Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-19, 21:53   #106
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Har installerat äldre Svenska signaler (semaforer bl a) i en rak testbana. Denna innehåller endast räls, växlar (två stationer, en 2 spår, en 3-spår), stoppbockar och Svenska signaler. Dessa fungerar väldigt ojämnt, dåligt är ett bättre ord. Speciellt gäller detta försignalerna. Har letat intensivt efter fel. Det enda jag funnit är felaktiga avståndsangivelser för två av fyra semaforer. Dessa skall mäta förbi kommande/föregående hsi –men hoppar över dem, i ett fall ett hopp över tre hsi. Avståndet på drygt 3.000 meter motsvarar cirkus två tredjedalar av banan.

Kan banans sviktande hälsa bero på avvikelserna när det gäller avstånd – och vad kan jag göra åt det?

Nisse
Vad är det för typ av signal som är överhoppad då? Alltså den signal som du tycker den borde ange som nästa/föregånde hsi?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-09-19 klockan 21:56.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 22:02   #107
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Två resp. tre semaforer /två trevingade, en tvåvingad).

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 22:09   #108
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Två resp. tre semaforer /två trevingade, en tvåvingad).

Nisse
Den banan vill jag se på! Du har ju min e-post adress.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-20, 00:53   #109
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Två resp. tre semaforer /två trevingade, en tvåvingad).

Nisse
Nu har jag tittat på banan och avståndet på över 3 km stämmer exakt. Huvudsignaler som finns däremellan och som står i motsatt riktning ignoreras. Det är väl nästa/föregående hsi i samma riktning som är intressant, eller...?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-20, 09:50   #110
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Bakät ointressant, framåt intressant. Jag kör vidare.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 16:30   #111
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Den Osynlige Klareraren

Håller på och experimenterar med det nya signalsystemet (modern signaleringsprincip). Finns det någon utförligare beskrivning på var den osynliga klareraren skall placeras och hur den skall användas? I mitt fall har jag ett livligt trafikerat enkelspår mellan två stationer och jag önskar "blocka" hela sträckan åt ett håll åt gången. Se bilden på sid 3 "Exempel på enkelspårsträcka ..." i "Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz". Vill inte ha ett möte mitt ute på linjen. På sträckan finns 2 mellanblocksignaler åt vardera hållet samt försignaler.

Är det klarerarens uppgift att se till att signalerna visar rätt besked utefter linjen och i så fall hur skall den användas i Trainz på rätt sätt ? Har TS10.
Vänligen
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 23:04   #112
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Håller på och experimenterar med det nya signalsystemet (modern signaleringsprincip). Finns det någon utförligare beskrivning på var den osynliga klareraren skall placeras och hur den skall användas? I mitt fall har jag ett livligt trafikerat enkelspår mellan två stationer och jag önskar "blocka" hela sträckan åt ett håll åt gången. Se bilden på sid 3 "Exempel på enkelspårsträcka ..." i "Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz". Vill inte ha ett möte mitt ute på linjen. På sträckan finns 2 mellanblocksignaler åt vardera hållet samt försignaler.

Är det klarerarens uppgift att se till att signalerna visar rätt besked utefter linjen och i så fall hur skall den användas i Trainz på rätt sätt ? Har TS10.
Vänligen
Dessvärre finns det ingen utförlig beskrivning på många "dolda" egenskaper som signalsystemet har. Men alla svar som jag/vi ger i den här tråden kan säkert sammanställas till en guide/manual någon gång i framtiden.

Idag är den osynliga klareraren en signal som främst är tänkt att användas i den äldre principen. Man placerar ut den där det borde finnas en signal, enligt den moderna principen. I och med att det på den tiden inte fanns vissa typer av signaler som finns idag, så lägger man in en osynlig signal med den funktionen för att AI-trafiken ska fungera bättre. Finessen med osynlig är att den inte ska synas när man bygger banor som använder den äldre principen.

