Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > SST - Simulator för spårburen trafik > SST - Simulator för spårburen trafik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-03-24, 22:28   #1
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard SST Release under hösten/vintern!

Den första releasen av SST - Simulator för Spårtrafik kommer den 30 juni 2004. Arbetet med en öppen plattform för tågsimulering har fortgått sedan början av 2003. Inblandade i projektet är bland annat: VTI (http://www.vti.se/), Uppsala universitet / MDI (http://www.hci.uu.se/) och Sightline Vision (http://www.sightlinevision.se).

Grundtankarna med simulatorn är att den ska vara öppen att använda för vem som helst (fritt tillgänglig och fri källkod) och möjlig att konfigurera för flera olika ändamål (forskning, utbildning, projektering m.m.). Den är heller inte begränsad till att hantera svenska förhållanden, utan anpassningar har gjorts för att man med relativt enkla medel kan föra in andra typer av signalsystem, fordon, m.m. än vad som gäller på de svenska järnvägarna. Detta öppnar också för möjligheten att simulera såväl tunnelbana som spårvagn samt andra typer av rälsburna fordon.

Till första releasen i juni är följande planerat att ingå:

* Full implementation av spår och växlar
* 3D-visualisering av "spårnära" objekt, exempelvis kontaktledningar, signaler, tavlor, plattformar, övergångar m.m.
* Svenskt signalsystem och svenska tavlor
* Baliser och mjukvarubaserad ATC
* Fordonsmodell för något svenskt lok med valfritt antal vagnar
* Möjlighet till joystickstyrning
* Stöd för Windows- och Linux-plattform med OpenGL

Spårdata hämtas från Banverkets informationssystem BIS och huruvida denna data kan släppas fritt är ännu ej utredd. Möjligheten att bygga egna spår och signalsystem är dock goda. All data sparas i ett XML-format som är enkelt att generera. En baneditor är även under utveckling för att generera XML-data.

Den bana vi kommer att använda inför första releasen är sträckan mellan Nässjö och Jönköping. Fotografier eller annan data om denna sträcka tas tacksamt emot.

Bifogar även några screenshots från december 2003. Dessa är tagna i 1280x1024 med 4x antialiasing på ett Radeon 9800 Pro. Tyvärr blir bilderna ganska hårt komprimerade för att klara forumets 100k gräns.

Mvh

Jimmy Flink,
Uppsala universitet
Institutionen för Informationsteknologi
Avdelningen för Människa-datorinteraktion
















jimmyroq besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-03-24, 22:40   #2
prymikom
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 838
Standard

Detta låter mycket trevligt

Och sen att ni släpper hela alltet öppet ser jag mycket possitivt även om jag skulle kunna tänka mig att betala en lite slant för de..

Lycka till säger jag till alla inblandade


//MVH John

prymikom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-25, 07:07   #3
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Hej!

Var det inte någon som sa i början av projektet att naturen var något ni inte skulle ge er in på, det liknar ju verkligheten det där! Och om alla signaler etc. funkar så är det ju en supersimulator!

Att man sen bor så nära Nässjö som man egentligen gör skadar ju inte, jag kan nog ta bilder vecka 15 om det är av intresse. Kontakta mig på msn isåfall, olaf_lindstrom@hotmail.(tabort)com eller maila![:0]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-25, 07:56   #4
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

När man talar om trollen
Jag och Mazz pratade just om han hade hört något om SST igår och vips så kom det ett livstecken. Kul!

Av bilderna att dömma så ser det verkligen bra ut!

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-25, 09:21   #5
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Blir det här som en ny simulator? I alla fall får jag den uppfattningen om inlägget.

Kommer den alltså finnas för nedladdning och sedan är det bara börja försvenska som med Train Simulator eller Trainz?

Med vänliga hälsningar Pson


Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-25, 09:41   #6
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Vad är poängen att försvenska en redan svensk simulator?

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-25, 10:49   #7
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Det där ser ju jättebra ut!

Efterssom jag är intresserad av den undrar jag hur man
som privatperson kan få tag i den när den släpps?

(Det skall bli kul att jämföra SST med MSTS!)


