![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#121 |
Medlem
|
![]()
Så sjukt snyggt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#123 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
Numera är min standardstorlek för texturer 2048x2048 för lok och vagnar t.ex (då blir en nit 4x4 pixel och inte 2x2 som med 1024x1024 och med 512x512 1 pixel. Där skulle LOD hjälpa. När det gäller dina grindar tycker jag du skall ha dom som dom är, sen kan man möjligen byta till en alpha-mappad i en LOD-version på längre avstånd.
![]() |
![]() |
#124 |
Medlem
|
![]()
Det går sakta men säkert framåt, efter lite pillande så har jag fixat grindarna och i stort sett alla grejer på plattformarna. Fortfarande saknas dock konsoler mellan kortsida och tak. har ej bestämt mig för om jag skall använda alpha där eller ej, blir lite väl smått och pilligt. Får väl höra med Lan, han kan ju det där vid det här laget.
Plattformsövergång saknas än så länge, den är tagen ifrån de tidigare vagnarna och skall sammanfogas med sidoskyddet samt animeras för att fungera i STL-k. Även det nya taket har fixats, kvalitén är inte den bästa, svårt att mappa rundade hörn, men man kan urskilja de lister som samlade ihop regnvattnet och lät det rinna ned på tre bestämda ställen på varje långsida av vagnen, för att inte blöta ned passagerarna i onödan. Funderade på att modellera dessa också, men jag vill inte ha död på era (och min) datorer. ![]()
![]() |
#125 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Ingen polygonpanik nu Korvtiger! I modelljärnvägskretsar finns ju s.k. vitrinmodeller som är så rikt detaljerade att dom endast körs på tom anläggning. Vi har nog snart datorer som klarar mer än idag! Vagnen ser bara helt suveränt läcker ut!!!!!
![]() |
#126 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
För övrigt tycker jag den ser väldigt bra ut vagnen korvtiger. Jag måste ta mig i kragen och få klart min vagn också.... men denna hetta liksom! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Medlem
|
![]()
Jag har varit mig på en tur till Sveriges södersta slätter för att hämta inspiration i en vecka med järnvägsmuseer, både levande och tja, inte levande (döda är väl fel orda att använda här...).
Teakvagn Ao4 med sitt första utseende börjar på att bli klar. Just nu ska alla dörrar och grindar separeras och animeras för STL-k och texturerna skall göras med den nya typen av märkning med mässingstecken. Notera även de nya konsolerna mellan gavelvägg och tak, som även fick rama in bilden. Handsmide även här, alpha, Trainz och jag har aldrig varit goda vänner. ![]()
![]() |
#128 |
Medlem
|
![]()
Ser mycket bra ut!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Läckert, korven.
Ser strålande ut.
![]() |
#130 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Säger som en känd fd hästkommentator säkert skulle ha uttryckt det: Ett charrrmant ekipage
![]() ![]()
![]() |
#131 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Fruktansvärt träävliga vagnar Korven, får du stickor i fingrarna också? Även sådana gick i arbetstågen från Boden på femtiotalet vill jag minnas. Vi, nått av mina syskon, jag och barnen till en arbetskompis till farsgubben (båda jobbade alltså på SJ) stod på den sista vagnens plattform längst bak och släppte ut toapapper och tävlade om vem som fick längsta remsan utan att pappret gick av. Toapappersåtgången blev högre än normalt på dessa resor!
Stickanw
![]() |
#132 |
Medlem
|
![]()
Tack för alla fina ord!
Vagnen är nu inne i spelet, mycket tackvare att den är så pass lik Ao4:n med vestibuler. En del saker som skall fixas och som måste kollas, tre till texturer till en ny texturegroup. Sedan kan jag börja på nästa vagn, BCo5a. Notera den nya märkningen, som tyvärr syns väldigt dåligt. Blir nog bättre på de andra texturerna. ![]()
![]() |
#133 |
Medlem
Reg.datum: May 2003
|
![]()
Riktigt Riktigt snyggt korvtiger!
![]()
![]() |
#134 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
WOW! Det ser mycket snyggt ut
![]()
![]() |
#135 |
Medlem
|
![]()
Alla texturer klara till Ao4 nu.
![]() Ao4 2106, mörk teak, notera innertaket över gavelplattformen! ![]() Ao4 2001, mellanvädrad teak. Mitt slitnummer, 2001 finns nu som Ao4, med gavelplattform, utan gavelplattform och ombyggd till Co4a. Jag har även fått en bunt med ritningar på vagnar uppritade på 1910-talet, då teakvagnarna var nymodigheter. Som det ser ut nu så finns dessa vagnar på ritbordet: BCo3(senare BCo7a), BCo5(senare BCo5a och BCo11a), BCo6 (senare ?), DFo3 (senare Do4) . Det är alltså tre vagnar med olika uppdelning på andra/tredje klass samt en post/resgodsvagn. Dessutom finns det en möjlighet att jag kommer att bygga AFo1 också, förstaklass sofvagn/resgods. Jag vet dock inte var den tog vägen sedan, 1930 har de fått nytt littera.