Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-27, 22:48   #286
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Problemet med de höjdkurvor vi har att tillgå över Sverige är att de inte är så högupplösta som man kunde önska sig. Så vad gör man när det behövs flera olika höjder inom en ort? Jo, man får försöka göra det manuellt.... så här har jag påbörjat manuell terraformning av en välkänd ort längs DONJ. Målet är att få plats med smedjan och hyttan på realistisk höjd nere vid ån.

lokal_terraforming.jpg

PS. Det har varit få inlägg från DONJ projektet här ett tag. Tyvärr är det mkt annat som tar tid nu så det går helt enkelt inte så fort framåt just nu.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 12:28   #287
Egonrow
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 138
Standard

Avvaktar med spänning ert nästa inlägg!!
Förstår att det är ont om tid med allt annat som ska göras så känn ingen stress från mitt håll, ni gör ett super jobb!
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 14:34   #288
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Egonrow

Tack för att du är intresserad

Just nu är det ju lite tyst men det betyder ju inte att vi inte jobbar på.

Själv håller jag på och gnetar emd mallettexturering så därför är jag lite tyst men jag kommer att på på stora ångklaset på JTJ och fota och mäta så sedan blir det lite mer hus och landskapsinspiration tror jag.

Spyfrog håller på med sin vagn och med landskapet just nu.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 22:21   #289
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Post Jodå, det går frammåt men sakta..

Tack för intresset Egonrow, det är kul att höra att någon läser.

Som ni förstått är det inte så mkt som hänt på DONJ på ett tag pga mkt jobb och annat otyg. Snart är det dock semester och då hoppas jag kunna få lite gjort, speciellt om vädret fortsätter i samma stil som det gjorde under större delen av juni....

Idag kan jag iaf rapportera att lite har skett. Jag har exporterat en grov modell för att få dimensionerna rätt för smedjan i Jädraås. Jag försöker få till terrängen runt Jädraås nu så vi kan göra något åt byn...

Till min förvåning hittade jag också en ensam liten "ö" i form av ett ensamt baseboard som satt en bit utanför resten av banan längs med DONJ.... så den ön togs prompt bort för att spara in ett baseboard.... underligt hur det kunde förekomma men jag gissar att baseboarden mellan banan och detta tagits bort och att det av misstag blivit kvar - jag är förmodligen den skylldige eftersom det är jag som rensat bort baseboards.

Annat som är på G är att L-vagnen börjar bli klar i högsta detaljnivå och nu skall göras om i lägre nivå samt skugga.
Björn håller som alla sett på och slår nya rekord i hur stiligt man kan göra ett ånglok i Trainz så nu lär vi väl rusta upp alla andra modeller för att de inte skall se enkla ut i jämförelse...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 10:43   #290
Egonrow
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 138
Standard

visst är det som så att jobb och div. annat "nödvändigt onda ting" tager plats i edert livf ^^

Men varje inlägg räknas som ett framsteg i mina ögon då jag har gått och blivit grymt intresserad i detta projekt...har under den senaste tiden inte postat annan än bilder från min bana med 891mm´s dragning i scrrenshotstråden
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 20:58   #291
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Jag har under dagen mätt upp Brattfors bruk och smedjan i Jädraås. Tyvärr så hittade jag inte på någon tumstock så jag kunde inte mäta så bra på höjden utan bättre på längden mha ett måttband. Det är mao lowtech som sjutton till skillnad från när Björnl mäter - han kör med någon laser grej.
Jag tar dock in lite teknik poäng genom att använda en padda till att skriva in värdena direkt på bilder...
maskinrum_kortsida_måttsatt.jpg

Nu återstår att sammanställa all information.
När det gäller Brattfors så finns det väldigt många frågetecken också - jobbade man verkligen utan väggar vid hammaren?? Verkar kallt. Men å andra sidan var man väl beroende av flytande vatten pga vattendriven hammar så det kanske inte var något jobb när det var kallt?

Slutligen har jag som troligen enda person varit i Svartbäcken idag. Snacka om deprimerande ställe. Jag förstår inte varför det finns planer från JTJ på att dra dit banan? Bättre att dra banan till Brattfors från Jädraås även om det är längre men där finns iaf något att se samt att man kommer närmare Ockelbo.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 15:52   #292
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hus igen

Spyfrog har fått mig lite inspirerad att bygga hus igen så nu håller jag på med gjuteriet i Jädraås.

Kopparfors byggde det som ett gjuteri år 1902 för sin verksamhet, bland annat men inte enbart DONJ.

Men redan 1912 lade man ner gjuteriet och det byggdes om till ett lokstall med fyra paralella spår och så ser det ut än idag.

