Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-15, 20:40   #16
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jacmob01 Visa inlägg
Och så verkar det som att min dator har nu pajat då den inte kommer längre än att Windows startas och sedan fastnar. Om jag har tur så är det fel på min SSD och inte HDD där TS ligger och projektet kommer då inte behöva göras om från grunden. Kom dock bara till Kungsryd så jättemycket arbete har inte gått till spillo
Tråkigt att höra, skulle starkt rekommendera att du använder dig utav t.ex Google Drive och sparar en backup efter varje gång du har byggt färdigt och tänker stänga av så att ifall nånting skulle hända så har du alltid en backup!
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 16:33   #17
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Goda nyheter, det visade sig vara att mitt grafikkort hade gett upp. Sen hade min Windows installation blivit lite knas men TS är inte installerad på samma hårddisk så arbetet finns fortfarande kvar och jag kommer åt det, så bygget kommer igång snart igen
__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 16:40   #18
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 803
Standard

Ibland ska man ha tur.
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 16:57   #19
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard


Grafikkortet måste ha bra kylfläkt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 20:18   #20
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Har inte skrivit på ett tag här nu men bygget har fortsatt och hela Tibro bangård är nu byggd. Ända problemet jag har just nu är växlar som felar i simmen, så jag ska se om jag kan fixa det eller om växlarna ligger för tajta i bangården att de kommer inte visas på ett korrekt sätt i simmen.
__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-09, 00:07   #21
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jacmob01 Visa inlägg
Har inte skrivit på ett tag här nu men bygget har fortsatt och hela Tibro bangård är nu byggd. Ända problemet jag har just nu är växlar som felar i simmen, så jag ska se om jag kan fixa det eller om växlarna ligger för tajta i bangården att de kommer inte visas på ett korrekt sätt i simmen.
Använder du spårinställningen Yard istället för Main så kan växlarna bli betydligt tajtare, om du inte redan visste detta förstås

Du kan heller inte lägga en växel över en brytpunkt (Röda triangeln) då blir dom också fel.

Hoppas du löser det
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-27, 19:04   #22
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Har inte dragit spåret från Tibro ännu men alla växlar ser bra ut och fungerar som det ska på bangården i Tibro nu iallafall. Har varit sjuk i helgen och har inte kunnat sitta med bygget som jag hade tänkt göra och kommer inte kunna komma igång igen förrän efter påskhelgen. Däremot har jag tänkt att jag ska försöka ta mig till Skövde och åka ut längs med banan och ta lite bilder på diverse stationshus som finns kvar.
__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-27, 19:13   #23
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jacmob01 Visa inlägg
Har inte dragit spåret från Tibro ännu men alla växlar ser bra ut och fungerar som det ska på bangården i Tibro nu iallafall. Har varit sjuk i helgen och har inte kunnat sitta med bygget som jag hade tänkt göra och kommer inte kunna komma igång igen förrän efter påskhelgen. Däremot har jag tänkt att jag ska försöka ta mig till Skövde och åka ut längs med banan och ta lite bilder på diverse stationshus som finns kvar.
Om du vill se hur det ser ut från hytten i Skövde så finns några bra videos på Trainmix's youtube kanal, https://www.youtube.com/watch?v=4A-DjAJRvKg

Senast redigerad av Fippe den 2018-03-27 klockan 19:33.
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 13:56   #24
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
Om du vill se hur det ser ut från hytten i Skövde så finns några bra videos på Trainmix's youtube kanal, https://www.youtube.com/watch?v=4A-DjAJRvKg
Har letat efter videos på Skövde C så denna är uppskattad i uppföljaren kan man se vart Karlsborgsbanan viker av, något igen växt dock Har också försökt hitta denna video, men kan inte få tag på den någonstans och den verkar inte vara i lager heller, så om någon ser den får dem gärna tipsa! http://www.teknikarv.se/video/sidorna/tam04-sv.html
__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 23:02   #25
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Oj, tiden flyger iväg och det är nu nästan en månad sedan jag skrev något. Ingen fara, projektet är inte dött tvärtom, det lever vidare! Har haft tid över från studier den senaste tiden och har lyckats klämma in dels tid för att bygga i simulatorn och att göra en liten kort roadtrip upp till banan för att ta bilder som jag kan använda som hjälp till byggandet. Rivningsarbetet verkar vara pausat tills vidare så allting förutom spåret i Karlsborg finns än så länge kvar, dock hade man börja såga ner alla träd som växer i spåren på vissa ställen så man verkar förbereda inför rivningen iallafall. Har inte så mycket att visa upp än så länge så här får ni två bilder, en på 2D kartan i spelet och en av de bilder som jag tog under min roadtrip:

