Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-04, 18:43   #886
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonmpa
Nu blir jag nyfiken, vad då för detaljer, det finns vissa detaljer som jag personligen trånar och längtar efter nämligen äkta c20 motorljud och bromsljud. I dagsläget låter det som alla andra simulerade tåg i Trainz, men jag vill tro att även det kommer... nån gång.
Mvh Johnny Nilsson
David håller på att testa det nya ljudet i Trainz Classic. I tidigare versioner av TRS finns inte så mycket att göra åt ljudet.

Med detaljer menar jag t.ex. innehållet i säkringsskåpet, d.v.s. saker man kan använda för att "sabba" tåget.

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 18:44   #887
Dennis
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 253
Standard ?

Jag undrar vad det e för saker Som sitter på väggen nästan högst upp på varsin sida.

P.S Jag hjälper gärna till med nån bild om det behövs i tåget xD
Men kanske inte eftersom jag bara e 14 år :P
Dennis besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 18:47   #888
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dennis
Jag undrar vad det e för saker Som sitter på väggen nästan högst upp på varsin sida.

P.S Jag hjälper gärna till med nån bild om det behövs i tåget xD
Men kanske inte eftersom jag bara e 14 år :P
Nödöppnare till hyttdörrarna.

EDIT: David har som sagt haft obegränsad tillgång till C20-vagnar i flera depåer så jag tror att han har bilder på allt, t.o.m underifrån. Men tack för ebjudandet.

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2007-09-04 klockan 18:50.
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 18:49   #889
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
David håller på att testa det nya ljudet i Trainz Classic. I tidigare versioner av TRS finns inte så mycket att göra åt ljudet.

Med detaljer menar jag t.ex. innehållet i säkringsskåpet, d.v.s. saker man kan använda för att "sabba" tåget.

//Lars S
Det skulle vara roligt... Att byta säkringar mm...
Men en nödbroms och Nödöppnare är väl inte omöjliga... eller?
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 19:00   #890
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe
Det skulle vara roligt... Att byta säkringar mm...
Men en nödbroms och Nödöppnare är väl inte omöjliga... eller?
Det där med säkringar och en del annat kan du glömma (det är förresten bara automatsäkringar på C20). Sådant lär bara komma på den utbildningsversion som Veolia eventuellt är intresserat av att köpa och som då inte blir vare sig gratis eller allmänt tillgänglig.

Det andra får väl David fundera över. Problemet är väl att man måste krossa en glasruta för att komma åt nödöppnaren. Hur animerar man det?

Nödbromsen har fördröjning vilket innebär att tåget inte nödbromsar när man drar i reglaget utan först när tåget stannar vid nästa station. Föraren får bara en indikering att nödbroms är begärd och det går inte att köra vidare förrän rätt handtag är återställt. Detta för att inte brinnande tåg ska bli stående i tunnel.

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 19:53   #891
Dennis
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 253
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Nödöppnare till hyttdörrarna.

EDIT: David har som sagt haft obegränsad tillgång till C20-vagnar i flera depåer så jag tror att han har bilder på allt, t.o.m underifrån. Men tack för ebjudandet.

//Lars S
Varsågod
Dennis besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-05, 12:08   #892
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Det där med säkringar och en del annat kan du glömma (det är förresten bara automatsäkringar på C20). Sådant lär bara komma på den utbildningsversion som Veolia eventuellt är intresserat av att köpa och som då inte blir vare sig gratis eller allmänt tillgänglig.

Det andra får väl David fundera över. Problemet är väl att man måste krossa en glasruta för att komma åt nödöppnaren. Hur animerar man det?

Nödbromsen har fördröjning vilket innebär att tåget inte nödbromsar när man drar i reglaget utan först när tåget stannar vid nästa station. Föraren får bara en indikering att nödbroms är begärd och det går inte att köra vidare förrän rätt handtag är återställt. Detta för att inte brinnande tåg ska bli stående i tunnel.

//Lars S
Man behöver ju inte krossa en glasruta för att komma åt nödöppnaren, det är ju bara att "dra" ned luckan mot sig i handtaget..
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-06, 21:04   #893
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Man behöver ju inte krossa en glasruta för att komma åt nödöppnaren, det är ju bara att "dra" ned luckan mot sig i handtaget..
Det var ett tag sedan jag titade på hur det ser ut så du har säkert helt rätt.

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-06, 21:12   #894
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Det var ett tag sedan jag titade på hur det ser ut så du har säkert helt rätt.

//Lars S
Ännu närmare värkligheten...
Dessutom så skulle det vara roligt att´ha den där Informationstexten på engelska om det går...
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-07, 15:10   #895
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Standard

Är inte Hornstull, Zinkensdamm, Mariatorget, Östermalmstorg, Karlaplan och Gärdet färdigutvecklade i dagsläget?
Mvh Johnny Nilsson
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-08, 22:52   #896
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Thumbs up

Hejsan!

