Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-14, 12:19   #91
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Nya signaler och portaler

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Det är väl inget speciellt när det gäller signalerna gentemot portaler. Jag skulle nog göra enligt exemplet i bifogade bild.
2-skens mellansignaler strax före portalen. Utfartssignalerna (U2, N2) ska också vara mellansignaler, inte utfartsblocksignaler. Försignalera gärna infartssignalerna 21 och 51 och sätt hastigheten till 40-70 km/h för fsi om infsi visar stopp.

Om man vill ha linjeblockering på sträckan (vilket känns onödigt, men som kan vara bra om det är långt till portalen och det är tät trafik) så väljer man utfartsblocksignaler (U2, N2) istället, och sätter även ut utfartsblocksignaler vid portalen (som får beteckningen N1 och U1). Dessa ublsi placeras rygg mot rygg mot mellansignalerna U4 och N4 (som kommer att fungera som infartssignaler). Den riktiga beteckningen på dessa infsi ska då vara 22 för uppspåret och 52 för nedspåret. I detta fall så kan man se portalen som en ny station och tpl-signaturen för N1, U1, 22 och 52 ska inte vara densamma som för stationen innan.
-
Tusen tack för ditt svar. Det var som alltid klargörande.
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-15, 13:39   #92
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Efter ett antal dagars intensivt arbete med omändringen av ”Svensk cabbana” till äldre signalredskap har jag kommit till tids ende: Banan har tagit farväl. Det skedde när den öppnades torsdag fm.

Det var en raserad bana jag möttes av:
Osynliga master hade försvunnit eller blivit fastlåsta.
Alla inställningar i vägskydden och de två återstående osynliga master hade försvunnit.
Alla lutningstavlor hade gått upp i rök.
Av hastighetsbegränsningarna återstod en gul rund platta.
En stoppbock med osynlig master fanns inte kvar.
Ett vägskydd hade försvunnit, ett annat ändrat läge.

Det torde vara ganska klart att det finns en illasinnad koppling mellan vägskydd och äldre signalredskap. Det här är ett stort problem därför att vägskydden är kryddan i en bana. Det gäller inte minst stationsbommarna.

Utan vägskydd är banan endast en järnväg omgiven av hus och natur.

Det är mycket beklagligt att när det var testdags för kombinationen vägskydd/äldre signalredskap så hade jag tvingats till trainz-time out.

Det är väl inte alldeles omöjligt att jag kan avbryta alla Trainz-aktiviteter och bygga upp en testbana.

I pdf-filen har lite dokumentation sammanställts.

Nisse
Bifogade filer
Filtyp: pdf Signaler pdf.pdf (220.8 KB, 77 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-15, 13:52   #93
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 368
Standard

Tror att den stora boven är, att det går att spara i olika lager och att man då har byggt vidare i fel del, som man har öppnat och sedan sparat på nytt. Tycker att detta med olika lager, har ställt till det många gånger för mig.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-15, 14:57   #94
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Angry

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Efter ett antal dagars intensivt arbete med omändringen av ”Svensk cabbana” till äldre signalredskap har jag kommit till tids ende: Banan har tagit farväl. Det skedde när den öppnades torsdag fm.

Det var en raserad bana jag möttes av:
Osynliga master hade försvunnit eller blivit fastlåsta.
Alla inställningar i vägskydden och de två återstående osynliga master hade försvunnit.
Alla lutningstavlor hade gått upp i rök.
Av hastighetsbegränsningarna återstod en gul rund platta.
En stoppbock med osynlig master fanns inte kvar.
Ett vägskydd hade försvunnit, ett annat ändrat läge.

Det torde vara ganska klart att det finns en illasinnad koppling mellan vägskydd och äldre signalredskap. Det här är ett stort problem därför att vägskydden är kryddan i en bana. Det gäller inte minst stationsbommarna.

Utan vägskydd är banan endast en järnväg omgiven av hus och natur.

