Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-20, 15:21   #736
Säkringsbrott
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Något överliggningsrum
Inlägg: 1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
Jag måste gnälla av mig lite över en händelse.

I förrgår hade jag ett snabbtåg mot Ormsta som bara stannar på fyra stationer, en av hållplatserna som man passerar är Tibble där det finns en bomförsedd plattformsövergång i norra änden. Allt ser bra ut vid passagen, men när jag har halva perrongen kvar så ser jag en tant krypa under ena bommen och gå över spåret. Jag hänger mig på tyfonen och nödbromsar, tanten kastar sig bort från spåret och halvsekunden senare passerar jag med knappt sänkt hastighet.

Folk är inte kloka... Hoppas att hon fattade hur nära döden hon var och att hon lärde sig något.
Usch, sånt där är inte kul.. Lokskada, slangbrott, kurka i backe osv, sånt är ju egentligen inte så farligt med tanke på vad som kan hända på järnvägen.
Härom kvällen hade jag en bil som var en halkfläck ifrån att hamna i min plog. Fattar liksom inte vitsen med att köra 50-60 och sen tvärnita precis innan bommarna.. x(
__________________
Always look on the freight side of life
Säkringsbrott besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-20, 15:31   #737
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
Jag måste gnälla av mig lite över en händelse.

I förrgår hade jag ett snabbtåg mot Ormsta som bara stannar på fyra stationer, en av hållplatserna som man passerar är Tibble där det finns en bomförsedd plattformsövergång i norra änden. Allt ser bra ut vid passagen, men när jag har halva perrongen kvar så ser jag en tant krypa under ena bommen och gå över spåret. Jag hänger mig på tyfonen och nödbromsar, tanten kastar sig bort från spåret och halvsekunden senare passerar jag med knappt sänkt hastighet.

Folk är inte kloka... Hoppas att hon fattade hur nära döden hon var och att hon lärde sig något.
Så jäkla korkat! Vid bommarna finns det verkligen ingen ursäkt att korsa heller. De är ju nere av en anledning.

Var ju en 13årig kille som dog för något år sedan i Täby Kyrkby har jag för mig, för att han gick under bommarna (med musik i öronen!!). Vi får hoppas att folk lär sig av detta.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-20, 17:39   #738
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Säkringsbrott: Usch, det låter ju inte klokt! Nej, mitt tåg som fick fick fel på traktionen i en uppförsbacke med hjälptåg som följd i onsdags var ju en piss i Nilen som jämförelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Var ju en 13årig kille som dog för något år sedan i Täby Kyrkby har jag för mig, för att han gick under bommarna (med musik i öronen!!). Vi får hoppas att folk lär sig av detta.
Just ja, Unnevägen i fjol. Fast det var ett självmord.

Senast redigerad av Kristian den 2011-02-20 klockan 17:44.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-20, 18:35   #739
Mikey
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 7
Standard

Nu låter jag säkert väldigt okunnig, men normalt sett får jag ut över 100 bilder ur en laddning batterier, och idag gav jag mig ut med en ny laddning. Ute var det ca. -12 grader och frisk vind, och när jag skulle ta min fjärde bild så dog kameran p.g.a "Batteriet slut". Lite småsur försökte jag liva upp den igen, men det var lönlöst. När jag väl satt på tåget hem igen och kameran var uppvärmd så fungerade den igen, och visade fullt batteri. Någonting tycker tydligen inte om det svenska utomhusklimatet.

Är det fel på min kamera (Nikon L110), eller på mina hyperbilliga Net-on-net-batterier (10st AA-batterier, 19:-) som jag alltid har använt mig av? Någon som har några tips på hur jag kan få det att fungera bättre? Fungerar det bättre med litiumbatterier?
__________________
M.V.H Mikey
Mikey besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-20, 20:23   #740
Säkringsbrott
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Något överliggningsrum
Inlägg: 1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
Säkringsbrott: Usch, det låter ju inte klokt! Nej, mitt tåg som fick fick fel på traktionen i en uppförsbacke med hjälptåg som följd i onsdags var ju en piss i Nilen som jämförelse.
Precis! Har klarat mig bra än så länge (peppar peppar), men det har varit nära. "Det kunde varit värre" är ett bra tankesätt när man jävlas med trilskande tåg
__________________
Always look on the freight side of life
Säkringsbrott besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-20, 20:52   #741
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mikey Visa inlägg
Nu låter jag säkert väldigt okunnig, men normalt sett får jag ut över 100 bilder ur en laddning batterier, och idag gav jag mig ut med en ny laddning. Ute var det ca. -12 grader och frisk vind, och när jag skulle ta min fjärde bild så dog kameran p.g.a "Batteriet slut". Lite småsur försökte jag liva upp den igen, men det var lönlöst. När jag väl satt på tåget hem igen och kameran var uppvärmd så fungerade den igen, och visade fullt batteri. Någonting tycker tydligen inte om det svenska utomhusklimatet.

