Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-30, 22:49   #31
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

ang stationer/plattformar

på skivan kommer det finnas en STW Station, ett spår med stöd för osynliga passagerare, samt resgods och post.

Nu när cd:n är klar så förrutom växlarna ska det bli ett nytt plattformskit med många olika bitar så man kan få variation på stationerna samt ett antal olika plattformstexturer. Till plattformarna kan vi då göra spår med synliga passagerare.

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 22:49   #32
marcusjm
Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 60
Standard

Kul med plattformarna Tomas, ser fram emot dom. Får väl använda något temporärt så länge och ändra när cd:n är ute.

Mailade kartan till båda. Hoppas den kom fram ok.

Appropå växlar, enligt dokumentet skall dom benämnas individuellt. Finns det någon svensk standard för benämning av växlar?

Kan se hur BHJ växlarna är benämda iofs.

mvh
marcus

marcusjm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 22:58   #33
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Det som skulle behövas är lite FLER svenska stationshus så att variationen kan bli lite större.

Ut med er och plåta era lokala stationshus från alla 4 sidor

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 23:04   #34
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

angående hur växlarna ska benämnas så föreslår jag något i stil med "stationsförkortning mellanslag växelnamn" alltså tex "Cst Vxl45", (Vxl bara för att det inte ska kunna krocka med andra namn, då signaler kommer att heta enl "Cst 21"). Detta också i åtanke vad som kommer att bli mer eller mindre krav för mitt växelpaket och ett framtida signalsystem.

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 23:18   #35
marcusjm
Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 60
Standard

Det gick ju finfint att göra detta. Känner mig optimistisk.

Här är ett exempel där jag gjort en hörn karta med station(väldigt spartanskt just nu). Självklart skall jag ha höjdskillnader m.m. Kanske en liten sjö/flod med bro som ESO.

Det var bara att "klicka" på med Mats bana.





mvh
marcus

mjm
marcusjm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 23:59   #36
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Har fått mailet och installerat, men kan tyvärr inte hitta den.
Varken i Trainz eller i TrainzObjectz.
Vet i katten vart den tog vägen.



Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 00:03   #37
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Har du installerat sp4?

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 00:06   #38
marcusjm
Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 60
Standard

I Surveyorlistan borde den komma upp som UMake 01 (dvs långt ner om du inte har många banor som börjar på U).

Nu har jag provat med ett berg i kurvan. En sak som grämer mig är att det inte finns någon standardtunnel med elledningar. Någon som har ett tips? Det finns säkert på DLS men jag vill helst använda sådant som är standard om det går.

marcus

mjm
marcusjm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 00:17   #39
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

för tunnlar kan man använda en tunnel utan luftledning i och sedan använda sig av en variant av utliggare som är i mitt luftledningspaket som har låg trådhöjd, sånna man hittar under broar och i tunnlar
I tunneln kan man då placera stolpen så den hamnar utanför tunnelväggen och bara utliggaren syns inne i tunneln, blir riktigt bra.

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 00:50   #40
marcusjm
Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 60
Standard

Det låter som en bra variant. Problemet är hur man gör det i kurvor, jag lyckas inte komma "in" i tunneln utan hamnar alltid utanför. Jag ser inte så mycket .

Här är iallafall ett bättre exempel på hur jag slagit ihop Mats raksträcka med en hörnbana, för att lägga in litet variation så valde jag att göra ett berg i kurvan. Sverige har ju en hel del berg trots allt .

Tycker att det gick hyfsat, man får ju putsa till i kanterna förståss.


På väg från MatsH:s E-W sträcka.


Nu är vi på min sträcka på väg mot kurvan.



Och på väg in i tunneln/kurvan. Man kan haka på en N-S karta efter den här kurvan.


För skojs skull provade jag med en av ESO:s E-W sträckor och det gick bra det med. Det tog c:a 10 minuter att smälla ihop en 8 rutors bana med texturer och allt .

marcus


mjm
marcusjm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 01:15   #41
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

trixet med tunnlar är att först sätta ut tunneln för då kan du se innuti och studsar inte på terrängen, sätt ut luftledningarna, och sist av allt höj terrängen över tunneln.

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 01:36   #42
marcusjm
Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 60
Standard

Bara ett exempel på en "bank" som vi pratade om tidigare. Notera att spårhöjden fortfarande är på 0m. Det är bara kanterna som bildar en "vall".

Det är ju förståss helt olika från bana till bana/område.

Vilken tunneltyp är mest likt en svensk tunnel? Det fanns en fransk som var ganska lik men jag är osäker.




Nu är förresten min E-S(tror jag det blir) karta i princip färdig. Jag skall göra litet varianter med broar och stationer etc. Mailar till dom om vill ha. Minimalt med objekt är det, några strategiskt utplacerade hus och massa Puntanen träd. ESO använder också Puntanen samt svenska vägar vilket gör ihopsättning mycket enkelt.

marcus

marcus
marcusjm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 16:20   #43
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Hittade Mats lilla modul till slut. Hade mycket riktigt glömt att installera SP4.