Jag har äntligen flyttat till min ny lägenhet och allt är gjort så C20 arbete fortsätter!

Jag har gjort en "idle" ljud när tåget stor still. Du kan höra ljudet just nu med 1.1 när du öppnar hyttensdörr (ljudet spelar på slutet av animationen och stoppar). Jag har gjort en "loop" av denna ljud och man kan höra det när tåget stor still. När du är i hytten ska du bara höra det när en hytt dörr är öppen men när du stänger dörren ska ljudet stoppa (realistisk!). När du titta på tåget utanför ska du höra det också.

Jag också arbetar på motorljudet och har gjort om acceleration ljud och en ny deceleration ljud. Jag använder 25 små ljud filar för acceleration och 25 för deceleration. Varje ljud fil har 3 olika typ/hastighet. Låg, mellan, hög. Så om du accelera men bara lite ska det spela det låg fil. Full acceleration = hög fil. osv. så 50 ljud filar x3, 150 ljud filar + 25 "idle" ljud filar = 175 ljud filar totallt.

Jag fortfarande arbetar på de för jag har bara gjort dem hög hastighet ljud fil för acceleration och deceleration. Finns mellan, låg och idle ljud filar kvar att göra.

Jag använder tågetshastighet och jag "calculate" hur kraftig det bromsar eller accelerar för att kunna spela det rätt fil. skripten är mycket bättre än första gången (allt är gjort i bara 2-3 sidor skript, förut var det omkring 20 sidor!).

Finns mycket kvar att göra men det ska låta bra!
SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 00:12   #897
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Hur kan du...? Hur... Hur kan du jobba såhär... Spricker inte din hjärna snart av all scriptning... Kanonjobb alltså...
För övrigt... Ska du göra nödöppnigsknappar och nödbroms som funkar...??
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 02:00   #898
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Vad kul att höra att du är tillbaka på jobbet med C20 V1.2, då måste jag få ställa en fråga: Kommer den att ha C20 ljud eftersom du lägger ner bra med energi kring tågets ljud? Hursomhelst superbra jobbat, när ungefär kan vi vänta oss släppet av denna C20 modell V1.2? Mvh Johnny Nilsson
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 06:26   #899
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe
Hur kan du...? Hur... Hur kan du jobba såhär... Spricker inte din hjärna snart av all scriptning... Kanonjobb alltså...
För övrigt... Ska du göra nödöppnigsknappar och nödbroms som funkar...??
Nödöpningsknappar? Dem på passagerare sidan?? hmm, har ingen anning. Det betyder att jag måste göra en annan "hytt". Kanske en "hytt" på M delen. För att kunna trycka på nånting i TRS måste det vara i en hytt model. En hytt kan vara vad som helst. (på AB delen har vi en riktig hytt men på M delen har vi ignen hytt däreför man alltid har en konstig sikte när man väljer hytt sikte i m delen.) Ändå, det är möjligt att göra men det är klart att det finns viktigare saker att göra först. Jag skriver ner det på "to-do" listan.

Nödbromsen redan fungerar i hytten. Vilken nödbroms talar du om?

Citat:
Ursprungligen postat av Jonmpa
Vad kul att höra att du är tillbaka på jobbet med C20 V1.2, då måste jag få ställa en fråga: Kommer den att ha C20 ljud eftersom du lägger ner bra med energi kring tågets ljud? Hursomhelst superbra jobbat, när ungefär kan vi vänta oss släppet av denna C20 modell V1.2? Mvh Johnny Nilsson
Hmm, vet inte om jag förstår dig. Det nya ljud effekt med TC som gör bättre ljud för el tåg fungerar inte så bra. Det låter som en del av denna "feature" har en bug, nånting mycket viktig på C20. Buggen är att man kan inte välja hur snabbt ska ljudet "pitch up" vs tågets hastighet. Så just nu har jag en test ljud men den "pitch not enough" vs tågets hastighet. Låter inte bra. Har ställde en fråga på aurans forum men har fått inget svar. Så C20 och TCs nya ljud effekt ska inte händer (ändå, det är inte alla som har TC så det är okej).

Med dessa sagt ("having said that"), det som jag arbetar på just nu ska fungera med 2004 - 2006 och TC. Men jag bara använder normal ljud filar. Istället för att ha en ljud fil som "pitches up/down" i TC, jag ska ha 175 små ljud filar som ska göra nästan samma.

1.2 kanske på slutet av denna månad. Scripten är klart men ljud filar ska behöva mycket arbete och jag ska ha lite hjälp av min vän (men han har inte så mycket tid så det ska ta tid för att göra det).

SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 09:48   #900
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Thumbs up Bra jobbat!

Jag har laddat ner C20v 1.1 och jag tycker du har gjort ett bra jobb...
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009