Är det fel på min kamera (Nikon L110), eller på mina hyperbilliga Net-on-net-batterier (10st AA-batterier, 19:-) som jag alltid har använt mig av? Någon som har några tips på hur jag kan få det att fungera bättre? Fungerar det bättre med litiumbatterier?
Prova med laddningsbara NiMH-batterier istället. De brukar funka bättre i alla väder, och särskilt i kalla. Jag har själv provat engångsbatterier i kameror, och de brukar ta slut väldigt väldigt fort.
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 10:58   #742
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Stoppa om inte annat kameran innanför jacka/motsv (så nära huden som möjligt)
så kan den må lite bättre med
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 17:31   #743
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Jag har äckligt pissvirus på min dator! *Snyft* Efter 40 sekunders scanning var det 55 infekterade objekt!
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 11:46   #744
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 793
Standard

Hej!
Datorn beter konstigt ibland. När jag stänger av IE får jag ibland "Don´t send" to Bill. Vet nå´n orsaken är?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 16:57   #745
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Datorn beter konstigt ibland. När jag stänger av IE får jag ibland "Don´t send" to Bill. Vet nå´n orsaken är?
Testa Firefox istället och se om det funkar bättre. Jag tycker personligen att Firefox är mycket bättre än IE.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 17:14   #746
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Jag missade att dagens 530 var utbytt mot 10530, och gick via Nyköpingsbanan. Den banan ville inte riktigt idag, varför tåget som var rättidigt i Norrköping blev över en timme försenat till Södertälje.
Därmed har jag nu förlorat 500 kronor till Ladbrokes....
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 22:41   #747
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Snurr i kolan (inte bara för jag dricker nu!)... Jag har sen april förra året jobbat till och från på Systembolagets depå i Sundsvall. Nu har min jobbcoach jagat fram en praktik och jag ska träffa honom på måndag där praktiken ska vara.

Anledningen är att han tycker jag har för lite jobb på systembolaget och jag kan visseligen hålla med. På depån plockar och skickar vi sprit, vin och öl till ombuden i norra Sverige och det är säsongsbetonat. Mer jobb på sommaren, än vintern vill säga.

Problemet för mig är att jobbcoachen tycker jag kan ha både praktik och jobba på bolaget samtidigt. Jag tror det kommer blir pannkaka, att ena kommer få lida för det andra. Jag vill helst jobba på bolaget så mycket som möjligt, då det ger en riktigt lön och det andra bara aktivitetsstödet.

Så nu vill jag bara höra vad ni skulle satsat på. Praktiken och bolaget? Eller båda?

Kan sägas att det är inte tal om nån fortsättning efter praktiken är slut...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 22:49   #748
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Det är väl bara för jävligt! Vi köpte biljetter till Köpenhamn för den 2:a mars med avgång 14.06 från Stockholm. Det gick på nästan 800 kr. Nu säljs 1:a klass på samma tåg för 600!!!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 23:09   #749
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Pirre
Hur mkt jobbar du? (i snitt en vecka, varierar du som du säger över säsongerna, ta och ge olika exampel isf)
Vad gör du när du inte jobbar? (pluggar nått?)
- Ex, fritidsaktiviteter, vad gör du de dagar då du inte jobbar

Du kan ju bara skicka ett pm om du inte vill disskutera detta här. Eller gör det tyst för dig själv. Kom fram till svar på dessa frågor, är det då så att du tycker du är tillräckligt tillfredställd över att jobba lite (för att du sysslar med annat på fritididen/lediga dagar) så är det väl nog, då kan du lika gärna avskriva dig från arbetsförmedlningen.

Jag tycker arbetsförmedlningen är ett skämt med stora bokstäver, gjorde inget åt dem.. Värsta muppar som tycker man kan söka jobb som man inte har meriter till..

Jag hade ett halvår när jag inte pluggade, då jobbade jag extra som kock. De jobbet låg på helger (tors-söndag oftast), inte varje vecka men jobbade 2 helger/månaden. Jag är rätt engagerad i scouter, så när jag inte jobbade kunde jag lägga min tid på det. Jag var helt nöjd med det upplägget iaf
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-27, 01:18   #750
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Det är väl bara för jävligt! Vi köpte biljetter till Köpenhamn för den 2:a mars med avgång 14.06 från Stockholm. Det gick på nästan 800 kr. Nu säljs 1:a klass på samma tåg för 600!!!
Varför köpte du inte första klass-biljetterna på en gång då?
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009