Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-07, 02:06   #1
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard Hur är det egentligen detta med signaler och dess placering?

Känner att jag placerar ut signaler lite på måfå! Sätter ut dessa vid varje växel, en i vardera riktning. ska det vara så? bangården blir full med lampor.

Tycker det verkar som om tågen uppför sig lite bättre med flera lampor lite överallt. Någon som vet någon regel för detta?
Hobo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 08:24   #2
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!
Det finns mycket att läsa om detta på nätet. Här är en bra sida:
http://jorgen.naslund.skvadern.kund....linjeblock.htm
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 19:59   #3
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard osynliga signaler

Hobo.

Ett tips. Använd osynliga signaler inom bangårdar. Utom vid in och utfarter. Själv använde jag inte det ibörjan, Det blev väldigt mycket lampor överallt.

Finns en hel del på DLS. Sök på Invisibale, så finner du dom. Där finns nog några med spelet också
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 22:28   #4
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Tack för svar. det ska jag tänka på. Jag har förstått att man måste ta till lite metoder för att få sina AI-tåg att bete sig vettigt. Osynliga signaler tillsammans med "Directionmarkers" som tvingar trafiken in på olika ställen bla.

Man får krångla på så ordnar det sig nog.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 12:53   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av baloo406 Visa inlägg
Hobo.

Ett tips. Använd osynliga signaler inom bangårdar. Utom vid in och utfarter. Själv använde jag inte det ibörjan, Det blev väldigt mycket lampor överallt.

Finns en hel del på DLS. Sök på Invisibale, så finner du dom. Där finns nog några med spelet också
Citat:
Ursprungligen postat av Hobo Visa inlägg
Tack för svar. det ska jag tänka på. Jag har förstått att man måste ta till lite metoder för att få sina AI-tåg att bete sig vettigt. Osynliga signaler tillsammans med "Directionmarkers" som tvingar trafiken in på olika ställen bla.

Man får krångla på så ordnar det sig nog.
Man ska inte använda osynliga signaler om man bygger en bana seriöst, som ska användas för tågsimulering för både manuell förare och AI-förare. Jag kan inte se ett enda fall där en osynlig signal behövs för att tygla AI-trafiken.

Nej, inom bangårdar ska du placera ut växeldvärgar. Vid infart och utfart (oftast utfart, men även vid genomfart av en station som kan anluta till en bangård) kan huvuddvärg användas om placeringen också kräver huvudsignalsfunktion.

Hobo, du behöver inte ta till några specialmetoder för att tygla AI-förarna. Förutom att studera signalteknik, gå ut och titta på verkligheten.

Läs också detta generella svar som jag skrev till tågluffe: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?p=222353#post222353

Bra signaler som gör sitt jobb och rätt signal på rätt plats, är det som gäller.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-11-09 klockan 13:01.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 00:10   #6
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Tack Sven Olov. jag försöker göra rätt, men inte mer verklighetstroget än att jag själv tror det är som i verkligheten

Kanske kommer senare at vilja bygga 100% men just nu är det att lära sig som gäller. jag har gått ur klass 1 nu, det märktes när jag fick för mig att riva halva min skapelse, för att göra om och bättre eftersom jag visste mera.

Men det är fasiken inte lätt detta. Mycket plock och testkörning. Försöker väl allmänt förstå mig på hela konceptet liksom. Min framtida plan är som sådan att jag vill kunna i en egen STOR värld, kunna släppa iväg 10 ekipage på sina olika sysslor, och en halvtimma senare kommer de hem igen och parkerar på bangården.

Blir nog inte lätt, men det kan gå!! Vet ej hur många plattor man får bygga, men många vore kul! Man får samtidigt ta det lite lugnt, då detta spelet är för bra för att tröttna på. Det är lätt att tröttna på något så komplext annars.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 00:19   #7
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

...föresten blir jag inte klok på om man skall placera en signal före varje växel, även om de står på en lång tät rad, eller om det räcker med signal innan hela raden av växlar? Jag tycker det går bättre när det är många signaler, precis som AI:n har något att bolla sin trackdata emot då.

Tänker jag rätt, när jag bestämmer mig för att en slinga får vara huvudslingan där trafiken skall kunna flyta på, och resten får väjningsplikt mot den?

