Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > SST - Simulator för spårburen trafik > SST - Simulator för spårburen trafik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-06-24, 17:24   #61
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Säger samma som andra.
Skitsnyggt.

M.V.H Tobias
år 2004!
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-24, 17:48   #62
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard

Både ATC-panel och hastighetsmätaren från regina är uppbyggda som 3d-modeller, så det kommer vara fullt möjligt att vidareutveckla detta till en virtuell hytt. Om det ryms inom huvudprojektet återstår att se, för de primära ändamålen kommer, som redan sagts, andra vyer vara mer intressanta.

Ett annat av målen är också att simuleringen ska kunna köra på flera skärmar och/eller datorer parallellt. Grafiken är redan idag fullt möjligt att konfigurera exakt vilken vy man vill ha. Om man skulle vilja ha ett simulerat sidofönster i en passagerarvagn är detta fullt möjligt, även om det intressanta kanske är att ha 1-3 skärmar/projektorer för omvärlden och kanske en skärm under för instrumentering, ATC, m.m.

Det kommer krävas en hyffsad dator, det är sant - P4 eller motsvarande är nog att rekomendera, likaså minst ett GeForce 4 eller bättre. Det är åtminstone vad som gäller idag, men det finns säkert en hel del optimeringar att göra där.

Mötande trafik och dylikt är sånt som kommer finnas med, kanske inte till första versionen dock.

/J
jimmyroq besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-24, 18:13   #63
holol
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 278
Skicka ett meddelande via MSN till holol
Standard

Jag säger bara [8D][][8D][][]
holol besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-24, 20:01   #64
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ser mycket bra ut grafikmässigt!

Hur blir det med banor till den? Kommer det släppas eftersom?

Synd att man måste vara programmerare för att bygga nått till den....


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-24, 20:51   #65
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard

Till att börja med kommer banan mellan Huskvarna och Äng (strax innan Nässjö) att finnas, eventuellt även sträckan Jönköping till Huskvarna.

Detta är genererat från Banverkets data med vissa efterjusteringar. Förhoppningsvis ska det sen gå att återanvända mycket av spårnära objekt för att bygga andra banor. Utöver detta kommer någon liten demosträcka att finnas där syftet är att demonstrera olika typer av funktionalitet.

Självklart är det sen fritt fram att laborera med befintliga och egna sträckor. Man behöver inte programmera för att skapa nya banor, olika typer av objekt eller tågmodeller osv, men vill man tillföra mer funktionalitet så är det oundvikligt.

...och om någon undrar så är det C++ boken som behöver dammas av...

/J
jimmyroq besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-25, 11:38   #66
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard

Hur många här på forumet kan C++?
Man kanske får ta och lära sig grunderna då.. det ända jag kan nu är lite Basic...

Finns den här nya simulatorn i mjölby än, eller kommer den att komma dit, i så fall när ca? Vore kul att göra ett besök där och se hur det ser ut.
Mvh Fredrik
fregge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 13:38   #67
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard

Utbildningssidan ställer ju helt andra krav på simulatorn än forskningssidan. Och simulatorn är inte användbar för forskning än. Hoppas det var svar nog.

/J
jimmyroq besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 14:53   #68
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Jag ser verkigen fram emot att se hur SST är uppbyggt. Bilderna är i all sin enkelhet bedövande vackra för en tågfantast. Perrongen och luftledningen är något i särklass. För att vara en ren teknisk applikation är jag glatt överraskad att grafiken får en sån framträdande roll.

Citat:
quote:Hur många här på forumet kan C++?
Man kanske får ta och lära sig grunderna då.. det ända jag kan nu är lite Basic...
Det verkar som det är rätt språk jag läst senaste åren Jag har läst c++ i 2 år nu. Innan hade jag mest hållt på med pascal och visual basic. Jag började med att gå igenom c++ in 21 days under en intensiv sommar. Den var iofs inte så dum men lite väl komplicerad och översiktlig mot slutet. Idag då jag har lite mer perspektiv på språket så kan jag varmt rekommendera C++ direkt av Jan Skansholm. Den vänder sig till såna som inte programmerat innan och är både pedagogisk och lättläst. Inga problem för självstudier. Även om man bara läser första halvan av boken har man en bra grund att stå på sen. Sen är den ganska billig också jämfört med de amerikanska monsterböckerna.

http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9144014635


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 15:12   #69
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Bilderna ser ju skitbra ut!

Hur pass mycket är STW och BB inblandade numera?



Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 18:01   #70
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev jimmyroq

Har fått en del förfrågningar angående ljud och hur tåg rör sig genom växlar etcetera. Som Fredrik skrev så kommer det inte bli något släpp den 30 juni som först var planen, vi får se om det kanske kan bli något till mitten av juli, dock inte med riktigt den funktionalitet som från början utlovats.

