Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-21, 21:57   #61
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Ska vara ärlig. Jag har stora problem med prestandan i Tane. Och då har jag ändå en hyfsad dator med en i7-2600K@3.4GHz, 16Gb ram och ett GTX 670 grafikkort med 4Gb ram. Visst, det är inte high end idag men det flyter väldigt mycket sämre än jag förväntar mig.

Sen så gillade jag inte det jag läste på N3Vs Trainz forum - att payware och inbyggda rutter är låsta. Man kan alltså inte gå in i dem och ändra eller titta för hur man gjort saker och ting. Det tycker jag är ett riktigt nerköp.
Jag kan förstå att man inte vill att folk ska släppa ändrade payware rutter men jag tycker att man borde kunna ändra dem lokalt och kanske inte exportera dem istället. Det är väldigt nyttigt att kunna gå in i andras rutter för att lära sig dem och nu kan man alltså inte det...
Det här är ju egentligen en upphovsrättshistoria. Att gå in och ändra i andras verk är mer eller mindre brottsligt.Ingen torde anmärka på att man använder sig av förändrat material i sin egen bana - men lägger man ut banan utan nödvändiga tillstånd blir man en brottsling, även om det är i det mindre formatet.

Om N3v:s avsikt är att sätta stopp för brottslig avsikt är det bra. Brottslingar har vi alltför gott om. Är avsikten en annan får man väl kolla upp med N3v om bakgrunden.

När jag lägger ut en bana i Forum - det har ju blivit ett antal - ingår ett skriftligt meddelande om att det är fritt fram att ändra i banan, vilket jag f ö uppmuntrar. Det innebär inte att jag godkänner ändringar i enskildas objekt.

Om jag inte ger skriftligt tillstånd får man inte ändra i banan. Bygger jag om banan så att den nya kan betraktas som ett eget verk är det OK

Det finns exempel på föreningar som plankat en artikel rakt av till sin medlemstidning. Det har kostat pengar.

Nisse

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-21, 22:17   #62
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Det här är ju egentligen en upphovsrättshistoria. Att gå in och ändra i andras verk är mer eller mindre brottsligt.Ingen torde anmärka på att man använder sig av förändrat material i sin egen bana - men lägger man ut banan utan nödvändiga tillstånd blir man en brottsling, även om det är i det mindre formatet.

Om N3v:s avsikt är att sätta stopp för brottslig avsikt är det bra. Brottslingar har vi alltför gott om. Är avsikten en annan får man väl kolla upp med N3v om bakgrunden.

När jag lägger ut en bana i Forum - det har ju blivit ett antal - ingår ett skriftligt meddelande om att det är fritt fram att ändra i banan, vilket jag f ö uppmuntrar. Det innebär inte att jag godkänner ändringar i enskildas objekt.

Om jag inte ger skriftligt tillstånd får man inte ändra i banan. Bygger jag om banan så att den nya kan betraktas som ett eget verk är det OK

Det finns exempel på föreningar som plankat en artikel rakt av till sin medlemstidning. Det har kostat pengar.

Nisse

Nisse
Nu menade jag naturligtvis för eget bruk på din egen dator, något som bör vara fullt lagligt. Det är eventuell spridning som är olaglig. Däremot, är det DRM så blir det ju olagligt att göra något pga man inte får gå förbi skyddet.

Dessutom är det viktigt ur inlärningssynpunkt - om man inte har några saker att titta på som exempel så är det svårt att förstå hur man ska göra. Det första jag gjorde när jag ville lära mig mer om Trainz var att gå in och se hur de medföljande banorna var byggda. Däremot sparade jag inte ner dem i ändrad form utan tittade enbart. Men inte ens det får man göra i TANE. Jag tycker iaf att de borde kunnat tillåta att folk gick in i editeringsläget men kanske inte kunde spara det. Det är som jag ser det en väldigt viktig sak för inlärningen att kunna göra så.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-22, 00:44   #63
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Nu menade jag naturligtvis för eget bruk på din egen dator, något som bör vara fullt lagligt. Det är eventuell spridning som är olaglig. Däremot, är det DRM så blir det ju olagligt att göra något pga man inte får gå förbi skyddet.