En bild därifrån, men inte i samma klass som Mats bilder.



Marcus.
Tittade på din 90 böj på tre bord.
Undrar om det kanske inte är bättre att köra på 6 bord vid 90 böj.
Kurvan blir så skarp annars tycker jag personligen. Blir för mycket modelljärnvägsstuk över det hela.



Ska vi bara bygga Norr, Söder, Väst, Öst i alla dom varianter som går eller ska vi krångla till det lite mer och även bygga. T.ex. Nord - Sydväst m.m.
Ska vi göra detta, så måste vi enas om hur övergången i hörnen blir.
I mitt exempel nedan. Har jag lagt spåret till spetsen i hörnen på alla NordVäst och NordOst.
Och dom som blir SydVäst och SydOst har fått var sitt bord extra på sidorna.




En annan sak som slog mig.

Om vi bestämmer oss för 360 för spåret.
Hur gör vi med vägarna och eventuella vattendrag.
Skulle tro att vi måste bestämma oss för ett visst avstånd i alla fall för vägar.

Blir nog mycket som måste passa in, som vi kommer att upptäcka vart eftersom. Men det löser sig nog.

EDIT.

Några andra varianter.




I ena hörnet har jag bara lagt en kort bit räls. För att kunna räta ut spåret jämnt och snyggt.



En annan sak som slog mig.
Kontaktledningar. För att få en snygg övergång mellan olika bord, så måste vi nog även där enas om ett visst avstånd in från kanten och från vilket håll vi bör börja ifrån. Så att inte den ena börjar från ett håll och den andra från ett annat och sen när vi sätter ihop dessa två moduler så sitter det två stolpar direkt in på varandra.



Bengan.

Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 16:30   #44
Balder
Member
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Lycksele, , Sweden.
Inlägg: 81
Standard

heftiga byggen på så kort tid (rekord tid)
men va är U-maker för något man sitter som versta fråge tecknet[8]
någon som kan förklara???

Mvh Balder=)
Balder besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 16:57   #45
marcusjm
Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 60
Standard

Tack för de innehållsrika kommentaren Bengan.

Appropå kvalitén, vi får väl alla nöja oss med att se upp till MatsH:s landskap . Det viktiga är väl att det någorlunda följer MatsH:s grunder. Tycker den bilden du gjorde såg snygg ut. Iofs om man skall göra fjälllandskap och sådant så får man väl hitta en annorlunda texturering. Finns rapsfält som textur förresten? Det finns det ju gott om i södra Sverige.

Det enklaste svaret är väl att ju mer varianter desto roligare. Jag gillar din variant med 9 rutor och en sk. bransching. Det gör ju att man kan göra innerspår också. Däremot den där som slutar i hörnet får man nog göra en/två extra så att det till slut hamnar vid 360m någonstans. Inte för att jag tycker vi behöver följa ESO:s rekommendationer slaviskt, vi kan väl göra det som funkar i första hand.

Jag provade att haka på en kolgruva från ESO och det gick också bra.

Balder, du får gärna haka på projektet , ju fler desto bättre. Kolla i föregående sidor, där finns en länk till ESO.s dokument om U-Make systemet. Du kan självklart ladda ner ESO:s moduler för att testa med också, som jag nämde så går det utmärkt att haka på dom till det här.

Jag vill inte påstå att det här är i Banbyggarnas klass men vi kan ju försöka få till något som liknar det kanske? Något som samlar den lilla Trainz gruppen som finns.

Till sist; Jag kan maila min 3 rutors kurva till dom som vill, tar självklart emot kommentarer och korrigerar efter behov. Jag har två varianter, en "ren" och en fulltexturerat med ett berg. Tyvärr missade jag det där med kontaktledningarna .


Någon som har en banritning/bild för ett stålverk eller pappersbruk någonstans? Helst en N-S variant. Tänkte prova göra en sådan med hjälp av LARS.

Bengan: Skall jag försöka med en sådan där 7 rutors kurva? Eller har du redan gjort en, vill inte köra dubbelt, det är vi för få för . Man får väl göra 4 sådana så att man kan "sluta" en bana om man så önskar. Det är självklart inget krav att alla måste göra runda banor men det ger valfrihet att bygga nästan hursomhelst. Styrkan i U-make systemet enligt min mening.



mjm
marcusjm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
SWEMOD standard förslag LLJ Trainz - Allmänt om Trainz 3 2005-01-10 18:59
Formel-1 tråden: Italiens Grand Prix 2003. Pson Off-topic 11 2003-09-15 04:01
Rutter och tåg tråden! Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 7 2002-09-28 21:41
Tips Tråden ghostwalker Off-topic 0 2002-05-17 20:43



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009