Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-28, 04:14   #76
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50 Visa inlägg
Hej! har en fråga om signalerna jag fösöker få signalerna som på bilderna men när jag försöker då tycker jag dom hänger för lågt, hur gör man ?

mvh

John
Hej gubben... jag har flyttat din fråga till MODERNT Signalpaket - Diskussionstråd
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-28 klockan 04:16.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 04:23   #77
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje Visa inlägg
En liten fråga till, om jag vill ha en växlingsdvärg på samma stolpe som en hsi, skall dom ha varsin master eller hur döper jag objekten om dom delar på en master?

svenolov, återkommer med förtydligande angående tidigare fråga.
Dom ska ha varsin master, för det är två olika signaler. Du placerar växlingsdvärgens master ca 1 meter framför hsi-mastern. Kombinationen ger automatiskt samma funktion som en huvuddvärg.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 04:33   #78
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bern Visa inlägg
Den blir till att börja med för privat bruk, men om det visar sig att jag och min polare vill köra MP så faller mycket svenskt mtrl på en gång.
Så med det i bakhuvudet så blir det som det blir med vad man använder.
Varför lägga ner många timmars jobb på en rutt med saker som då kanske inte funkar i MP i ts12 som du får göra om utifall man plötsligt bestämmer att man vill köra mp på just den rutten.
Vad jag vet har jag aldrig sagt att jag inte har läst att det ska läggas upp dittan eller dattan på DLS..så den diskussionen kan vi lägga ner direkt.
Nuvarande ägare till Auran har kanske valt en synnerligen idiotisk lösning på MP i ts12, men det får vi leva med men det är som det är.

Men efterlyser fortfarande att det i DL sektionen underlättar om det i topicen står vad objektet..banan eller annat är byggt i för version.
Det jag gör idag gör jag för nuvarande versioner av Trainz. Jag jobbar med skript, och jag använder den senaste tekniken. F.n. så inkluderar det även TS12.

När det gäller MP så har jag hela tiden med det i tankarna, framför allt när det gäller tågklareraren och autopiloten. Alla mina objekt fungerar för MP. Men sen om jag kommer att ladda upp dom till DLS, är en annan historia.

EDIT: Ny tråd (flyttade inlägg) som handlar om Svenska objekt och Multiplayer.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-28 klockan 06:38.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 17:57   #79
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av Rojje Visa inlägg
En fråga till när jag ändå är i farten, kan det bli eventuella problem om jag vill blanda semaforerna med nya signaler? Något att tänka på vid namngivning, speciell användning av markers etc?

Tänker på en bana som har signaler in mot stationen men från nästa station semaforer, ett tänkt skede när semaforerna byttes ut mer och mer mot ljussignaler.