Dessutom är det viktigt ur inlärningssynpunkt - om man inte har några saker att titta på som exempel så är det svårt att förstå hur man ska göra. Det första jag gjorde när jag ville lära mig mer om Trainz var att gå in och se hur de medföljande banorna var byggda. Däremot sparade jag inte ner dem i ändrad form utan tittade enbart. Men inte ens det får man göra i TANE. Jag tycker iaf att de borde kunnat tillåta att folk gick in i editeringsläget men kanske inte kunde spara det. Det är som jag ser det en väldigt viktig sak för inlärningen att kunna göra så.
Mycket bra Spyfrog!

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-11, 23:18   #64
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Unhappy

Är det för tidigt att ge upp på TANE?
Själv ska jag vara ärlig - jag ser inte skillnad grafiskt på TANE och TS2010. Vilket är illa - TS2010 är rejält efter konkurrenterna idag och det var ju en ny grafikmotor som var TANEs försäljningsargument.

Den enda förändringen jag märker av är skuggorna.
Dessa å sin sida totalt dödar prestandan. TANE med skuggor går mycket sämre på min maskin än TS2010. Detta trots att jag har ett hyfsat grafikkort som TANE borde kunna utnyttja mkt bättre än TS2010 (som ju var mera CPU beroende). Visserligen är ju inte allt lullull ännu med i TANE men frågan är om det kan rädda upp det hela och åtminstone göra att TANE ser snyggare ut?

Jag tycks ha lite otur också och vara en av ett fåtal som har större prestanda problem med TANE - även om vi får godkända FPS så hackar spelet. Detta är tydligen enligt Windwalker någon form av mikro låsningar som händer på vissa datorer - typiskt att man skulle ha den oturen...

Är det möjligen så att Trainz har nått vägs ände? Tyvärr känns det inte som att Train Simulator är en ersättning heller. Det känns mera om ett spel som bygger på att man skall köpa nya banor. Det verkar dock som att även Trainz försöker ta den vägen mer och mer genom att låsa banor mm för redigering.

Är det bara Open Rails som kan vara ett hopp eller vart ska man vända sig? Open Rails har dock ännu ingan redigeringsverktyg alls så vem vet var de landar? Jag vet inte jag, känns lite som att luften går ur hela hobbyn eller att vi iaf har haft några dåliga år med lite utveckling (TS2012 var ju heller ingen succé direkt).

Senast redigerad av spyfrog den 2015-01-11 klockan 23:27.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-11, 23:49   #65
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Spinner vidare på tråden med en bra fråga: Hur stänger man av skuggorna i TANE? Har inte hittat något sätt hittills. Som byggare har jag ingen nytta av skuggor - möjligtvis som väckarklocka när det är dags att dricka kaffe. I övrigt tror jag de bara tar kraft.

Har alltid undrat på varför N3v lägger ner så mycket krut på skuggor. Finns det inte viktigare saker?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-21, 15:33   #66
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag har lyckats fått in min Cabbana 2012 i T:ANE CE. Det var ju roligt - men resultatet förfärligt. Av 555 inlagda cdp-filer har 174 markerats för Open for editing, 147 har rödmarkerats och 37 har inte lagt in.

Allvarligast är att TANE inte accepterar Tannen am hang - d v s granskogen utefter mina samtliga banor. Den förmodade konsekvensen är att ingen av mina banor kan läggas ut i TANE.

Ekans Räls V2 har omvandlats till vita sträck. Det är lätt att ta bort de vita sträcken och ersätta med räls - lättare än i 2010 och 2012. Men varje spline måste ersättas. Det hästjobbet utsätter jag mig inte för.

Kloka ord av Spyfrog ovan. Instämmer.

Observera också att ett fåtal av JVS- och STL-objekten inte accepteras av TANE. Det är allvarligt. Dom objekten är grundbultar i Forum-banor.