Nu skall jag strax göra en LAn operation och klippa ut hål för fönster och portarna.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg gjuteriet.jpg (134.7 KB, 335 visningar)
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 21:34   #293
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard Inte mkt på landskapsfronten

Det händer inte så mkt på landskapsfronten just nu eftersom både Björnl och jag bygger modeller just nu....
Här ser vi i bakgrundens björnls hytta och i förgrunden ser vi utprovning av sittplats i litt BC...

nytt_hosdonj.jpg

Senast redigerad av spyfrog den 2012-08-09 klockan 21:43.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-10, 12:54   #294
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej igen

Ja vi gnetar på. Själv var jag på studiebesök på Järnvägsmuseum för att kolla i deras bildarkiv, dessvärre gav det inte så mycket.

Men samma dag var jag på Gävle Länsmuseums arkiv och det gav betydligt mer.

Vi fick tag på riktiga fasad och markritningar på hyttan och smedjan samt spårplaner som visar bla. hur spåren gick i anslutning till dessa och hur ytterligare byggander låg, främst kolladorna.

Så nu har både spyfrog och jag ett enklare jobb framför oss.

Ett bildexempel bifogas.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg hytta.jpg (221.9 KB, 277 visningar)
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-14, 22:47   #295
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard Hårda stolar

3eklasstol.jpg

Äntligen är texturen på G iaf för 3e klass... kanske lite väl snygg finish möjligen, skall se hur man kan skita ner den lite...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-14, 23:01   #296
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Bifogad fil 55105

Äntligen är texturen på G iaf för 3e klass... kanske lite väl snygg finish möjligen, skall se hur man kan skita ner den lite...
Ett praktiskt tips för att smutsa ner som fungerar rätt väl för min del.
Eftersom att jag jobbar mycket i photoshop så använder jag ju många lager.
Då lägger jag oftast ett lager med smuts eller grund material som stål, i ett separat lager längst ner.
Sedan suddar jag bara med låg opacitet på ställen där det ska slitas, så upprepar jag detta tills jag uppnått resultatet jag är efter.
Alternativt är ju att sitta och måla med en pensel för hand, men tycker personligen att det är lättare på andra sättet.

Lycka till med resten av bygget!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 11:16   #297
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Ett praktiskt tips för att smutsa ner som fungerar rätt väl för min del.
Eftersom att jag jobbar mycket i photoshop så använder jag ju många lager.
Då lägger jag oftast ett lager med smuts eller grund material som stål, i ett separat lager längst ner.
Sedan suddar jag bara med låg opacitet på ställen där det ska slitas, så upprepar jag detta tills jag uppnått resultatet jag är efter.
Alternativt är ju att sitta och måla med en pensel för hand, men tycker personligen att det är lättare på andra sättet.

Lycka till med resten av bygget!
Hej Marcus

Bra tips, det skall jag omedelbart prova
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 22:58   #298
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard Stillestånd just nu

Hej

Eftersom det talas så mycket om att sluta och dålig fart just nu på forumet så tänkte jag bara komma med en kort status uppdatering för DONJ projektet.
Det är fortfarande på gång.

Tyvärr är det dock aningen låg aktivitet runt det just nu. Detta beror på att både björnl och jag är fullt upptagna med andra åtaganden just nu, främst arbete.... Vi arbetar främst med material och byggnader också just nu och därför blir det inte mycket postat kring landskapsbyggandet eftersom det inte hänt mycket på den fronten sen i somras.

De stora utmaningarna i landskapsdelen just nu är att få till Jädraås by med alla industrier och byggnader samt en trovärdig version av Ockelbo runt år 1930. Båda dessa kräver en hel del terräng arbete som inte finns runt t.ex. Hamrånge (då detta mest är platt terräng). Vi måste också lösa vissa höjdproblem mellan sågverket i Linghed och Linghed station...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 00:20   #299
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Det är sant som Spyfrog säger det är fullt upp med arbete just nu :-/

Men jag håller i alla fall på med Jädraås bruk.

Det kommer nog lite bilder snart.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 19:37   #300
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Det var ett tag sedan sist.

Men nu har jag laddat batterierna på riktigt.

Jag har varit på min första arbetshelg på JTJ (Med inte den sista),
och har verkligen blivit fantastiskt väl omhändertagen av det sköna gänget.

Det kan verkligen rekomederas till alla hugade.

Det är inte bara roligt och väldigt spännande, det ger också tillgång till all JTJ:s kunskap om DONJ:s materel på ett enkelt och smidigt sätt.

Att riva av främre buffertbalken på Korsån var morgonens jobb.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg korsan.jpg (98.8 KB, 103 visningar)
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009