...och vid en övergång mellan tex inre till yttre slinga, (dubbelspår) skall man väl sätta signal, men visar signalen om det kommer ett tåg i "ryggen" på den som väntar? det kan ju komma ett X-2000 bakifrån medan du väntar, ute på huvudslingan som du vill köra ut i.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 12:22   #8
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

svenolov:

Jag skall villigt erkänna att jag blev lite putt över ditt svar till hobo att man inte behöver använda osynliga signaler. Det har jag praktiserat under lång tid för att få rätt på mina bangårdar.

Men efter som du har hållt på med detta längre än vad jag gjort. Så var min tanke att något där måste ligga något i vad han skriver.

Eftersom jag bygger min bana i USA stil. Så blev jag ställd på vilka signaler jag kunde använda till vad du kallade växeldvärgar.
DLS är bra att kunna söka på. Hittade faktiskt 2 signaler.

Och började exprimentera. Jag tackar för din input.
Det fungerar perfekt, och trafiken flyter bättre på bangården.

Dock kan jag väl tillägga, jag satt uppe till kl 4 i morse. För att kolla om det var så som du skrivit. Tur man jobbar natt.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 12:29   #9
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Har skrivit i ett generellt forum ungefär samma fråga, för att reda ut hur signaler ska placers/numreras

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?p=222468

Ang det där med osynliga signaler så är jag har inte än alls behövt en ända osynlig signal.. och banan är låång
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2010-11-10 klockan 12:32.
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 14:42   #10
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av baloo406 Visa inlägg
svenolov:

Jag skall villigt erkänna att jag blev lite putt över ditt svar till hobo att man inte behöver använda osynliga signaler. Det har jag praktiserat under lång tid för att få rätt på mina bangårdar.

Men efter som du har hållt på med detta längre än vad jag gjort. Så var min tanke att något där måste ligga något i vad han skriver.

Eftersom jag bygger min bana i USA stil. Så blev jag ställd på vilka signaler jag kunde använda till vad du kallade växeldvärgar.
DLS är bra att kunna söka på. Hittade faktiskt 2 signaler.

Och började exprimentera. Jag tackar för din input.
Det fungerar perfekt, och trafiken flyter bättre på bangården.

Dock kan jag väl tillägga, jag satt uppe till kl 4 i morse. För att kolla om det var så som du skrivit. Tur man jobbar natt.
Det var inte alls meningen med att nervärdera ditt svar, och/eller säga att osynliga signaler är onödiga. Osynliga signaler kan ha sin plats för t.ex. spårvagnar i statsmiljö eller där AI-trafiken härskar. Men dom blir mer till problem än nytta om du vill köra manuellt blandat med AI-trafik.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 17:42   #11
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Trevlig att det finns flera som har svårt att släppa byggandet när det är dax. Är arbetslös och mellan två åtgärder, så jag har några veckor ledigt i princip, och tack vare trainz, kommer jag inte i säng förrän "jag ska bara testa..." omkring kl. 04.00. Går sedan upp 10.30, så det sätter sina "spår" ()
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 21:56   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hobo Visa inlägg
Trevlig att det finns flera som har svårt att släppa byggandet när det är dax. Är arbetslös och mellan två åtgärder, så jag har några veckor ledigt i princip, och tack vare trainz, kommer jag inte i säng förrän "jag ska bara testa..." omkring kl. 04.00. Går sedan upp 10.30, så det sätter sina "spår" ()
JA Hobo,
det känns igen, välballasterade valkar under ögonen, fjärrtrafik i blicken och håret spretande upp mot överledningen! Så skall en inbiten Trainzare se ut!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 22:22   #13
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Det var inte alls meningen med att nervärdera ditt svar, och/eller säga att osynliga signaler är onödiga. Osynliga signaler kan ha sin plats för t.ex. spårvagnar i statsmiljö eller där AI-trafiken härskar. Men dom blir mer till problem än nytta om du vill köra manuellt blandat med AI-trafik.
Ingen fara svenolov. Jag uppfattade det inte som om du nedvärderade mitt inlägg.

Jag sorterade in det under konstruktiv kritik. Och det är det inget fel med. Det är bara ett sätt att komma på något bättre.

Ditt inlägg fick mig att fundera i andra banor.Vilket visade sig att fungera bättre än det jag gjort innan.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009