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-25, 12:25   #8
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

När va du ute o fotade, vad har du för kamera?[]

MVH Daniel

VD för UBOPGE
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-25, 12:29   #9
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Detta är mycket, mycket intressant!

En svensk tågsimulator som alla kan/får använda. Bilderna ser bra ut (fotorealistiskt!). Hoppas bara den blir lättanvändlig!?

Kanske ingen av oss, kommer hålla på med MSTS eller Trainz sen??????


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-25, 13:15   #10
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Vi bör kanske ha i åtanke att huvudsyftet med denna (efter den information jag fått från Mazz och Janne efter deras möten med VTI) är att denna ska användas främst till utbildning.

Detta innebär att den nog kommer ligga i en nivå som kräver lite mer kunskap och insikt i vad man pysslar med. Det kommer nog inte vara klick, klick, klick och så kör man på samma sätt som man kan i Trainz för att nu ta en jämförelse. Det är mao inget spel utan en simulator för att kunna utbilda förare och därmed försvinner de "action-relaterade" funktionerna som vanliga spelföretag (Microsoft, Auran) gärna vill lägga in.

Jimmy eller någon annan som jobbar med detta kan säkert ger oss/mig bättre svar på dessa frågor.

Jag har också en teori om ruttbyggnaden nog till en liten del påminner om hur man bygger rutter till BVE (Där man använder cvs-formatet som kan läsas av Excel). Positivt är att det pågår utveckling av en editor. Att koda för "hand" XML kanske inte är det allra enklaste.

Vore spännande att få se hur datat kan se ut i XML-format för att på så sätt få en liten uppfattning av ruttbyggnad.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-25, 17:27   #11
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Tänk om man kunde få en exportfunktion från Trainz rutter till denna simulator. Det bästa av två världar...


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-25, 17:37   #12
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Janne

Tänk om man kunde få en exportfunktion från Trainz rutter till denna simulator. Det bästa av två världar...


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Eller det bästa från TRE världar, så du inte glömmer simulatorn som ligger på delad andra plats med TRS!(säger inte nåt annat, för då kan det bli hårda diskussioner!)[]

EDIT: Ja, jag förstår det i ditt inlägg, men det är enligt mig mycket roligare att bygga i RE än i Surveryor då det inte är samma känsla att allt görs så annorlunda!(när man inte är van vi något som inte stretar emot lite[}]) SÅ det är inte fel att trycka in RE kontrollpanel(enligt mig enklare än Surv.) och Surveryors gentemot RE låga kraschbengähet!

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-25, 17:53   #13
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Jag tänkte mest på Surveyor i Trainz, inte Trainz som simulator.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-25, 18:11   #14
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Om Auran uppdaterar sitt kartformat (som de tidigare gjort) och släpper informationen fri (precis som tidigare) borde en person som har stor kunskap inom programering kunna få ihop en applikation som kan konvertera rutter i Trainz till SST. Eftersom SSTs rutter bygger på XML borde man kunna få till en konvertering.

Eftersom Emges eminenta guide hur man får in DEM-data över Sverige i Trainz borde man då kunna få till ett landskap med realistiska höjdkurvor, dra spåren och exportera detta till XML.

Nåja, bara spekulationer från min sida men visst låter möjligheterna spännande.

Eftersom kartformatet till Trainz UTC finns tillgängligt skulle det vara fullt möjligt att skapa banan i UTC och därifrån få in den i SST. Tolaris lanskapsprogram, HOG, skulle då komma till stor nytta.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-25, 18:15   #15
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Precis UTC är nog den just nu bästa grunden för att skapa rutter enkelt till SST. Speciellt med tanke på DEM-datat och de verktyg som skapats runt produkten.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Press release - Trainz Railroad Simulator 2004 Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 31 2003-05-23 10:51
OL_Skyltpaket Nr1 - KLart för release! Olaf Lindström 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 9 2003-03-24 08:53
VHJ närmar sig release Banbyggarna Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 56 2002-10-05 06:08
Mafia mkt nära release Kvarne Off-topic 19 2002-09-06 11:01



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009