Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-09, 19:13   #16
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Förhoppningsvis sista inlägget innan släpp...

Jag funderade på om det var värt att skriva något mera om Vägskyddets utveckling innan släppet eller om den tiden skulle ägnas åt det som är kvar. Eftersom det har skett en del förändringar som till största del beror på att detta vägskyddssystem även ska komma allmänheten till del så tänkte jag att jag får offra några timmar på att fixa till ett sista(!) inlägg innan förestående släpp!

"Det går braaa för Folke, men långsamt!"
Mycket av tiden som läggs ner på sakerna som jag pysslar med handlar om användarnas upplevelse av att arbeta med objekten. Vissa av systemen är i sin natur komplicerade och det är då en fördel om de är så användarvänliga som möjligt. Objektens beteende ska i största möjliga mån vara logisk och lättfattlig, därför så finns det också ganska mycket information i propertyrutorna.
Detta tar enormt mycket tid och väldigt mycket av det skulle jag inte bry mig om ifall jag enbart gjorde systemen för min egen skull.

Jag är fullt medveten om att detta vägskyddssystem kommer att kunna uppfattas som komplicerat och tungjobbat, men ge det lite tid så kanske det löser sig. Även fast systemet är ganska hårt styrt av regler och föreskrifter så är det i vissa fall också flexibelt.

Jag kommer inte att gå igenom allt som är förändrat, utan bara de lite större sakerna. Många förändringar finns i bakomliggande kod.

Vägkuren
Hos vägkuren har informationen på sidorna blivit tydligare med avseende på vilka objekt som får finnas och vilka som har hittats. I propertyrutan kan man få fram information om vilka objekt som respektive anläggningstyp kräver och en del annan information.
Tidigare så uppdaterades vägkuren alldeles för ofta, vilket borde stjäla kraft från Trainz och gjorde så att kuren flimrade och meddelanden skickades i onödan. Nu uppdateras kuren endast när nya objekt hittas eller när relevant information uppdateras. Detta kan upplevas som segt och beror till viss del på sökfunktionerna i Trainz, men objekten är i allmänhet uppdaterade långt innan kuren är det. Ofta (alltid?) innebär det att redan inställda och skapade objekt uppdateras och ställs in igen, detta kanske kan upplevas som störande men är en konsekvens av att vägskyddet är dynamiskt och alltid ska representera det som senast är inställd och hittat.
Ibland påkallas en ny sökning av objekt beroende på att externa objekts inställningar har ändrats, samma orsak/konsekvens som ovan!

Vägkuren håller koll på och redovisar ifall Scenery objekten är av ett korrekt antal och typ för den valda anläggningstypen. Om kuren är felaktigt inställd blir den röd annars är den gul.

Om vägkuren är felaktigt inställd kommer inte vägskyddet att aktiveras.

I samband med uppdateringen av vägkuren beslutade jag också att ta bort underavdelningarna av Plattformsanläggningen som redovisas i föregående inlägg. Samtliga anläggningstyper är nu egna val.
1 Vägkur.jpg

Spårlogiken
Efter moget övervägande beslutade jag mig för att ta bort möjligheten från spårlogiken att göra villkorslistor och istället göra min egen HB X Track Circuit Detector och skapa villkorslistorna där. Detta föranledde också ett namnbyte till HB X Tracklogic (Spårlogik) för spårlogiksobjektet.
Spårlogiken redovisar fortfarande samma information som tidigare men den är inte påverkbar från Spårlogiken. Eftersom det kan vara lite jobbigt att leta efter objekt så införde jag en kamerafunktion så att man snabbt kan förflytta sig mellan spårlogiken och de olika spårledningarna.
Om flera propertyrutor är öppna uppdateras informationen hos samtliga, detta gäller även hos andra objekt som ingår i mina system.
Observera att propertyrutan måste stängas för att informationen ska sparas hos den som förändrar informationen.

Information finns nu om hur många objekt av respektive typ som spårlogiken innehåller, det finns även information om vilka kraven är för respektive anläggningstyp. Spårlogiken håller koll på att rätt antal objekt finns länkade och även på att de är korrekt inställda. En korrekt inställd Spårlogik är grön, en felaktig är röd.
2 Spårlogiken.jpg
Om spårlogiken är felaktigt inställd kommer inte vägskyddet att aktiveras när spårledningarna beläggs.