Här är samtliga stationer och hållplatser även märkta, spåret är nu alltså framme vid Fagersanna:


Och så här ser infarten ut till Fagersanna station idag i riktningen från Skövde. Infartssignalen må ha slocknat för 15 år sedan men all elektronik verkade sitta kvar i den (fast lampor i signaler kanske inte har ett sådant högt värde?):

__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 23:39   #26
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Det där är en linjeplatssignal, inte en infartssignal.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 16:11   #27
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Det där är en linjeplatssignal, inte en infartssignal.
Mycket riktigt, jag som blandade ihop det
__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-09, 23:35   #28
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

En liten uppdatering nu då!

Har jobbat med att lägga ut mer spår under dagen och är nu halvvägs mellan Mölltorp och Karlsborg, dvs. så är nästan allt spår färdigt!! När jag väl byggt Karlsborg kommer jag fixa Skövde C ordentligt, samt att fixa till sträckor där jag inte byggde helt rakt från början och behövt korrigera under tiden (Karlsborgsbanan är på flera ställen helt rak i flera kilometer) och slutligen så blir det dags att börja skapa landskap. Jag hoppas kunna släppa rutten i sommar någon gång i juli, beror lite på om jag lyckats fixa en del objekt samt kontaktledningsstolpar.

En snabb fråga bara innan detta inlägg är slut, ska linjeplatssignaler (som den i min förgående uppdatering) kunna ge fler signalbesked än kör/stopp, eller ska jag byta ut dessa i simulatorn mot signaler med 3-sken?
__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 21:44   #29
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Arbetet med banan har gått lite långsammare än vad jag trodde det skulle ta, men projektet är absolut inte övergivet. Har dock ett par önskemål om hjälp med objekt till rutten om någon har tid över till att hjälpa mig

Dels är det ju stationshus som jag skulle behöva ha hjälp med att fixa, men jag återkommer med detta lite längre fram i tiden när jag har lite bildmaterial samt om jag lyckas hitta några, ritningar över stationshusen. Det kan vara så att jag släpper rutten utan dessa till att börja med för att senare lägga in dem.

Det jag mest vill ha hjälp med är att fixa de äldre kontaktledningsstolpar som finns längs med banan (har frågat newS om hjälp men han har ingen ledig tid för tillfället). De ritningar jag kan hitta på nätet är dessa: https://www.google.se/search?tbm=isc...CigGLQ#imgrc=_
Det man skulle kunna göra då också är att skapa en moderniserad variant också, då denna skulle kunna komma till användning till Mälardalsprojektet

Kan även inkludera ett foto från en stolpe i Mölltorp som referens:


Sen tror jag även att jag har hittat den blueprint som behövs för att programmera in dem i simulatorn: http://railworksamerica.com/forum/vi...p?f=17&t=12632

Har inte så mycket mer att komma med nu, men kan iallafall visa upp Igelstorp som börjar ta form nu :
__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress

Senast redigerad av Jacmob01 den 2018-07-11 klockan 21:46.
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 19:16   #30
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

När det gäller landskapsbygge är det viktigt att ha koll på vilka detaljer man ska lägga ner mest tid på för att få saker att se bra ut, har märkt att man själv kanske försöker för mycket på saker som knappt kommer att synas

Bidrar med en bild strax utanför Igelstorp med ett godståg och osynlig kontaktledning

__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
karlsborgsbanan, rw-rutter

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009