Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-02-19, 01:13   #16
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

LokKalle:
Det var konstigt. Det verkar som du fått HOG att göra roteringen av texturerna iallafall. Valde du samma bildfil i HOG för både minimap och texturer? Det är rutan som heter Optional image to serve as texturing guide som skall göra texturerna.

Sen måste texturerna ligga direkt under Ground. Det skall vara en massa kataloger som heter hog00, hog01, ... osv upp till hog71.


Ian:
Det intressanta med DEM är att man enkelt kan skapa en grund som man sen kan bygga vidare på. SRTM har problemet att den är lite gles mellan mätpunkterna men med lite redigering i Surveyor får man en tämligen exakt bana.


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-19, 21:16   #17
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Visst!!! Hade inte zipat in texturerna i Groundmappen. Nu finns de där fast nu har jag fått ett annant problem. Plötsligt så får jag larm om att Cource is not uncompressed terga????? Har sparat kartan i TGA format flera gånger nu. Med alla pfotoprogram jag har som klarar TGA fast problemet kvarstår. Synd att jag kastade bilden som fungerade.[8][xx(][V][?]

Kalle



KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-19, 21:45   #18
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

De flesta bildredigeringsprogram kan spara tga-filer både som compressed och un-compressed. Lurigt nog så brukar default vara satt till compressed. Spara om filerna som un-compressed så löser det sig nog.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-19, 23:28   #19
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Har aldrig behövt ställa in/markera un-compressed. Har pfotoshop 5,2.
Var finns den inställningen? Options kanske?

Det har hänt något konstigt med min dator. En mapp har skapats som heter "Document and settings" och där finns en massa kopior på bl.a mina dockument. En HOG kopia fans där också. När jag skulle ta bort HOG kopian så visar den sig vara skrivskyddad och skrivskyddet går inte att ta bort. Alla filer i den där nya mappen verkar vara skrivskyddade där?

Kalle


KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-19, 23:46   #20
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Vet inte vad som hänt. Provade att måla en kub med samma textur i Gmax, som inte fungerar i HOG och i TOE var det inga problem. TOE tog emot bilden.

Kalle

KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-20, 15:10   #21
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Jag kan ej göra detta, det står i HOG-Mappen, men var är den? ska man göra en egen? och när jag ska klicka på Generate .gnd file så kommer detta meddelande upp: Error: source is not uncompressed true colour targa image. Vad är det då?


/Av Tobias 2004
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-20, 15:17   #22
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Documents and Settings har alltid funnits där Kalle! Det är i själva verket där som Mina Dokument ligger i Windows XP. Alla andra är bara genvägar dit. Ta aldrig bort Documents and Settings alltså[:X]

Som Janne säger så beror felet i HOG sannolikt på att targan är komprimerad. Normalt får man en ruta när man sparar där man kan kryssa av eller liknande. Det kan dock även vara så att bilden är indexerad. Dvs att den inte har maximalt antal färger. I photoshop ändrar man det i menyn Image/Mode/RGB Color.


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-20, 18:41   #23
Macley
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 338
Skicka ett meddelande via ICQ till Macley Skicka ett meddelande via MSN till Macley
Standard

Jag har samma problem som du, LokKalle, hade tidigare med den där konstiga bilden.

Vad gjorde du för att lösa det.
I vilken ground mapp la du texturen?


MVH Macley


Macley besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-20, 21:00   #24
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Jag säger då det. Datorer kan ibland göra så man blir snurrig mer än vanligt.
Efter att givit upp hoppet om att kunna fixa till felet så stängde jag av datorn och startade på nytt upp den. Då kunde jag plötsligt ta bort den där mappen jag tala om i ovan brev. Lika märkligt är att Hog nu mottog tgafilen utan problem. Antagligen så måste datorn krockat med filerna så den inte viste vad den skulle jobba med då jag klickat på Generate i Hog.

Nu kom texturen med i Survyer.

vfp420b Posted - 20 februari 2004 : 14:10:50

Kolla så du inte som jag av misstag koperat någon mapp som gör att det uppstår dubbletter av filer om tillhör Hog



Bakom denna testuppsättning syns sjön Vänern/Kinnevikens vatten där Cementrfabriken finns uppställd.

Mycket roligt att du Emges ger dig tid till att ge oss en sådan fin tutorials ang. detta. Den var för mig lätt att förstå trots mina misstag i filhanteringen och dina inlägg mellan meningar ang. det tekniska om hur och varför och om tillblivandet av SRTM upphöjer bara det hela till att bliva till en fulländad tutorial.
***** fem stjärnor.

Tack för det och hoppas du vill ge oss fler sådana ting i framtiden.

Kalle Hyllman









KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-20, 23:51   #25
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

LokKalle här

Datorer är ting som fungerar som de skall om vi själva ser till att göra det först.

Efter att givit upp om ovan problem och stängt av Datorn/mig och efter sen stund startat upp igen så fick jag av detta tillåtelse att kasta den där mappen i soptunnan. Märkligt var att då fungerade HOG på så vis att det godtog TGAfilen med Kartan och det hela slutade med allt OK. Ja så kan det bli.


I bakgrunden ser man Vänern med Kinneviken där cementfabriken skall vara uppställd.

Ett stort tack till Emges! Mycket bra att du vill ge dig tid till att göra en sådan här tutorial. Lätt att förstå trots mina missar i filhanteringen.
Något som jag uppskattade är de inlägg du gjort emellan de tekniska handhavandet, t.ex om tillblivelse av SRTM och mycet annat vilket förhöjer det hela till ***** stjärnor vilket väll är så högt man kan komma.
Hoppas du kan ge oss mer av den här varan i andra delar av byggandet med Trainz tågsimulator.

Kalle Hyllman





KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-27, 18:00   #26
holol
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 278
Skicka ett meddelande via MSN till holol
Standard

Vars får man tag på detta då[?]


/Alex
holol besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-27, 19:21   #27
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev holol

Vars får man tag på detta då[?]


/Alex
I länken nedan finns allt man behöver veta.

http://www.stw.se/tutorials/dem/dem_tut1.html
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-27, 19:45   #28
holol
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 278
Skicka ett meddelande via MSN till holol
Standard

Kostar det pengar[8]

/Alex
holol besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-03-22, 22:01   #29
rojo75
Member
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 43
Standard

Hej Mats!

Måste berömma dig för en mycket bra tutorial.
Lyckades rätt snabbt hitta Göteborg med Radio Mobile, och sedan få det till Surveyor med HOG.

Enkelt förklarat av dig, bra illustrationer.

Notering, inte superviktigt: länken till "programmet" under Förberedelser/Radio Mobile på sidan ett fungerar inte.
Man kan dock hitta det ändå med länken ovanför till cplus.org.

/rojo
rojo75 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 17:21   #30
mralex
Nydligen medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 22
Skicka ett meddelande via ICQ till mralex Skicka ett meddelande via MSN till mralex
Standard

Var får man tag på så pass detaljerade kartor som kan skådas i http://msts.e-buzz.net/forum/topic.a...40&whichpage=1 ?
mralex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tutorial realistiska landskap Hinken Trainz - Allmänt om Trainz 1 2004-09-17 17:59
Installation av CDP-filer emges Trainz - Allmänt om Trainz 0 2004-01-27 19:38
Svensk addonCD till TRS2004 ! emges Trainz - Allmänt om Trainz 27 2003-12-15 12:59
Lista över fixar i SP1 till TRS2004 Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 1 2003-11-20 19:20



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009