HB X Track Circuit Detector
Jag skapade detta objekt beroende på att om man råkade radera Spårlogiken och tryckte på "Undo" så kom objektet tillbaka men inte villkorslistorna, orsaken kom jag aldrig på eftersom det sparades i normala fal. Har man spenderat timvis på att fixa och dona så är det ju tråkigt om allt försvinner.
Alla villkor sparas tills de tas bort eller objektet raderas, men kan bara redigeras om det finns ett anslutet vägskydd. Den går förstås att användas som en inbyggd Track Circuit Detector.
Samtliga Spårledningar som används ska länkas till sitt vägskydd, hos mina objekt syns det om de är länkade, svart = olänkad, gul = länkad utan villkor, blå = länkad med villkor.
De inbyggda kan man inte påverka utan länkas via vägkuren.
3 TCD.jpg
Till höger visas några olika villkorslistor, de är enbart gjorda i testsyfte och ska inte tas som ett sanningsvittne! Hur villkoren skapas och används är samma som har redovisats tidigare, förutom att det som förut var ett gult A numera är ett grönt A. Dessutom att signaturlistorna inte skrivs på samma ställe som villkoren skrivs utan fortfarande skrivs hos spårlogiken.

V-signal
Signalen har fått möjlighet med piltavla. Kontroller på att enkelriktade och dubbelriktade signaler är placerade korrekt i förhållande till varandra och mot en eventuell osynlig V-signal.

V-försignal
Även den här har fått möjlighet med piltavla. Tilläggstavla för flera plankorsningar är också införd och ställs in via propertyrutan. Det finns ingen möjlighet att ställa in antalet automatiskt eftersom samtliga plankorsningar ska höra till samma vägkur så att alla V-signaler och V-försignaler visar korrekt besked. Det går heller inte att räkna antalet V-signaler eftersom antalet inte är skrivet i sten. Signalen finns inte med som krav eller redovisas hos Spårlogiken.

Osynlig V-(för)signal
Det enda syftet med signalen är att kunna påverka tågtrafiken vid dubbelriktad V-signal eller där ingen V-signal finns (t.ex. Ägoväg, Plattform) och tågen behöver stanna därför att det kan förkomma vägfordon på plankorsningen. Bryr man sig inte om detta (går att ställa i hos Vägkuren) så behöver man inte bry sig om signalen.
Hårdare kontroller har införts vid placering av objekten. Den finns inte med som krav eller redovisas hos Spårlogiken.

Förutom den ovan nämnda funktionen så tänkte jag också använda den på två sätt till:
Dels som länkning vid en V-signal som placeras mellan två spår utan piltavla och som då gäller för bägge spåren för att kunna få även det spåret att påverka tågtrafiken. Dels är den här funktionen väldigt ovanlig och sedan testade jag att bygga på ett speciellt vis istället, som verkar funka! Hur man bygger redovisas i manualen.
Och också som länkning till en V-försignal som är placerad mellan två spår och som gäller för båda spåren. Denna funktion är införd, både inställningar och aktivering av den osynliga V-signalen sköts helt och hållet från V-försignalen. Länkningen sker med automatisk sökning efter en osynlig V-(för)signal som heter likadant men med orden efter vägskyddets signatur omslutet med parenteser, t.ex. V-försignalen heter Vsk VfSp2 2 -> Vsk (VskSp2 2) heter då den osynliga signalen.
Kontroll mot de olika typerna av V-signaler sker med sökningar utefter spåret.
4 Vs,Vf.jpg
Signaler som är felaktigt inställda eller saknar länkat vägskydd är svarta.

Ljudfiler
Gjort egna ljudfiler till klockorna och bomdriven.