Även om det är något att tänka på om det är linjeblockering in mot stationen men TAM ut från stationen.
Du kan blanda äldre och modern signaleringsprincip om du håller dig till en och samma princip inom varje station (tpl-signatur), dvs. fr.o.m. infartssignalen fram till nästa stations infartssignal. Att blanda beteckningar inom en och samma station kan fungera, men rekommenderas inte. Och det har väl knappast förekommit i verkligheten heller. Beteckningarna som är tagna från verkligheten är ju dom beteckningar som används/användes för olika typer av ställverk. Och olika typer av ställverk inom samma station förekommer/förkom väl aldrig, eller..?
I verkligheten så förekom ljussignaler och semaforer parallellt med varandra på vissa platser, men då i princip endast semaforer + växlingsdvärgsignaler(försignalen kunde även vara en gasdriven sådan till en semafor). Växlingsdvärgarna gick då endast på hur växlarna låg och visade om växling var tillåten, dock ej om någon tågväg var lagd eller tkl gett klart för utfart/infart. Noteras bör dock att dessa ljussignaler inte fungerade som de moderna. Det kommer att komma ett äldre optiskt signalpaket som fungerar korrekt och som skall kunna användas med semaforerna på det sättet jag har nämnt. Vad det gäller uppgradering av linjer så gjorde man nog i ordning de driftplatser som ansågs behöva ett optiskt system då de ansågs behöva det. Men att man mixade optiska/ mekaniska signaler på en driftplats i övrigt förekom nog inte. Flera ställverk på en station förekom att de var av olika typ, (elektriskt/mekaniskt) var nog ovanligare. Där det var behov av två eller fler ställverk så var avstånden så stora och växlarna så många att man inte klarade sig med mekaniska ledningar, utan man fick ha elektriska styrningar. Att de olika ställverken hade olika signaler att styra (optiska/mekaniska) förekom inte, annat än ovan nämnda växlingsdvärgar.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2011-08-28 klockan 17:58.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 18:23   #80
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
I verkligheten så förekom ljussignaler och semaforer parallellt med varandra på vissa platser, men då i princip endast semaforer + växlingsdvärgsignaler(försignalen kunde även vara en gasdriven sådan till en semafor). Växlingsdvärgarna gick då endast på hur växlarna låg och visade om växling var tillåten, dock ej om någon tågväg var lagd eller tkl gett klart för utfart/infart. Noteras bör dock att dessa ljussignaler inte fungerade som de moderna. Det kommer att komma ett äldre optiskt signalpaket som fungerar korrekt och som skall kunna användas med semaforerna på det sättet jag har nämnt. Vad det gäller uppgradering av linjer så gjorde man nog i ordning de driftplatser som ansågs behöva ett optiskt system då de ansågs behöva det. Men att man mixade optiska/ mekaniska signaler på en driftplats i övrigt förekom nog inte. Flera ställverk på en station förekom att de var av olika typ, (elektriskt/mekaniskt) var nog ovanligare. Där det var behov av två eller fler ställverk så var avstånden så stora och växlarna så många att man inte klarade sig med mekaniska ledningar, utan man fick ha elektriska styrningar. Att de olika ställverken hade olika signaler att styra (optiska/mekaniska) förekom inte, annat än ovan nämnda växlingsdvärgar.
Såg att jag formulerade mig lite dåligt, menar inte blanda på samma station, utan vid nästa station tar semaforerna "över", om ni förstår hur jag menade? Men nu har ni redan gett mig så bra svar så jag är nöjd.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 18:40   #81
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Vad är det som du inte kan ställa in i signalfunktionstabellen? En bild på scenariot och en tydligare förklaring vore bra.
Om vi har ett spår 3 på en station som går genom 40-växlar ut mot linjen via spår 2, då vill jag att den skall visa "kör 40, varsamhet" om nästa signal står i stopp och "kör 40" om nästa visar kör. Med det val som finns i funktionstabellen, "kör 40" får jag samma signalbild oavsett om nästa signal visar kör eller stopp.

Det är därför jag önskar en koppling till hastigheten på banan eller tillfällen då hastigheten är nedsatt, t.ex genom en växel. Är hastigheten under 80 kan hdvsi bara visa signalbilderna till vänster, dom till höger är spärrade.

Hoppas min förklaring blev bättre och tydligare nu?
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 19:50   #82
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje Visa inlägg
Såg att jag formulerade mig lite dåligt, menar inte blanda på samma station, utan vid nästa station tar semaforerna "över", om ni förstår hur jag menade? Men nu har ni redan gett mig så bra svar så jag är nöjd.
Ja, var det inte det jag sa i inlägg #74?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 19:59   #83
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje Visa inlägg
Om vi har ett spår 3 på en station som går genom 40-växlar ut mot linjen via spår 2, då vill jag att den skall visa "kör 40, varsamhet" om nästa signal står i stopp och "kör 40" om nästa visar kör. Med det val som finns i funktionstabellen, "kör 40" får jag samma signalbild oavsett om nästa signal visar kör eller stopp.

Det är därför jag önskar en koppling till hastigheten på banan eller tillfällen då hastigheten är nedsatt, t.ex genom en växel. Är hastigheten under 80 kan hdvsi bara visa signalbilderna till vänster, dom till höger är spärrade.

Hoppas min förklaring blev bättre och tydligare nu?
Vad är "nästa signal" för typ av signal? Bifoga en bild (helst en skiss) på scenariot där du också visar alla berörda signaler på alla spår, samt vilken typ dom har. Det är möjligt att du försöker med en kombination som inte är giltig. Jag kan i alla fall inte ge dig ett bra svar förrän jag ser hur det ser ut på platsen.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 20:06   #84
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Ja, var det inte det jag sa i inlägg #74?
Jodå, såg bara att mitt citat som korvtiger citerade var lite missvisande/dåligt skrivet. Därför ett förtydligande.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 19:12   #85
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Efter flera dagars tårfyllda ögon har jag fått trevingade semaforer att fungera – åtminstone skapligt. Vad däremot försignalerna håller på med är obegripligt:

När semaforen visar klart slocknar försignalen. Backas loket tänds ljuset, kör man framåt släcks det.
När semaforen visar stopp tänds ljuset.
Skivan har väldigt svårt att visa klartecken. Smörjmedel?

