilde jeg skal fortsette med, t.ex jeg har ordna meg ett 10x10 baseboards bilde med Radio Mobile på Koordinaterna 60,7903 og 11,0839, hvordan vet jeg hva jeg skal gjøre for å få neste bilde som ligger 10 km østover fra dette punktet?


Mvh Henrik..
kaaje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 18:46   #97
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej kaaje

Du behöver inte lägga ihop fler basebord. Om du vill så kan du istället ladda ned en större
del av det landskap du vill ha.
I stället för 10*10 km. så skriver du t.ex. 30*30 km då får du ett landskap som är 3*3 mil.
Du måste dock följa med i kartans storlek för att den skall stämma överens med det du tar hem. I detta fall skall du skriva 3000m * 3000m istället för 1000 som du hade när du skapade ett landskap på 1 * 1 mil.

Med vänlig hälsning
LokKalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 18:56   #98
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har jag förstått saken rätt vill du sätta in ett Radio Mobila-baseboard i en befintlig bana, alltså en bana du har byggt i Trainz.
Mitt råd: Gör inte det, du får bara ont i huvudet. Jag har fått ont i huvudet.

Om du vill göra det så får du göra så här. Du lägger upp separata baseboards och tar ner via Radio Mobile den del ta vill ha. Nu börjar det svåra. Du lägger ut järnväg och vägar med massor av splines. Sen skriver du ut det hela. Därefter går du in i baseboardsrutorna och antecknar på papperskopian samtliga höjder.
Nästa steg: Lägg in nya baseboards på din Trainz-bana och sedan försöker du kopiera in järnväg och vägar efter den utskrivna kopian. Om du inte har några fixpunkter så är det ingen idé att fortsätta.
Kan du lägga in bana och vägar rätt så är det nu dags att ta fram höjdmåtten i de splines du lagt ut och översätta dem till Trainz-banan. Då har du höjderna på järnväg och väg. Nu återstår höjdmåtten på terrängen. Då får du lägga ut massor av järnvägar och splines samt föra in värdena enligt ovan.

Sen måste du ha god lokalkännedom annars är det heller ingen idé att fortsätta.

Alltså än en gång: Kombinera inte - jag kommer inte göra om det igen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 23:44   #99
GBGtram
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Hisingen
Inlägg: 776
Question hemligt projekt eller inte?

Nu har de bara funderats å provbyggt lite , vart? de känner nog alla till var bilden ska föreställa?! men de här med DEM kartor är de verkligen exakt på metern eller några meters felmarginal? För jag hade bara en tanke att bygga men då måste de vara exakt eller med någon meters felmarginal annars blir de jobbigt... ..
EDIT: HAR UNDERSÖK LITE OCH MÄTT AVSTÅNDEN MELLAN STATIONERNA ÄR HYFSAT BRA DE ÄNDA SOM INTE ÄR PÅ PRICKEN ÄR HÖLDSKALAN.. men men bättre än ingenting..
Bifogade bilder
Filtyp: jpg TRAMGBG_20101118_0002.jpg (84.6 KB, 403 visningar)
__________________

-En av grundarna-
Markus

Konduktör på Ringlinien
Rangerförare på Spôrvägen

Senast redigerad av GBGtram den 2010-11-19 klockan 00:17.
GBGtram besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-19, 17:02   #100
tågluffe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 32
Standard Något nytt, enklare sätt att få till realistiska rutter?

Hej!

Det var ett tag sedan jag satt och påtade i Trainz. Nu undrar jag om det har tillkommit något nytt, enklare sätt att få ut kartbilder att bygga rutter efter? Med enklare menar jag att inte behöva ladda hem alla de program som behövs/behövdes tidigare såsom Radio Mobile, VB Runtime, Paintshop Pro etc.

Finns det något annat, gratis bildbearbetningsprogram att använda sig av för detta ändamål?

Tacksam för råd och tips!

/Tågluffe
tågluffe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-20, 00:53   #101
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

A/ Manualen finns i första posten Trainz/Allmänt "Realistiska...". B/ Du måste ha Radio Mobile. C/ Du måsta ha ett bildredigeringsprogram. Gimp är gratis och bra. Sedan är allt upp till dig.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-20, 12:10   #102
coffiehans
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Falun
Inlägg: 255
Standard

Till Lokkalle.
Hej vad använder du för mått när du har 3000 - 3000 å vad har du för längd
till nästa kartbild själv får jag en varning på 3000 å det visar att det ska vara 2000 högst ? Själv använder jag 1000 å då mäter jag ut 9360 till nästa.

M.V.H
H-E Hedström
coffiehans besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-11, 21:07   #103
calleyg
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Jönköping
Inlägg: 50
Arrow Finns Jönköping

Finns Jönköping att ladda ner? Jag har tänkt bygga dess spårväg men undrar om jag kan få tag på kartan som CDP.
__________________
Högaktingsfullt eder Gustav
calleyg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-11, 22:21   #104
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Du är inne i en alldeles för gammal tråd. Välj första posten under Allmänt om Trainz och ta ner Jönköping själv. Skojigt jobb.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tutorial realistiska landskap Hinken Trainz - Allmänt om Trainz 1 2004-09-17 17:59
Installation av CDP-filer emges Trainz - Allmänt om Trainz 0 2004-01-27 19:38
Svensk addonCD till TRS2004 ! emges Trainz - Allmänt om Trainz 27 2003-12-15 12:59
Lista över fixar i SP1 till TRS2004 Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 1 2003-11-20 19:20



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009