Som du ser i propertyrutan (=egenskapsrutan = knappen [?]) så kan du välja på flera signaltyper som den ska "simulera". Flera typer kommer i framtiden, och meningen är att tkl-signalen även ska kunna användas i den moderna principen.

Men, i och med att du sätter upp ett modernt system, så behöver du inte använda tkl-signalen i dagsläget. Så till den egentliga frågan.

Klareraren (TKL) kan sätta "blockriktningen" för en blocksträcka, men den funktionen når du inte i nuvarande version. Jag håller just nu på med att göra ett användarvänligt gränssnitt för just den funktionen och även funktioner för att ställa tågvägar. Läs även det här inlägget. Post # 53.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-09-22 klockan 23:17.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 08:57   #113
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Tack svenolov för ditt arbete och tack för svaret. Följer med stort intresse utvecklingen av det svenska signalsystemet.
Vänligen
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 10:43   #114
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Standard V-signalen i STW:s vägskydd!

Hej Sven-Olov
Har varit ifrån Trainz i månader pg. av datorhaveri.
Har i flera dagar försökt att läsa mig till allt om nya signalsystemet och har nu några frågor?
Räcker det med att ta bort V-signalerna och avinstallera dom eller måste allt i vägskyddet bort? Finns det möjlighet att få testa den version du tror kan fungera?
Har en bana det tagit åratal att göra och vill gärna behålla den.
Mvh Göran.
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 12:50   #115
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hgkn Visa inlägg
Hej Sven-Olov
Har varit ifrån Trainz i månader pg. av datorhaveri.
Har i flera dagar försökt att läsa mig till allt om nya signalsystemet och har nu några frågor?
Räcker det med att ta bort V-signalerna och avinstallera dom eller måste allt i vägskyddet bort? Finns det möjlighet att få testa den version du tror kan fungera?
Har en bana det tagit åratal att göra och vill gärna behålla den.
Mvh Göran.
Hej Göran. Du behöver inte ta bort och avinstallera STWs vägskydd. Här får du en länk till Signal Source 3.11.2.b2, som Nils Blid har testat. Den versionen ska fungera med vägskyddet. Det är bara att skriva över den gamla versionen i Content Manager.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 14:22   #116
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Standard

Tack.
Nu ett annat problem. Får upp fel i Signal Libary 3.11 vad har jag missat?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Fel.jpg (106.1 KB, 223 visningar)
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 15:10   #117
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Svenolovs 3.11.2.b2 fungerar utmärkt, både i min speciellt uppbyggda testbana samt i min cabbana. Första gången jag testade i den sistnämnda bana hängde ringsignalerna inte riktigt med. Detta löstes med att gå ut ur spelet och starta om det.

Det verkar som om Signar Source/Vägskydden behöver en mindre inkörning.

Vid förändringar av installationern av signalredskapen och/eller vägskydd: Spara, lämna Surveyor och gå in i Driver - alltså inte snabbvägen. Detta har jag använt mig konsekvent av.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 15:39   #118
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Smile

Tack för hjälpen, nu fungerar det.
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 15:48   #119
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 073
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Hej Göran. Du behöver inte ta bort och avinstallera STWs vägskydd. Här får du en länk till Signal Source 3.11.2.b2, som Nils Blid har testat. Den versionen ska fungera med vägskyddet. Det är bara att skriva över den gamla versionen i Content Manager.
Tack för den versionen, ser ut att fungera som det ska .
Liksom Göran, så har jag byggt på min rutt ganska länge nu, och det hade varit ett hästjobb att behöva byta ut alla vägskydd.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 16:52   #120
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Tack för den versionen, ser ut att fungera som det ska .
Liksom Göran, så har jag byggt på min rutt ganska länge nu, och det hade varit ett hästjobb att behöva byta ut alla vägskydd.
Hgkn och Ekan - roligt att höra. Är säker på att Svenolov vill höra mer hur det fungerar, eventuella fel, hur små som helst, etc. Tycker personligen att Svenolov gjort ett sjuhelsickes bra jobb. Jag är imponerad. Jag vet ju vilka problem det har varit.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:15.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009