Påverkar vägskydden det äldre signalsystemet? Jag har tvingats flytta signalmarker och försignal. Signalmarkern ligger nu mellan semafor och vägskydd., likaså försignalen.

Det jag håller på med är en färdig bana som läggs om till äldre signalsystemet. Alla gamla ljussignaler är borttagna. Jag har börjat med södra stationen. Bör stoppbockarna (två st) i slutet på tågvägen i norra stationen förses med signalstopplykta?

Har givetvis vidtagit ett antal andra åtgärder, bl a kollat alla beteckningarna och blanktecken. Två av stationerna har andra järnvägslinjer med separata bangårdar knuta till huvudspåret. Dessa har isolerats – växeln och en bit av spåret borttagna.

Teoretiskt sett verkar det nya systemet vara lättare att installera än det gamla. Dock tydligen inte i verkligheten trots de utomordentliga exempelbanorna.

Men det är häftigt med trevingade semaforer.

Nisse

Ja visst, ja - har 2009 vers. 3.3. Förlåt.

Nisse

Senast redigerad av svenolov den 2011-09-12 klockan 22:26.
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 22:51   #86
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Efter flera dagars tårfyllda ögon har jag fått trevingade semaforer att fungera – åtminstone skapligt. Vad däremot försignalerna håller på med är obegripligt:

När semaforen visar klart slocknar försignalen. Backas loket tänds ljuset, kör man framåt släcks det.
När semaforen visar stopp tänds ljuset.
Skivan har väldigt svårt att visa klartecken. Smörjmedel?

Påverkar vägskydden det äldre signalsystemet? Jag har tvingats flytta signalmarker och försignal. Signalmarkern ligger nu mellan semafor och vägskydd., likaså försignalen.

Det jag håller på med är en färdig bana som läggs om till äldre signalsystemet. Alla gamla ljussignaler är borttagna. Jag har börjat med södra stationen. Bör stoppbockarna (två st) i slutet på tågvägen i norra stationen förses med signalstopplykta?

Har givetvis vidtagit ett antal andra åtgärder, bl a kollat alla beteckningarna och blanktecken. Två av stationerna har andra järnvägslinjer med separata bangårdar knuta till huvudspåret. Dessa har isolerats – växeln och en bit av spåret borttagna.

Teoretiskt sett verkar det nya systemet vara lättare att installera än det gamla. Dock tydligen inte i verkligheten trots de utomordentliga exempelbanorna.

Men det är häftigt med trevingade semaforer.

Nisse

Ja visst, ja - har 2009 vers. 3.3. Förlåt.

Nisse
Jag har sagt det förut, STW vägskydd fungerar INTE tillsammans med nuvarande version av signalerna. Detta på grund av att V-signalerna i vägskyddet ses som huvudsignaler. Därav ditt problem med försignalerna.

För ungefär en månad sedan (se inlägg #33) så frågade jag om någon av er, som använder STW vägskydd, hade lust att testa en variant av signalsystemet. Ingen har hört av sig! Själv har jag inte haft någon tid över att göra dessa tester. Jag tolkar ointresset som om att ingen kommer att använda STW vägskydd i framtiden.

Du bör ha en slutpunktsstopplykta (spsi) före en stoppbock om det gäller ett tågspår (slutstation/säckstation). På en bangård (växelspår) ska du inte ha en spsi före en stoppbock.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-09-12 klockan 23:07.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-13, 12:30   #87
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Nya signaler och portaler

