Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-05-17, 21:21   #1
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard Järnvägar i Skåne..

Har suttit och läst om DEM mm, och funderat på ifall detta skulle vara något för mig då jag försöker bygga upp södra stambanan och västkustbanan, samt de "halv stora" järnvägarna i Skåne.

Har dock ej förstått hur man hittar kartor över det ännu, kan kanske få hjälp med det.

MVH Erik
VD, Railway Transport System

www.svttl.se
rts@svttl.se
Erik Götborg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-05-17, 22:07   #2
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

I Radio Mobile kan du automatiskt få en karta från MapPoint som innehåller nästan alla befintliga järnvägar, bilvägar, mm. I guiden jag gjorde för Radio Mobile kan du se hur den blir på ett ungefär.

Tänk på att stora banor är riktigt kluriga att få till. När jag nu gjorde HSJF så var den 2000x2000 i storlek på tga-bilden. Större än det klarar inte Radio Mobile att exportera. Detta motsvarar 20x20 km för övrigt. Vill du ha större än det så kan du göra på 3 sätt:

* Göra en dem-bild för varje 20x20 km ruta. Detta är inte lätt dock. Man får diverse problem med att skalan på höjderna blir olika. Detta har jag inte provat än.

* Minska skalan, dvs göra så att en 2000x2000 bild täcker mer än 20x20 km och sen förstora den i Photoshop. Resultatet blir att man får en mindre detaljrik karta. Typ 200m eller mer per mätpunkt istället för 100m som ju är det bästa. Detta har jag gjort på Bohusbanan som blev ok, är dock inte helt nöjd med den så den samlar damm. Den kartan är 76 km lång.

* Använda ett annat program än Radio Mobile. Det finns såna som är gratis som klarar mer. De är dock väldigt tekniska och komplicerade. Man måste gå mellan olika "dem-format" innan man kan få ut bilden som HOG vill ha den. Radio Mobile är väldigt enkel i jämförelse.

Det finns andra sätt än DEM också. Ett alternativ är att rita höjdlinjerna för hand i photoshop eller psp efter en verklig höjdkarta. Det blir troligtvis mycket mer exakt än 100m DEM men är ett väldigt jobb.


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-18, 07:56   #3
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Jag ska alltså installer Radio Mobile, för att sedan kunna hitta kartor över Skåne.

MVH Erik
VD, Railway Transport System

www.svttl.se
rts@svttl.se
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-18, 11:52   #4
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Japp, Radio Mobile hämtar kartor från www.mappoint.com automatiskt och lägger dem på rätt ställe över dem-datan. Du kan iofs hämta dem direkt från nätet men de är inte så stora där. Kolla i guiden jag gjort hur Radio Mobile funkar:

http://www.stw.se/tutorials/dem/dem_tut1.html


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Skåne sweede Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 2 2005-02-27 22:01
Svår tågolycka i Skåne Mark Off-topic 23 2004-09-17 14:35
Fototillfälle: Rc4 1296 orange i skåne Fredrik Off-topic 11 2004-06-13 18:28
Havredalens Järnvägar vl Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 31 2004-01-30 18:39
Så har I Skåne til køre at på. vandborg MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 0 2003-04-07 15:54



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009