Detaljhantering
Följande objekt är nu "polygoniserade":
  • Kryssmärke och vägljussignal
  • Alla bomtyper
  • V-signal
  • V-försignal
  • Plattformssignal
  • Trucksignalen (antagligen)
Hos vägkuren kan man nu se mera information om objektens polygonvärde. Det finns också olika sätt att påverka polygonnivån beroende på objektens typ.
Nedan en sekvens på en standardutrustad helbom, med redovisning av polygonvärdet.
5 Polygoner.jpg
Vissa objekt har bara visa eller göm, andra objekt har hög eller låg detaljnivå, ytterligare några har tre lägen, allt, lite eller inget. Bilden visar från vänster till höger detaljnivåerna: Max, Min (fult) och något slags mellanvärde.
När objekten förflyttar sig mellan Lod-nivåerna minskas polygonvärdet ytterligare tills objektet inte syns längre.

HB Balisgrupp
I och med förändringarna av villkorslistorna behövdes direktanrop till balisgruppen så jag fick överge mina envisa försök med att inte göra vägskyddet beroende av balisgruppen, därför kommer det att finnas ett krav på att version 4 av Balisgruppen finns installerad, denna version släpps samtidigt med vägskyddet.
Skapandet och redovisningen av villkorslistorna är samma som hos min egen TCD och finns endast hos Tågdatamottagaren i balisgruppen.

Kvar att göra:
  • Villkorsmöjligheter för Ägovägssignal
  • Lodda och scripta Trucksignalen
  • Göra coronor till Plf- och Trucksignalen
  • Skriva klart manualen och testa allt igen för 47 miljonte gången

Eventuellt kommer den första versionen att släppas utan färdiga texturgrupper, om jag inte "outsourcar" det till någon hugad spekulant... Allting funkar ändå, och ska ju mest ses som en bonus. Respektive texturgrupp kan ju släppas när den blir färdig.

Något datum för släpp finns inte och även om det fanns, så skulle jag inte säga något. När jag är nöjd och det fungerar som tänkt kommer det att släppas, hur lång tid de olika sakerna tar att göra är omöjligt att veta.
Hela vägskyddssystemet består av drygt 30 objekt så blir en del att hålla koll på...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-31, 17:35   #17
Otto
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 57
Standard Vägskydd. Saknar osynlig vägkur

Hej.
Jag tänkte installera ditt vägskydd, men jag saknar osynlig vägkur
kuid2:609407:101295:1. Jag har letat runt i trådarna och på din hemsida.
Var kan jag hitta den?
//Otto
Otto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-31, 18:06   #18
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Otto Visa inlägg
Hej.
Jag tänkte installera ditt vägskydd, men jag saknar osynlig vägkur
kuid2:609407:101295:1. Jag har letat runt i trådarna och på din hemsida.
Var kan jag hitta den?
//Otto
Hej!
Den osynliga vägkuren finns under fliken Järnvägsteknik->Vägskyddssystem->Scenery i länken näst längst ner, har du laddat ner zip-filen så finns kuren i den.

Frågan är dock ställd i fel forumtråd, det finns en diskussionstråd för denna typ av frågor http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37663 som även länkas till inifrån hemsidan.
Jag har valt att göra så för att hålla "projekttrådarna" rena från annat än information om själva systemen. Dessa frågetrådar finns även för andra delsystem/objekt i forumkategorin Trainz->Allmänt om Trainz.
Du och alla andra är välkomna med frågor, önskemål och åsikter i dessa trådar!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-04-02, 17:40   #19
Otto
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 57
Standard

Hej och tack.
Jag förstår
Otto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-07-04, 01:09   #20
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Är det något känt problem att Trainz kraschar av <kuid2:609407:101467:1>?

Märkte att Trainz krascha helt och hållet varje gång jag råkar klicka på det objektet i Surveyor. Får inga varningar i CM.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-07-04, 11:10   #21
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

<kuid2:609407:101467:1> "Vägkorsnings(för)signal (Osynlig)" kraschar även för mig när jag klickar på den i assets-rutan, alltså innan man ens kunnat lägga ut den banan.


Kör Trainz 2022 i Surveyor 2.0, vilken version använder du?
__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-07-04, 14:00   #22
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
<kuid2:609407:101467:1> "Vägkorsnings(för)signal (Osynlig)" kraschar även för mig när jag klickar på den i assets-rutan, alltså innan man ens kunnat lägga ut den banan.


Kör Trainz 2022 i Surveyor 2.0, vilken version använder du?
Precis, samma fenomen som för mig. Använder också Trainz 2022, använder dock vanliga Surveyor än så länge.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009