Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-07, 13:04   #121
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GBSF Visa inlägg
Tror faktiskt det är trä även på Andras generationen. Leder väl inte el och så, så det är väl billigt och bra? Inte massa plast som på nyare fordon..
Har påsklov nu, på tisdag tänkte jag åka med Cx-or, kanske ska plåta en C6hs boggi vid Liljeholmen.
__________________
X2an!

Senast redigerad av X2an den 2012-04-07 klockan 13:44.
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 13:37   #122
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hej
Väldigt snygga vagnar måste jag säga. Inte utan att man blir sugen att
återuppta något gammalt T-baneprojekt.

Det enda jag önskar är att den hemska "sjökaptenen" eller vad det nu ska föreställa
försvinner ur hytten och ersätts med en a.driver0 istället. För mig drar den tyvärr
ner utseendet på en massa annars väldigt fina lok och motorvagnar.

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 14:32   #123
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av X2an Visa inlägg
Har påsklov nu, på tisdag tänkte jag åka med Cx-or, kanske ska plåta en C6hs boggi vid Liljeholmen.
Strömskenan är ivägen där, men det blir nog bra.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 14:32   #124
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH Visa inlägg
Hej
Väldigt snygga vagnar måste jag säga. Inte utan att man blir sugen att
återuppta något gammalt T-baneprojekt.

Det enda jag önskar är att den hemska "sjökaptenen" eller vad det nu ska föreställa
försvinner ur hytten och ersätts med en a.driver0 istället. För mig drar den tyvärr
ner utseendet på en massa annars väldigt fina lok och motorvagnar.

mvh .... Mats
Jo, en riktigt SL-förare med skinnjacka och riktig SL hatt skulle ju vara något.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 14:53   #125
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

En annan sak till dig Lan! Se på denna video så får du en ide om hur C6 och C4 låter. (Min video, slipper vi bråk om det?)
http://www.youtube.com/watch?v=8ANhjQMFRkI&feature=plcp&context=C44cb9c6V DvjVQa1PpcFNEz0Vvt9e7odMQKofCP3xNIaOA1VsdNqQ%3D

Länkar en till då du tydligt kan höra accelerationsljudet från C14/C15. (Notera att dessa har ett mer elektroniskt ljud än C1-C6)
http://www.youtube.com/watch?v=pqfA2...eature=related

Senast redigerad av GBSF den 2012-04-07 klockan 15:32.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 17:52   #126
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GBSF Visa inlägg
En annan sak till dig Lan! Se på denna video så får du en ide om hur C6 och C4 låter. (Min video, slipper vi bråk om det?)
http://www.youtube.com/watch?v=8ANhj...IaOA1VsdNqQ%3D

Länkar en till då du tydligt kan höra accelerationsljudet från C14/C15. (Notera att dessa har ett mer elektroniskt ljud än C1-C6)
http://www.youtube.com/watch?v=pqfA2...eature=related
Tack för detta GBSF, skall försöka efterlikna ljudet så gott jag kan. En sak jag märkte var att c14 har svetsat tak med styvveck på längen och några på tvären, tack för den!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 18:06   #127
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Unhappy Jaså....

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH Visa inlägg
Hej
Väldigt snygga vagnar måste jag säga. Inte utan att man blir sugen att
återuppta något gammalt T-baneprojekt.

Det enda jag önskar är att den hemska "sjökaptenen" eller vad det nu ska föreställa
försvinner ur hytten och ersätts med en a.driver0 istället. För mig drar den tyvärr
ner utseendet på en massa annars väldigt fina lok och motorvagnar.

mvh .... Mats

...nu duger inte Åssbon längre? Men det är kanske dags han går i pension? Han har haft ett hårt liv.

Detta med Drivercharacter härstammar från när Svenolov skriptade Xoa7/Uoa7. Trainz klarar inte av att placera föraren rätt vid vagn- och hyttbyte på vagnar med förarplats i båda ändar, men det klarar Svenolovs skript galant!

Nu har jag "lånat" mesherna till de AAA Lokis 1-2-3 som Ekan målat till och satt in dom som förare i C1-2-3. Dessa är dessutom animerade! Det fungerar då enligt Svenolovs koncept.

C4, C5, C13 och C14, som bara har hytt i A-änden är detta system borttaget och ni kan placera vilken "kis" ni vill i förarstolen, men kom inte och gnäll om det inte fungerar med parkopplade vagnar för då skickar jag Åssbons bror Åssian[OCCNAH] (som är torped för ryska maffian) på ER
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 18:13   #128
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
...nu duger inte Åssbon längre? Men det är kanske dags han går i pension? Han har haft ett hårt liv.

Detta med Drivercharacter härstammar från när Svenolov skriptade Xoa7/Uoa7. Trainz klarar inte av att placera föraren rätt vid vagn- och hyttbyte på vagnar med förarplats i båda ändar, men det klarar Svenolovs skript galant!

Nu har jag "lånat" mesherna till de AAA Lokis 1-2-3 som Ekan målat till och satt in dom som förare i C1-2-3. Dessa är dessutom animerade! Det fungerar då enligt Svenolovs koncept.

C4, C5, C13 och C14, som bara har hytt i A-änden är detta system borttaget och ni kan placera vilken "kis" ni vill i förarstolen, men kom inte och gnäll om det inte fungerar med parkopplade vagnar för då skickar jag Åssbons bror Åssian[OCCNAH] (som är torped för ryska maffian) på ER
Åssbon duger gött och väl!
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 18:21   #129
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
...nu duger inte Åssbon längre? Men det är kanske dags han går i pension? Han har haft ett hårt liv.