Det är mycket beklagligt att när det var testdags för kombinationen vägskydd/äldre signalredskap så hade jag tvingats till trainz-time out.

Det är väl inte alldeles omöjligt att jag kan avbryta alla Trainz-aktiviteter och bygga upp en testbana.

I pdf-filen har lite dokumentation sammanställts.

Nisse
Nils, varför du har råkat ut för detta har jag inget bra svar på. Det kan vara som Bengan säger, eller att du har andra problem med din installation av Trainz kontra ditt operativsystem/hårdvara. Det är svårt att svara på.

Jag ska titta på ditt bifogade dokument, men först vill jag påpeka en sak ännu en gång (varning för skrik).

Nuvarande version av signalerna fungerar INTE tillsammamans med V-signalen i STW:s vägskydd!

EDIT: Och det är inte signalsystemet det är fel på, utan orsaken ligger i STW:s V-signal.

Jag har erbjudit dig och andra, som använder STW:s vägskydd, att prova en version av signalsystemet som förhoppningsvis ska fungera tillsammans med STW:s vägskydd. Hur många gånger ska jag säga det? Jag svarar igen och igen på denna fråga, men får inget gensvar från dig och andra. Du/ni upprepar om och om igen samma problem!
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-09-15 klockan 16:01.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-15, 19:28   #95
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 368
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jag har erbjudit dig och andra, som använder STW:s vägskydd, att prova en version av signalsystemet som förhoppningsvis ska fungera tillsammans med STW:s vägskydd. Hur många gånger ska jag säga det? Jag svarar igen och igen på denna fråga, men får inget gensvar från dig och andra. Du/ni upprepar om och om igen samma problem!
Skulle gärna vilja prova, men har tyvärr ingenting att prova på än. Har några banor, som jag har tänkt att försöka försvenska och byta signaler på. Men det kommer hela tiden, en massa andra saker imellan för mig. Därav dåligt gensvar från mig.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-15, 20:18   #96
owesafstrom
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Bollstabruk
Inlägg: 24
Standard

Hej!
Jag använder också STWs vägskydd, och kan tänka mig att testa det anpassade signalsystemet.
Hälsningar
Owe
owesafstrom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-15, 22:02   #97
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Tack ska ni ha , jag ska sätta ihop ett betapaket för nästa version av signalskripten.

Det jag har gjort i det här fallet är att de svenska signalerna ser "vanliga" standardsignaler som om dom INTE är huvudsignaler. Då ska det inte bli några problem med STWs v-signaler. Men det kan få konsekvenser för något annat, som jag inte har tänkt på. Men i nuläget kan jag inte se att det skulle ställa till med några problem. Och det är ju därför som jag vill ha det testat.

Men det är ingen ide att alla testar det, jag är ute efter er som använder STWs vägskydd "dagligen" och är väldigt familjär med det systemet. Det är väl endast ni som kan jämföra den nya betaversionen mot den nuvarande versionen. Det är bara grundskripten som behöver skiftas, inga semaforer/signaler behöver uppdateras. Så man kan snabbt ändra versionerna och se skillnaderna.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 16:02   #98
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Semaforer efterlyses

Har blivit av med semaforer och försignaler till Svenska Signaler. Omöjligt att hitta dem. Någon som vet?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 17:06   #99
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Har blivit av med semaforer och försignaler till Svenska Signaler. Omöjligt att hitta dem. Någon som vet?

Nisse
Var någonstans hittar du dom inte? I spelet Trainz eller i CM? eller ...?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-09-18 klockan 17:08.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 17:27   #100
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Svar: Överallt!

Har installerat Svenska Signaler i min B-dator (bättre grafik, sämre processor).. Inga semaforer. Inga försignaler. Har letat och letat, har ominstallerat Svenska Signaler mm mm.