En missuppfattning som råder är att det är frågan om ett spel. Det är det inte. SST är en tågsimulator som ska kunna användas på olika sätt, där ren underhållning/spel inte utesluts. Från början har huvudsyftet dock varit att skapa en simulator för olika typer av tågrelaterad forskning, men även andra typer av tillämpningsområden ska kunna ha nytta av simulatorn. Utbildning av lokförare är en möjlighet. Ett rent tågspel en annan.

Detta innebär att SST som plattform måste vara väldigt fri att anpassa, vilket också har varit vårt mål. Sånt som inte går att göra "direkt från kartong" ska åtminstone vara lätt att fixa till om man har lite programmeringskunskaper. Programvaran kommer ju släppas som öppen källkod, vilket innebär att alla kan bidra till utvecklingen och även anpassa plattformen efter det man är ute efter.

Så, efter denna lånag utläggning - svar på frågorna:

Ja, man kommer självklart kunna specificera egna ljud.

Ja, vi strävar efter att få en realistisk modell av hur tåget uppför sig på banan, framför allt därför att en tillämpning är VTI:s körsimulator med rörelseplattform.
OK, det är jag med på att det är en SIMULATOR och inte ett spel.

Program till flygsimulatorer brukar kosta en [}] massa pengar, så vad kommer detta spel (o, förlåt SIMULATOR) att kosta, och vad krävs av datorn: (Minne, processor (Win98, XP), grafikkort mm. Det är också fakta som skall läggas på bordet.[:0]
  Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 18:08   #71
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Som du precis skrev Byggare Bob så är det en SIMULATOR och inte ett spel så vad detta spel kostar blir ju svårt att svara på då. Annars framgår det tidigare i tråden att simulatorn är open source och då kostar den således ingenting. DVS, fakta ligger redan på bordet.
Tips: Första inlägget i tråden, tredje raden... [}]


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 18:09   #72
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Byggare-bob:

Om du läser Jimmys första inlägg så ser du denna text

Grundtankarna med simulatorn är att den ska vara öppen att använda för vem som helst (fritt tillgänglig och fri källkod) och möjlig att konfigurera för flera olika ändamål (forskning, utbildning, projektering m.m.).

Det betyder att vem som helst kan ladda ner den utan kostnad och även bygga om den om man har kunskap. Jämför gärna med Linux.

Janne slog mig med några sekunder...
___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 18:48   #73
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard

Jag tror jag berört hårdvarukraven tidigare, men generellt sett kan man säga att kraven är ungefär samma som för en bra speldator.

Ett snabbt överslag på kostnaden för nyinköp:

Chassi: 800 kr
Moderkort: 1000 kr
512 MB PC3200: 800 kr
2.8 GHz P4E: 1700 kr
Hårddisk: 700 kr
ATI 9800 Pro / 128MB: 2000 kr

Summa: 7000 kr exkl skärm, ljud, tangentbord och mus

Då har jag medvetet valt lite bättre komponenter än det absolut billigaste, men ändå inte de dyraste. Självklart kan man alltid slänga in mer minne, lite snabbare processor och ett ännu bättre grafikkort om man tycker det är värt det. Med ovanstående konfiguration kommer man dock få bra prestanda.

Om man (som de flesta här antar jag) redan har en dator, så skulle jag säga att minimum är 512 MB RAM, åtminstone en P4 eller motsvarande från AMD, samt så mycket grafikkort man har råd med. Ett GeForce 4 fungerar, men ju snabbare kort desto roligare grafik. Inte bara rent prestandamässigt (bilder / sekund), utan även bildkvalitén sig mycket mellan ex. ett GeForce 4 och ett Radeon 9800.

/Jimmy


jimmyroq besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 19:26   #74
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

OK, jag ber om ursäkt, men långa trådar blir alltid lite svåra att få överblick i. Ja, då är det inget att satsa på i o m att jag bara har en PIII på 1Ghz
  Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 19:33   #75
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Det återstår att se. Eftersom simulatorn blir gratis skadar det ju aldrig att testa

Och framöver (läs: något/några år) kanske du införskaffar en bättre dator och om jag förstått Jimmy rätt kommer detta projekt fortsätta även efter releasen senare i år.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Press release - Trainz Railroad Simulator 2004 Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 31 2003-05-23 10:51
OL_Skyltpaket Nr1 - KLart för release! Olaf Lindström 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 9 2003-03-24 08:53
VHJ närmar sig release Banbyggarna Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 56 2002-10-05 06:08
Mafia mkt nära release Kvarne Off-topic 19 2002-09-06 11:01



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009