Detta med Drivercharacter härstammar från när Svenolov skriptade Xoa7/Uoa7. Trainz klarar inte av att placera föraren rätt vid vagn- och hyttbyte på vagnar med förarplats i båda ändar, men det klarar Svenolovs skript galant!

Nu har jag "lånat" mesherna till de AAA Lokis 1-2-3 som Ekan målat till och satt in dom som förare i C1-2-3. Dessa är dessutom animerade! Det fungerar då enligt Svenolovs koncept.

C4, C5, C13 och C14, som bara har hytt i A-änden är detta system borttaget och ni kan placera vilken "kis" ni vill i förarstolen, men kom inte och gnäll om det inte fungerar med parkopplade vagnar för då skickar jag Åssbons bror Åssian[OCCNAH] (som är torped för ryska maffian) på ER
Åssbon duger gött och väl! Men det ska väl vara verkligt?
EDIT; Såg nu det blev dubbelpost! Sorry!

Jo, taket har jag inte tänk på. Det är ju en viktig detalj det med!

Bra att du ska försöka efterlikna ljudet! Ljudet gör ju så mycket för körkänslan.

Vet också inte om det är till någon hjälp med bifogar två bilder på min C6 från OpenBVEs engine-spec;
Bifogade bilder
Filtyp: jpg motor1.jpg (217.6 KB, 119 visningar)
Filtyp: jpg motor2.jpg (106.2 KB, 118 visningar)
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 18:52   #130
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av X2an Visa inlägg
Jättesnyggt!

Ska jag vara ännu mer jobbig?

Vindrutetorkarna på C6-C16 ska "hänga" från taken och finnas på alla tre förstren (fram) Som på bilderna här
Det gör dom nu!!! (Men det stämmer inte än så länge med hytten):

Några bilder på C14 i kvällsljus, efter senaste ändringarna, fungerande vindrutetorkare. ljusväxlingar, animerad förare och "rillat" tak. Förarväxlingen fungerar faktiskt när man byter vagn!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120407_0000.jpg (90.8 KB, 115 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120407_0001.jpg (78.9 KB, 114 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120407_0002.jpg (95.0 KB, 116 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120407_0003.jpg (110.3 KB, 116 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120407_0004.jpg (76.3 KB, 114 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 19:04   #131
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Snyggt! Bara två saker; Föraren står/ Sitter i mitten i hytten och kör. Den andra är att fönstrena på hytten ser lite för små ut?

Fönstrena där fram går ju ut lite på sidan av vagnen.

En sak till ska jag vara jobbig med...
Har inte lite av tak-texturen hamnat på destinations-skåpet?
Och Hantaget/ låset på gaveldörren.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 19:10   #132
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Angry Tålamodet tryter....

... det är synd att Svenolov skall behöva sitta och städa i Downloadtråden bara för att ni inte kan lära er posta saker i tillhörande tråd, nämligen i denna tråd -

OCH INTE I DOWNLOADTRÅDEN !!!

Svenolov är duktig på massa saker men att behöva sitta och städa efter oss är han väl något överkvalificerad för, eller hur!!!????
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 19:21   #133
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GBSF Visa inlägg
Snyggt! Bara två saker; Föraren står/ Sitter i mitten i hytten och kör. Den andra är att fönstrena på hytten ser lite för små ut?

Fönstrena där fram går ju ut lite på sidan av vagnen.

En sak till ska jag vara jobbig med...
Har inte lite av tak-texturen hamnat på destinations-skåpet?
Och Hantaget/ låset på gaveldörren.
Jag är medveten om detta, men som jag sagt tidigare, föraren flyttas till mitten när och om det blir en sådan modernare hytt!!!

Fönstren kommer jag inte att dra ut över sidorna, det blir för mycket jobb för en liten detalj!!! De andra smådetaljerna är också saker som jag låter vara. Detta började som ett experiment med att konvertera "Ketchup"-produkter till Trainz och nu börjar vi prata om smådetaljer. Detta har hittills varit intressant och lärorikt men jag har andra planer också, långt från Stockholms Tunnelbana.

Men fortsätt komma med synpunkter, mycket blir ju tillrättat, men jag kan inte lova allt.

Dessutom kan kanske nån annan fortsätta, jag delar gärna med mig av mesher och texturer!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 19:37   #134
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag är medveten om detta, men som jag sagt tidigare, föraren flyttas till mitten när och om det blir en sådan modernare hytt!!!

Fönstren kommer jag inte att dra ut över sidorna, det blir för mycket jobb för en liten detalj!!! De andra smådetaljerna är också saker som jag låter vara. Detta började som ett experiment med att konvertera "Ketchup"-produkter till Trainz och nu börjar vi prata om smådetaljer. Detta har hittills varit intressant och lärorikt men jag har andra planer också, långt från Stockholms Tunnelbana.

Men fortsätt komma med synpunkter, mycket blir ju tillrättat, men jag kan inte lova allt.

Dessutom kan kanske nån annan fortsätta, jag delar gärna med mig av mesher och texturer!!!
Jag är en idiot då det gäller sånt. Men hade jag kunnat hade jag redan byggt dessa vagnar!
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 20:05   #135
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Att flytta föraren till mitten är ju lätt gjort men det stämmer inte med hytten men skit samma, den vet jag inte ens om den blir av!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120407_0000.jpg (119.0 KB, 108 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009