Detta korta meddelande är skrivit i Word och inklistrat till Forum. Det här är andra gånger jag skriver inläggets två rader )ovan). Första gången, när jag skrev direkt i Forum, hann jag inte sända utan loggades ut. Det känns för…

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 18:15   #101
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Svar: Överallt!

Har installerat Svenska Signaler i min B-dator (bättre grafik, sämre processor).. Inga semaforer. Inga försignaler. Har letat och letat, har ominstallerat Svenska Signaler mm mm.

Detta korta meddelande är skrivit i Word och inklistrat till Forum. Det här är andra gånger jag skriver inläggets två rader )ovan). Första gången, när jag skrev direkt i Forum, hann jag inte sända utan loggades ut. Det känns för…

Nisse
Du har tydligen stora problem med din utrustning. Det här kan väl inte bara gälla dom svenska signalerna och semaforerna?

Om du installerar en cdp-fil (dra den från t.ex. skrivbordet till CM), menar du då att du inte ser den i CM sen du har sparat (commit) den???
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 19:11   #102
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Nej Svenolov – problemet är inte att dra in dem i Content – problemet är att det inte finns några semaforer/försignaler att dra in. Och jag har inte hittat några semaforer/försignaler att dra in. Frågan är: Var finns dom? Allt övrigt i Svenska Signaler finns på plats.

Andra problem finns - men dem tar vi på annat sätt.

Ny utrustning kan mycket väl komma - om bara Trisslotten slår in.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 13:22   #103
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Nej Svenolov – problemet är inte att dra in dem i Content – problemet är att det inte finns några semaforer/försignaler att dra in. Och jag har inte hittat några semaforer/försignaler att dra in. Frågan är: Var finns dom? Allt övrigt i Svenska Signaler finns på plats.

Andra problem finns - men dem tar vi på annat sätt.

Ny utrustning kan mycket väl komma - om bara Trisslotten slår in.

Nisse
Men då tycker jag att du ska försöka med dom här...

Signalsäkerhetspaket - Semaforer, spårspärrar, hinderfripålar, mm + banbyggarguide
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 15:54   #104
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard För kännedom.

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Nej Svenolov – problemet är inte att dra in dem i Content – problemet är att det inte finns några semaforer/försignaler att dra in. Och jag har inte hittat några semaforer/försignaler att dra in. Frågan är: Var finns dom? Allt övrigt i Svenska Signaler finns på plats.

Andra problem finns - men dem tar vi på annat sätt.

Ny utrustning kan mycket väl komma - om bara Trisslotten slår in.

Nisse
Om fler har samma problem som Nils. Hans problem är på väg att lösas nu.

Mitt signalpaket innehåller bara grundskripten till själva signalsystemet, samt nödvändiga tillbehör (klarerare etc.). Inga synliga signaler. Själva signalerna, som respektive modellbyggare har gjort (dom synliga), måste ni ladda hem och installera separat.

Signalsäkerhetspaket - Semaforer, spårspärrar, hinderfripålar, mm + banbyggarguide

Signalpaket - Moderna signaler
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 20:14   #105
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har installerat äldre Svenska signaler (semaforer bl a) i en rak testbana. Denna innehåller endast räls, växlar (två stationer, en 2 spår, en 3-spår), stoppbockar och Svenska signaler. Dessa fungerar väldigt ojämnt, dåligt är ett bättre ord. Speciellt gäller detta försignalerna. Har letat intensivt efter fel. Det enda jag funnit är felaktiga avståndsangivelser för två av fyra semaforer. Dessa skall mäta förbi kommande/föregående hsi –men hoppar över dem, i ett fall ett hopp över tre hsi. Avståndet på drygt 3.000 meter motsvarar cirkus två tredjedalar av banan.

Kan banans sviktande hälsa bero på avvikelserna när det gäller avstånd – och vad kan jag göra åt det?

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ma B.jpg (239.8 KB, 197 visningar)
Filtyp: jpg ox 2.jpg (237.3 KB, 196 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009