Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-31, 02:39   #1
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard Kartor

Hej!
Förut så tänkte jag under en väldigt lång tid att bygga en väldigt stor rutt men eftersom jag knappt kunde någonting om RE så var detta ej utförbart.
Nu håller jag på att läsa PDF-boken GuideToRouteBuilding och jag är snart klar. Jag har byggt tutorial-rutten och lärt mig en massa om RE och RGE. Jag har därför tänkt att, när jag har läst färdigt boken och förstår allt i den och kanske byggt någon mindre bana, börja bygga på Stockholm - Mora-rutten.
Nu undrar jag om någon kan ge mig förslag på vilka typer av kartor och liknande jag ska ha.

Jag har spårplaner på alla stationerna i banan och även en linjebok.

Jag Undrar också i vilken skala kartorna ska vara i för att jag ska kunna se radier skalenligt.

Sen undrar jag hur mycket detta kommer att kosta och vart man kan få tag på "gradient"- karta, kommer ej ihåg vad det heter på svenska; väldigt trött[|)], som man kan använda till att bygga banor med.

Tack på förhand!
Mvh Dash 9
gec44-9w besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-12-31, 10:33   #2
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

mellan stockholm och norrlandsgränsen kan du använda dig utav DEM-kartor. Finns en tråd en bit ner i Landskapsdelen som behandlar detta.

Kul att du pluggat MSTS, nästan så man själv blir lite sugen


Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-31, 12:30   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Mycket trevligt att höra att någon på allvar gett sig den på att bemästra RE! Önskar dig all lycka till med byggandet, Michel Vohnes guide som du nu pluggat igenom nu var min nyckel till att på allvar ta mig an RE, så mycket skoj att du tagit det steget!

Perrongerna på Sthlm central ska jag nog kunna leverera till bygget, då jag har korrekt underlag på dessa, om du behöver.

Kartor osv har jag dock ingen bra känn på var du ska få tag på. Hoppas du får hjälp där eller har nytta av det Json tipsade om.

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-01, 21:50   #4
Perre
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Ösmo, Sweden.
Inlägg: 87
Standard

Har också använt denna guide, men stupat på att min dator är för vek för att gå vidare med RE i dagsläget. Efter bara nån minut blir skärmen alltid svart och jag måste starta om, nån som vet vad det beror på? Sen undrar jag, finns det verkligen DEM data att hämta gratis i Sverige, har hela tiden trott att det varit nåt man får köpa av LMV?
Perre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-01, 22:06   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Om RE-fönstret svartnar, kan det bero på att du har för lite RAM-minne. Jag skulle rekommendera att ha 512MB eller bättre när man jobbar med RE.

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-02, 01:53   #6
Perre
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Ösmo, Sweden.
Inlägg: 87
Standard

För dom som är intresserade hittade jag denna länk hur man kan använda kartor som texturunderlag i RE när man bygger riktiga rutter.

http://steam4me.railpage.org.au/trai..._transfer.html

Annars finns ett verktyg, TSTerraform, att ladda ner från www.train-sim.com för dom dom vill ge sig på att skapa topografi m.h.a kartunderlag. Har själv inte provat detta än då mkt tid nu går till att fundera ut hur man använder RE, men ser lovande ut.

Mazz << Har du ritningar på spårplan och plattformar för Sthlm C?
Är intresserad av den hälften av stationsområdet som motsvarar södra utfarten eller vart kan man få tag på såna underlag? Tacksam för hjälp då jag börjat titta på möjligheten att skapa en verklighetsbaserad rutt som just ska utgå från Sthlm C.
Perre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-05, 10:06   #7
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Perre, jag fick mina spårplaner från banverket.
Jag ringde till Banverkets växel och frågade om jag kunde bli kopplad till någon som hade hand om spårplaner och liknande inom banverket.
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kartor / DEM filer Nicke_123 Landskapsdesign - Trainz 11 2006-01-30 22:14
Kartor Balder Trainz - Allmänt om Trainz 1 2004-03-16 19:46
Kartor (hemsida) knebert Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 0 2003-06-04 19:26
Kartor Totte Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 3 2003-06-04 10:12
Kartor ! bogi Landskapsdesign - Trainz 2 2002-04-22 11:20



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009