Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-06, 21:57   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Cool Nedre Klockaregården i ?????

Hittade ytterligare en välgjord, rel. polygon- och textursnål byggnad. Tyvärr exporterar Ruby TMIX rätt av, men det finns sätt att tillföra värdefulla detaljer. Ett sätt är att bygga egna mesher och infoga dom i attachmentpunkter man lägger in med PEV-Softs "Attachment Maker", ett annat är att konvertera den genererade im-filen till nåt format man kan importera till sitt byggprogram. Den första metoden stöds, vad jag förstår, av N3V, den andra är väldigt kontroversiell eftersom man öppnar upp något som förmodas vara hemligt och revirmarkerat, och N3V har sagt att man kommer att "take legal actions" om man gör det med saker som laddats upp till DLS och därmed "donerats" till N3V. Med Sketchup är det förmodligen annorlunda (???). En modell genererad av Ruby TMIX är fullt OK (vad jag förstått) och om man sen förfinar och förbättrar den för att bli användbar i Trainz har jag svårt att tänka mig att nån stämmer en för det, bara man talar om vem som är upphovsman och vad man gjort för "förbättringar".

Den modell jag laddar upp här är en Sketchup-modell, gjord av "Henks", som heter "Nedre Klockaregården" som var "snäll" och innehöll rel. få polygoner och ett begränsat antal texturer.

Vad jag gjort är att jag exporterat den med Ruby TMIX, rätt av, och sedan konverterat im-filen till ett format som jag kan ta in i mitt byggprogram och fila på. Minskat antal onödiga polygoner, tillfört nya, t.ex. nightmesh, satt ut attachments för t.ex. skorstensrök, gjort saker som staket och annat genombrutna med alpha, mappat om sånt som inte var bra.
Jag tar mig friheten att, liksom med Falköping Central, ladda upp den här och nu.

BARA FÖR ATT VISA VAD MAN KAN GÖRA !!!!

Om ni inte hör något från mig efter detta så kan ni dra slutsatsen att N3Vs eller Googles Torpeder har hittat och likviderat mig, eller nån moderator för detta forum fått "kalla fötter" och demonterat mig!

Allt jag gör är för Trainz bästa och att vi alla skall kunna få mesta möjliga utbyte av det!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120306_0000.jpg (66.8 KB, 323 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120306_0001.jpg (80.0 KB, 321 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp Nedre Klockaregården.cdp (837.4 KB, 166 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 22:49   #2
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Thumbs up Snyggt igen..

Lan.. var tvungen att se den på min gamla "sommarbanan".. det fanns plats där... Tack.. igen!
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 23:03   #3
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Riktigt fin byggnad du hittat! Stort tack för den!! Ska nog placeras i på något bra ställe längs min bana.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 23:27   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Mycket typiskt svenskt hus och snyggt av bara den. Observera de halvrunda fönstren, inte ovanliga förr.

LAn: Behöver du en karm till ett sådant fönster har jag det. I original.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
byggnas, hus, klockargården

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009