Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-19, 20:25   #76
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Har du fixat så att "bäljen" inte ser så platt/liten ut från sidan?
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 20:34   #77
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Ja, det visade sig att just den delen av ritningen var inkorrekt, nu har jag dock dragit ut bälgen så den är "fetare". Ungefär i stil med Y2'an.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 20:43   #78
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
Ja, det visade sig att just den delen av ritningen var inkorrekt, nu har jag dock dragit ut bälgen så den är "fetare". Ungefär i stil med Y2'an.
Ojdå, hoppas att något allt annat är som det ska

Vet inte hur den ser ut nu men jag tyckte att "bäljen"/"kudden" såg bra ut från början (kan ha varit att det bara var från den vinkeln som bilderna var tagna i som det såg bra ut på), men det kanske bara är jag.

Är så otroligt roligt att det faktiskt är ett öresundståg på gång, sedan om det blir klart är en annan sak, men att det faktiskt är någon som jobbar på det, känns helt underbart, känns mer underbart när man vet att man hjälpt till med ritning och hyttbilder. Försöker även att få till ljud, tror faktiskt att jag har något nu, ska lyssna på det i veckan och se om det blir bra, sedan kan jag lägga upp det här så kan övriga få säga sin mening om det

Kan inte Andreas13 det där med att lägga in tåg i spelet, han borde väl kunna ge en beskrivning på hur man gör det?

Senast redigerad av AlleDahlle den 2013-05-19 klockan 23:47.
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 11:19   #79
Hamp3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
Standard

Granders, Har du kommit så långt redan?? Riktigt spännande!

Citat:
Ursprungligen postat av AlleDahlle Visa inlägg
Försöker även att få till ljud, tror faktiskt att jag har något nu, ska lyssna på det i veckan och se om det blir bra, sedan kan jag lägga upp det här så kan övriga få säga sin mening om det
Kul att höra att du inte gett upp hoppet på ljud!

På tal om ljud så funderade jag på det korta, återkommande pip-ljudet som indikerar att dörrarna är upplåsta. Skulle man kunna lägga in det som "bell"? (Tror jag läst lite om detta i en annan tråd, kanske Kustpilen-tråden...)
Hamp3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 12:23   #80
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hamp3 Visa inlägg
Granders, Har du kommit så långt redan?? Riktigt spännande!



Kul att höra att du inte gett upp hoppet på ljud!

På tal om ljud så funderade jag på det korta, återkommande pip-ljudet som indikerar att dörrarna är upplåsta. Skulle man kunna lägga in det som "bell"? (Tror jag läst lite om detta i en annan tråd, kanske Kustpilen-tråden...)
Ska se om jag kan få tag på dessa ljud också, har just nu bara acceleration m.m
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-26, 14:32   #81
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Jag har funderat lite på vad jag skulle vilja se i denna modellen och tänkte att det kanske är bra att dela med sig av dem så att de inte bara finns i mitt huvud.

Önskemål:
- högupplöst textur a la y2 (skulle vara kul att ha både utanpå och inne)
- ljud (som jag håller på att fixa ska se om jag kan få möjligheten att komma in i en hytt igen och få lite ljud därifrån, ska se om detta kan lösas denna eventuellt nästa vecka, även tutljud då såklart)
- hytt a la y2 (tycker att hytten till y2/kustpilen ser väldigt bra ut, fortsätt så)
- att trappsteget under dörrarna åker ut när dörrarna öppnas, till skillnad från lans trainz modell
- frontdörren öppnas när man kopplar ihop tågset (det borde väl gå att lösa med något script, om nu railworks har stöd för det, jag har jobbat en del med script när det gäller hemsidor, om det typ går att göra något script som säger typ "om x31k-1 kopplas med x31k-2 händer denna animation")
- vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara detta men ibland har jag sett Öresundståg lysa rött i bägge ändarna, skulle vara roligt om detta kunde fixas i modellen också.
- och en sak som jag tycker är ganska självklar en hytt där knapparna kan användas, inte alla såklart men knappar som kontrollerar vindrutetorkare, lampor, tuta m.m

Detta är mina önskemål hoppas att så många som möjligt kan komma med i den slutgiltiga modellen.
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-26, 16:42   #82
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 366
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Gällande kopplingsscript. Kolla på Class 380 och se hur den fungerar (Om du har den, den är ju payware). När jag kopplade ihop två 380r så märkte jag att dörrarna mellan vagnarna kopplades ihop sig genom en animering.