Portaler, dit tåg skickas in för att efter en viss tid komma ut igen, är en behändig konstruktion i Trainz. Från en station går dubbelspår mot norr. Dubbelspåret avslutas med en portal för uppspåret och en portal för nedspåret. Ett tåg går in i uppspårets portal (vänster portal) och efter ett förprogrammerat antal minuter kommer tåget ut i nedspårets portal (höger portal). Min fråga är: Hur bör man använda de nya signalerna i anslutning till portalerna? Är det olika om man kör in i portalen eller om man lämnar den?
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-13, 21:50   #88
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Portaler, dit tåg skickas in för att efter en viss tid komma ut igen, är en behändig konstruktion i Trainz. Från en station går dubbelspår mot norr. Dubbelspåret avslutas med en portal för uppspåret och en portal för nedspåret. Ett tåg går in i uppspårets portal (vänster portal) och efter ett förprogrammerat antal minuter kommer tåget ut i nedspårets portal (höger portal). Min fråga är: Hur bör man använda de nya signalerna i anslutning till portalerna? Är det olika om man kör in i portalen eller om man lämnar den?
Det är väl inget speciellt när det gäller signalerna gentemot portaler. Jag skulle nog göra enligt exemplet i bifogade bild.
2-skens mellansignaler strax före portalen. Utfartssignalerna (U2, N2) ska också vara mellansignaler, inte utfartsblocksignaler. Försignalera gärna infartssignalerna 21 och 51 och sätt hastigheten till 40-70 km/h för fsi om infsi visar stopp.

Om man vill ha linjeblockering på sträckan (vilket känns onödigt, men som kan vara bra om det är långt till portalen och det är tät trafik) så väljer man utfartsblocksignaler (U2, N2) istället, och sätter även ut utfartsblocksignaler vid portalen (som får beteckningen N1 och U1). Dessa ublsi placeras rygg mot rygg mot mellansignalerna U4 och N4 (som kommer att fungera som infartssignaler). Den riktiga beteckningen på dessa infsi ska då vara 22 för uppspåret och 52 för nedspåret. I detta fall så kan man se portalen som en ny station och tpl-signaturen för N1, U1, 22 och 52 ska inte vara densamma som för stationen innan.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Portal - Station.jpg (15.6 KB, 212 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-09-13 klockan 22:35.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-13, 22:40   #89
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har hamnat i bryderier när det gäller det äldre signalsystemet och slutpunktstopplykta. I Exempelbanan för semaforer ”ex7” har stopplyktan beteckningen ”ex7 A” medan semaforen före betecknas ”ex7 B” (mot norr). Men så finns det ju ytterligare en semafor, nämligen för udda tåg (mot söder). Den har i exemplet beteckningen ”ex7 A” – alltså samma beteckning som stopplyktan.

Men läser man manualen skall stoppljuset betecknas på samma sätt som en semafor, men med den första lediga bokstaven efter semaforen. Det innebär väl att stopplyktan i ex7 med beteckningen A egentligen borde heta C – annars blir det ju en semafor.

Tyvärr har inte stoppbockarna fått sina beteckningar i Exempelbanorna. Men jag antar att de skall betecknas som om tåget går in mot stoppbocken.

Anledningen till ovanstående att jag inte får en osynlig master till semafor att fungera. Frågorna/påståendena är ett led i den ständiga jakten efter felkällor.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-13, 22:58   #90
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Har hamnat i bryderier när det gäller det äldre signalsystemet och slutpunktstopplykta. I Exempelbanan för semaforer ”ex7” har stopplyktan beteckningen ”ex7 A” medan semaforen före betecknas ”ex7 B” (mot norr). Men så finns det ju ytterligare en semafor, nämligen för udda tåg (mot söder). Den har i exemplet beteckningen ”ex7 A” – alltså samma beteckning som stopplyktan.

Men läser man manualen skall stoppljuset betecknas på samma sätt som en semafor, men med den första lediga bokstaven efter semaforen. Det innebär väl att stopplyktan i ex7 med beteckningen A egentligen borde heta C – annars blir det ju en semafor.

Tyvärr har inte stoppbockarna fått sina beteckningar i Exempelbanorna. Men jag antar att de skall betecknas som om tåget går in mot stoppbocken.

Anledningen till ovanstående att jag inte får en osynlig master till semafor att fungera. Frågorna/påståendena är ett led i den ständiga jakten efter felkällor.

Nisse
I min version av exempelbanan heter spsi "ea7 A", vilket är en helt ny och unik tpl-signatur, då denna spsi simulerar nästa station. I hastigheten tyckte jag också att den hade fel beteckning, men när jag putsade glasögonen så såg jag skillnaden.

EDIT: Att stoppbockarna inte har någon beteckning i det här fallet gör ingenting, då det står en huvudsignal (spsi) före som alltid visar stopp. Arrangemanget simulerar bara nästa stationsgräns.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-09-13 klockan 23:32.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009