![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#61 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
korvtiger sa're väldigt bra, man hinner ju knappt kommentera innan nåt nytt läggs upp, men vad gör väl det, har ännu inte sett något att klaga på!
![]() ![]()
![]() |
#62 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... men när en av de styvaste Lanskapsbyggarna (läs Nisse) är i gång måste man hjälpa till så gott man kan
![]() Bengans (tydligen?) favoritstation på Nynäsbanan, Fagersjö, blev just klar: Vad det blir mer vete "gudarna" ![]()
![]() |
#63 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Älvsjö.
![]() |
![]() |
#64 |
Veteran
|
![]()
... var ju en stadsbanestation och blev förgreningsstation 1901 när Nynäsbanan byggdes. Det ursprungliga stationshuset från 1879 revs väl 1932 och ett nytt uppfördes. Nynäsbanans tåg gick väl in till Stockholm ?
https://web.archive.org/web/20100822...sjostation.htm
![]() |
#65 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Jojomensan, SNJ betyder ju Stockholm Nynäs Järnväg, men banan hade sin slutstation i Älvsjö. Alla persontågen gick vidare till Sthm C efter stopp i Sthm S - dock inte Sverges första namngivna tåg, Gotlandsexpressen, som körde sträckan utan uppehåll.
Man körde alltså ånglok in på Centralen. Vid ett tillfälle tappade ett lok koppelstången inne i Södertunneln med åtföljande trafikkaos. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citat:
Tänkte du stoppa vid Älvsjö eller kör du på ända till Centralen? DEM-kartan du fick, går bara fram till Älvsjö. Men jag har resten utav DEM-kartan fram till Centralen om den behövs. Bara att Merga ihop med den kartan du redan har.
![]() |
![]() |
#67 |
Medlem
|
![]()
Tack Bengan, tror inte det behövs. Du har ritat ut SNJ-spåret fram till norr om Älvsjö. Men DEM-kartan täcker Sthm C. Sträckan Älvsjö - Centralen är inget oövervinnerligt projekt.
Men först skall banan byggas färdigt (inklusive Fagersjö), sedan skall stoppbocken Älvsjö besegras - och sen får vi se. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Veteran
|
![]()
De bilder jag har på Älvsjö stn (den gamla) men bara en på den nya (1932).
Det var väl den Nisse möjligen upplevde under sin SNJ-tid? Kan nån leverera bilder på den så ...??? Jag har ju Södertörns-Villastad och Nynäsgård kvar i inkorgen. Sen har jag fixat till gavlarnas vindskivor nedtill så dom är vackert inåtsvängda. Jag avvaktar!
![]() |
#69 |
Medlem
|
![]()
Upplevde aldrig Älvsjö, jag sov.
Samlingspoetalen,se har några bilder som kanske går att använda. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Veteran
|
![]()
Ja, där finns bilder men bara på den gamla som revs 1932, Den nya från 1932 finns väl kvar idag men det enda jag har är en GE-bild på baksidan.
Om nån har vägarna förbi och kamera med vore jag tacksam för bilder på framsidan och gavlarna (och annat).
![]() |
#71 |
|
![]()
Jaha du, Lennart.
Att hitta bilder på Älvsjös stationshus var inte det lättaste. Har bara hittat en bild på samma vy, som du har ovan. Har även gått igenom några böcker, men även där blev det ki. Får se, om jag hinner ta en sväng förbi Älvsjö efter jobbet imorgon. När jag gick igenom böckerna, så hittade jag en riktig utmanning till dig. Farsta hållplats med plåtstins, en massa trappor och en liten viadukt till råga på allt. Även några sämre bilder på ett par kiosker. Dåligt inskannade bilder. Bok fick inte plats i den lilla skannern. Om du finner något av intresse, så kan jag plocka fram den andra skannern och hoppas på bättre bilder.
![]() |
#72 |
|
![]()
Några skräpbilder till Nisse också.
Bland annat spårplan över Älvsjö ca:1960.
![]() |
#73 |
Veteran
|
![]()
Tack Herr Bengan, ger en del impulser. Sen vore det bra om nån "hjälpsamhetsfotograf" kunde angöra Älvsjö och ta några bilder
![]() Under tiden jobbar jag vidare och idag var det just Södertörns-Villastad som stod på dagordningen. Notera tobaksautomaten och postlådan - under 40-50-talet var de förhärskande folknöjena i Sverige "Kröka, göka, röka, spela grammofon och skriva brev på papper" - de tre sista är väl på väg ut ![]() Nästa Nynäs Gård:
![]() |
#74 | |
|
![]() Citat:
Tobaksautomaten får du gärna ge ut som fristående objekt också. Ska försöka hinna med Älvsjö imorgon.
![]() |
![]() |
#75 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
|
![]()
Håller med den som sade att man knappt hinner blinka förrän det dyker upp något nytt spännande och fint. Snart finns ju hela Nynäsbanan med alla dess nuvarande och förgångna stationer och hållplatser. - Ang. Krigsslida tror jag det var så att detta var ursprungsnamnet, som sedan fick ge vika för Nedersta. Dock har pendeltågsstationen nu återfått det ursprungliga namnet. - Kan också berätta att jag faktiskt bott just i Fagersjö, men långt efter att stationen/hållplatsen rivits. Så extra roligt att nu kunna placera ut den på min fiktiva bana.
Igen - tack för allt. (Har dock fortfarande ett rälsbussproblem, men det hör nog inte hemma i denna tråd.) |
![]() |
![]() |