Lägg märke till en märklig sak i bilderna; Station brick large, byggd av Emges 2002 och med buildnummer 1.3.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tane-bild 1 kopiera.jpg (267.7 KB, 268 visningar)
Filtyp: jpg Tane-bild 2 kopiera.jpg (253.7 KB, 267 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-21, 20:35   #67
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Det skall sägas nu att jag inte är så extremt insatt i TANE men så vitt jag vet så är det väl fortfarande i tidigt Alpha stadie?
Jag kan garantera er att när TANE är färdigt så kommer det att flyta på 100 gånger bättre än vad det gör idag. Dock så tror jag att bakåt kompatibilitet kommer vara något mer begränsad än vad den är idag.

Och när det kommer till grafikmotor så tror jag inte att vi ska förvänta oss att få något taget ur dagens spel som Battlefield, Arma, mfl. Låt oss nu komma ihåg att ingen simulator lever upp till dagens "grafikkrav". TS2015 och ETS2 är närmst men ändå hästlängder efter.

Och trotts att TANE förmodligen kommer se ut att vara en lite hottad version av 2012 med lite bloom och skuggor så skulle jag ändå inte vilja säga att det kommer vara dåligt för det. Jag själv kör ju med 2010 och tycker att det går att få till det hyfsat bra ändå trotts den "dåliga" grafiken och den utdaterade spelmotorn.
Trainz är vad du gör det till, precis som med MSTS och TS2015. Man kan köpa otroligt fina rutter och köra på och få ut många timmars underhållning på en redan färdig rutt. Eller så kan man bygga sin egen bana och göra den till exakt vad du vill ha. Och är man inte nöjd då så har man bara sig själv att skylla på.
Och om man har byggt upp tron att Trainz inte kan se bra ut så föreslår jag er att ta en titt på Ekans bilder igen.. Ha då i tanken att han bygger för det mesta i 2009 års version som då är 6 år gammal. Ändå så lyckas han bygga så naturtrogna landskap att man ibland inte kan avgöra om det är Trainz, ts2015 eller den riktiga världen.

Jag har mycket svårt att tro att vi kommer få se en tåg simulator dom närmsta åren som ger dig möjligheten att bygga din egen rutt med någon riktigt "bra" grafik. Jag vet att Dovetail hade något på gång med att byta grafikmotor till om det var unreal motorn till 2016 års version men vad jag har förstått så stötte dom på för mycket problem och har lagt det på is?

Vad jag försöker säga är att en simulator eller spel inte behöver ha den bästa grafiken utan det viktigaste är att man får en bra upplevelse. Och anser man då att grafik är det som bara ger en bra spelupplevelse så kommer man att bli besviken.

Dessutom, kan någon säga mig vart man kan få köra ett fullastat malmtåg med Dm3 i fronten utan någon riktig utbildning, förutom i simulator världen?
__________________

Senast redigerad av rely den 2015-01-21 klockan 23:12.
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-21, 23:58   #68
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Väldigt kloka ord, rely!!!!!!!!!!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-23, 13:19   #69
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Kickstarter meddelar i dag att en ny T:ANE CE version är på gång. I brevet beskrivs utförligt vad man åtgärdat plus slutligen en bestämd tidsplan. Tar mig friheten att planka brevet som dessutom är ett övningsexempel i engelska.

Nisse
Bifogade filer
Filtyp: rar TANE V1.1.rar (13.6 KB, 55 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-23, 14:49   #70
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Så tar jag ett steg till och översätter Kickstarters brev till s k svenska med hjälp av Goggle - ett utmärkt övningsexempel på att översätta en översättning.

I brevet tar N3v upp kritiken mot TANE. Man påpekar med viss skärpa att T:ANE CE är inte detsamma som det kommande TANE utan snarare som en beta-version. Läs gärna Relys utmärkta inlägg ovan så klarnar bilden bättre. Att motorn är långt ifrån färdigutvecklad framgår klart.

I och med den här CE-versionen har TANE-satsningen pågått under 500 dags tid. Mycket återstår och starten har därför skjutits fram till 15 maj.

