Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Lokaltrafik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-12, 16:54   #1
Macley
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 338
Skicka ett meddelande via ICQ till Macley Skicka ett meddelande via MSN till Macley
Standard Tunnelbanefrågor

Hej!

För två veckor sedan var jag på väg hem med tunnelbana efter att ha varit på en fotbollsmatch på Råsunda.
När tåget kom fram till Bredäng hade den problem med att stanna. När den väl hade stannat öppnades aldrig dörrarna. Lokföraren sa då något i stil med att tågets bromsar inte fungerade riktigt som de skulle och att tåget hade stannat för sent, och då kunde han inte backa tåget tillbaka någon meter så att hela tåget stod vid stationen.
Kan det vara så att bromsarna verkligen var dåliga? Själv tyckte jag att tåget både innan och efter Bredäng gjorde relativt "hårda" inbromsningar. Eller var det föraren som "satt och sov" och missade att stanna vid stationen? Går det verkligen inte att backa ett tunnelbanetåg?

Sedan har jag en fråga från en vän. Han åker tunnelbana till skolan och idag såg han en tunnelbane vagn som såg lite annorlunda ut. Den har tydligen lite annorlunda ventilationshål framför fönstren. Vet någon vad det är för en speciell vagn? Vagnen i fråga heter "Birger Jarl".


MVH Macley
Macley besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-11-12, 17:23   #2
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Vad jag har hört så är det en säkerhetsfunktion som tunnelbanan har att dom inte kan backa mer än 2meter varför kan jag inte riktigt svara på men det är väl som om man drar i nödbromsen på tunnelbanan stannar inte tåget förns nästa station, det är väl för att inte riskera andra saker som kan hända om tåget stannar mitt i alltihop.

Jag kanske har helt fel?[8]

Om dom andra vagnarna, dom har desutom inget yttre "tak" så man ser massa lådor å grejor på åvansidan []. Jag bor precis brevid spåret så jag har sett dom några gånger

fast varför dom har dessa annorlunda vagnar får någon annan svara på.

//Basse. Ta det lugnt - Ta tåget.
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-12, 20:39   #3
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Macley

Hej!

För två veckor sedan var jag på väg hem med tunnelbana efter att ha varit på en fotbollsmatch på Råsunda.
När tåget kom fram till Bredäng hade den problem med att stanna. När den väl hade stannat öppnades aldrig dörrarna. Lokföraren sa då något i stil med att tågets bromsar inte fungerade riktigt som de skulle och att tåget hade stannat för sent, och då kunde han inte backa tåget tillbaka någon meter så att hela tåget stod vid stationen.
Kan det vara så att bromsarna verkligen var dåliga? Själv tyckte jag att tåget både innan och efter Bredäng gjorde relativt "hårda" inbromsningar. Eller var det föraren som "satt och sov" och missade att stanna vid stationen? Går det verkligen inte att backa ett tunnelbanetåg?

MVH Macley
PÅ bana 2+3 (röda + blåa linjen) går inte tåget i nödbroms om man backar längre än två meter vilket det gör på bana 1 (gröna linjen). Däremot får man inte backa längre än 2 meter på någon av banorna, har man kört längre än så får man köra till nästa station.
Gränsen finns för att förhindra kollision med bakomvarande tåg, som måste stanna 10 meter bakom framförvarande tåg vid kö. 8 meter blir marginalen om tåget framför måste backa, men i praktiken blir marginalen mindre då ögonmåttet hos människor inte är så exakt.

Bredäng kan nog vara lätt att missa om det regnar lätt då stationen ligger utomhus och det blir lätt halt nu på hösten. Är man inte vaken så kan det hända att tåget drar förbi plattformen med x-antal meter.
Tror nog att det var en missbedömning i kombination med halka som gjorde det, om det nu inte var C14-vagnar i tåget? Var det det så kan elbromsen "hoppa ur" om motstånden blir för varma och det tar då lite tid innan luftbromsen hinner kompensera för bortfallet. Händer det i slutet av inbromsningen kan tåget åka förbi plattformen.

F.d tunneltågförare på bana 1+3




Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-13, 08:05   #4
Kvarne
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: STHLM, , Sweden.
Inlägg: 1 462
Skicka ett meddelande via ICQ till Kvarne Skicka ett meddelande via MSN till Kvarne
Standard

Förmodligen berodde förbiåkningen på lövhalka. Föraren har två alternativ beroende på hur mkt han rullat förbi stationen.

A) Rör det sig bara om 1-2 meter så kan man spärra första dörrparet och därmed ändå öppna och stänga resten av dörrarna. Det blir då som ett vanligt stopp vid en station förutom att man inte kan gå av i första dörrparet.

B)Tåget har rullat förbi med mer än 2 meter. Här måste föraren göra en koll. Om det visar sig att han kan backa MAX 2 meter så att alla utom det första dörrparet är vid stationen så går det. Det blir då som i alternativ A), mao att man låser första paret men resten öppnar och stänger man som vanligt. Om det inte hjälper att backa MAX 2 meter, första dörrparet är ändå utanför station, så måste föraren informera passagerarna om att det inte gick att stanna och att resenärer som skulle gått av vid stationen för gå av vid nästkommande och byta till tåget på andra sidan plf. för att åka tillbaka.

Angående Birger Jarl så vet jag inte riktigt vad du snackar om...
Den finns en ny vagn, C20 2000 med namn Inkognito, som ser och är annorlunda ut. Men det är inte den du syftar på..?
Ska ge mig ut på jakt och kolla Birger Jarl och se om det är nått speciellt med den...

Mvh: Kvarne
--------------------

6666 *Sthlms Sexigaste buss*(Scania CR112 CLAA)
SL H10
Kvarne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-13, 21:50   #5
Macley
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 338
Skicka ett meddelande via ICQ till Macley Skicka ett meddelande via MSN till Macley
Standard

Tack för era svar tidigare. Att ett t-bane tåg inte kunde backa var något jag inte alls kände till.

Nej, det är inte Inkogniton jag menar, den vet jag att den är lite annorlunda. Tydligen ska det finnas en Birger Jarl också, och den går mest på gröna linjen tror jag.

MVH Macley
Macley besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009