Däremot skulle jag se det som en störningsmoment när jag är i en annan hyttvy än första- och sista vagnen i ett multat tåg. speciellt när jag vill koppla isär vagnarna.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-26, 16:46   #83
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Gällande kopplingsscript. Kolla på Class 380 och se hur den fungerar (Om du har den, den är ju payware). När jag kopplade ihop två 380r så märkte jag att dörrarna mellan vagnarna kopplades ihop sig genom en animering.

Däremot skulle jag se det som en störningsmoment när jag är i en annan hyttvy än första- och sista vagnen i ett multat tåg. speciellt när jag vill koppla isär vagnarna.
Då skulle man haft en knapp i hytten som sköter/startar animationen
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 16:58   #84
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Här kommer ljuden. Broms och acceleration är från 180 - 0/0-180 km/h.

https://www.dropbox.com/s/amwhygpqroe922o/x31ljud.zip
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 17:00   #85
Hamp3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
Standard

Tycker det är en bra idé med AlleDahlle's lista. Fyller på med ljuddetaljer:

Dessa ljud tycker jag vore kul:
  • Engine on/off
  • Acceleration+Inbromsning
  • Tuta
  • Dörrljud
  • Det långa "Klart för avgång"-pipet (Dörrarna stängs)
  • Det återkommande "dörrarna stängda men upplåsta"-pipet.
  • Det underliga: "Do re mi fa so la Si do"-ljudet som man ibland kan höra. (Väldigt sällan, kanske är det när pantografen fälls upp och gör kontakt med kontaktledningarna?)

Dessa kameralägen hade också varit trevligt att ha:
Förare(Duh!)
2:a klass passagerare
Låggolvsvagn
(1:a klass passagerare)
(Tyst avdening)

Ang. fronten:
Det kan vara bra att koppla det till en knapp så man själv kan välja; såg faktiskt nyligen ett parkerat ö-tåg som städades och då var fronten öppen...

Ang. lampor:
Har också sett att båda ändarna lyser rött, kul att ha med. T44-loket tror jag har mer än två lamp-lägen... http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32833
Hamp3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 17:07   #86
Hamp3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AlleDahlle Visa inlägg
Här kommer ljuden. Broms och acceleration är från 180 - 0/0-180 km/h.

https://www.dropbox.com/s/amwhygpqroe922o/x31ljud.zip
Jag tycker att det låter riktigt bra!!!
Hamp3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 19:10   #87
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 366
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Du tog väl de där från Jan Kvisaar´s hyttfilmer?

Låter fint i hytt-läget iaf.

Frågan är om det passar bra till Reginan också. De är i princip likadana teknisk sett. (Har hört att man kan multa Ö-Tåg och Reginor.)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 19:45   #88
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Du tog väl de där från Jan Kvisaar´s hyttfilmer?

Låter fint i hytt-läget iaf.

Frågan är om det passar bra till Reginan också. De är i princip likadana teknisk sett. (Har hört att man kan multa Ö-Tåg och Reginor.)
Nej, de är faktiskt inte från hans filmer. Tro det eller ej men detta ljud är upptaget speciellt för detta projektet. Samma person som hjälp mig fixa hyttbilderna har hjälpt mig med ljudet också. Andra omgången med bilder har jag tagit själv, första omgången fick jag hjälp med. Ljudet är också av mig (lönar sig att känna folk) Personen i fråga vill vara anonym därför vill jag vara så kryptisk som möjligt, hoppas ni förstår.

Senast redigerad av AlleDahlle den 2013-05-28 klockan 22:44.
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-30, 08:48   #89
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Riktigt imponerande med ljuden! De ökar realismen på hela projektet, och det motiverar mig att fortsätta! Bra jobbat!
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-30, 12:42   #90
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
Riktigt imponerande med ljuden! De ökar realismen på hela projektet, och det motiverar mig att fortsätta! Bra jobbat!
Känns bra att vara en del av projektet

säg till om du behöver mer bilder, ljud eller något annat.
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009