Dom "schackrutor" och vita rutor som man kan se i mina bilder ovan är lätta att åtgärda - det är bara att lägga över lämplig marktextur.

Nisse
Bifogade filer
Filtyp: rar TANE på svenska.rar (9.1 KB, 60 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 11:01   #71
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard Jag håller med spyfrog

För mig som inte är så duktig på byggandet tycker jag det är toppen att jag kan gå in och ändra lite i köpta eller nerladdade banor. Jag vill ju också kunna göra egna sessions.
Jag har ju redan köpt och betalt för TANE i hopp om att det skulle bli ett bättre spel än TS12. Kanske blir det, det sista Trainz.
Jag har inte prövat TANE speciellt mycket, snarare mycket lite, men inte en skymt av de ny fina växlarna kunde jag se. Fanns det något som verkade bättre än i de äldre Trainz?

Senast redigerad av CGD den 2015-02-09 klockan 11:05.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 21:26   #72
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
För mig som inte är så duktig på byggandet tycker jag det är toppen att jag kan gå in och ändra lite i köpta eller nerladdade banor. Jag vill ju också kunna göra egna sessions.
Jag har ju redan köpt och betalt för TANE i hopp om att det skulle bli ett bättre spel än TS12. Kanske blir det, det sista Trainz.
Jag har inte prövat TANE speciellt mycket, snarare mycket lite, men inte en skymt av de ny fina växlarna kunde jag se. Fanns det något som verkade bättre än i de äldre Trainz?
Fast sessioner ska du väl kunna göra även på de låsta banorna? Eller har de backat på det?

För övrigt kan jag meddela att den senaste TANE versionen funkar bättre även på min dator. Nu är den användbar.
Det som stör mig lite är dock att utseendet ännu inte är bättre än vad t.ex. du kan få ut ur Trainz 2010 medan prestandan ändå är lägre. Jag hoppas verkligen att man lyckas optimera koden mera.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-17, 15:09   #73
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard Ny TANE, men var

Fick nytt mejl idag om en ny uppdatering, nr. 48. Men var finns den att hämta.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-18, 10:31   #74
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Fick nytt mejl idag om en ny uppdatering, nr. 48. Men var finns den att hämta.
Har letat runt. Hittar inget.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-18, 23:12   #75
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det här meddelandet kom via epost i går. Det är utskickat av Projekt Update/N3v Games.


The first release candidate/final beta build is now ready for download and testing.*
Log in to the centercode beta test website for more instructions.



Jag har gått igenom alla möjliga sökalternativ. I downloadslistan för TAN:E återfinns som sista post Wallpapers och dessförinnan TAN:E ver. 1.1, d v s den senaste.

Endera är budskapet en otroligt svår miss eller ett dåligt skämt.

Jag har försökt att slå larm till N3v men stupat på de förb-e spöksiffrorna/bokstäverna. Att kontakta N3v support är i praktiken omöjligt – åtminstone för mig.

Tills vidare kan jag rapportera att jag sysslat en hel del med TAN:E – tyvärr bara med negativa resultat som följd:

Upptäckte att minimappen fungerader inte. Slog larm. I ver. 1.1 hade minimappen förbättrats något men pilarna fungerar inte liksom zoomen.

Har lagt in en 2012-bana med hiskelig tresultat som följd (se inlägg ovan). Har gjort arbeten i banan men Spara kör en evig loop oc h datorn måste tvångsstoppas..

Importerade objekt som accepteras av TAN:E går inte att lägga in. Objekten finns i Surveyors HUD-ruta som OK men sen är det stopp.

Ursprungligen lovade TAN:E att objekt som fungerar i 2012 också skall fungera i TAN:E. Sedan har man ändrat sig att det kanske behövs mindre justeringar eller ta ner dem från DLS.Objekten från DLS som jag testat går inte in.

Om två månader läggs TANE ut. Det är nog i tidigaste laget. Har svårt att tro att vi får uppleva nordiska banor i N3v:s flaggskepp.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009