Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-08, 10:05   #61
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Anton93sthlm Visa inlägg
Herregud! Jag problem att namnge kartbildernas namn! OCH jag söker en frivillig som kan göra ALLA karta bilder på Stockholms t-bana! Eftersom jag börjar tappa tålamodet nu! Hoppas ni kan hjälpa oss???
Nej, ge inte upp! Detta blir en kanonrutt när den är klar. Kan ni inte använda Bengans kartbilder?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 10:52   #62
Anton93sthlm
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Bromma, Stockholm
Inlägg: 322
Skicka ett meddelande via MSN till Anton93sthlm
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Nej, ge inte upp! Detta blir en kanonrutt när den är klar. Kan ni inte använda Bengans kartbilder?
Jo såklart men då måste vi fråga om han kan skicka bilderna eller nåt??
Anton93sthlm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 21:23   #63
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Anton93sthlm Visa inlägg
Herregud! Jag problem att namnge kartbildernas namn! OCH jag söker en frivillig som kan göra ALLA karta bilder på Stockholms t-bana! Eftersom jag börjar tappa tålamodet nu! Hoppas ni kan hjälpa oss???
Ack ja, världen är full av tappade sugar och vikande tålamod, och man kan ju alltid försöka delegera, det jobb man med sån entusiasm gav sig in i, till nån annan
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 22:04   #64
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ack ja, världen är full av tappade sugar och vikande tålamod, och man kan ju alltid försöka delegera, det jobb man med sån entusiasm gav sig in i, till nån annan
Det ante mig, redan från start.
Bara så att du inte själv, tappar sugen för tunnelbanan nu.
Så får jag väl komma med lite kort info.

Gröna linje grovdragen med stationer från Slussen till Hässeby strand (dock ej depåerna än).

Blåa linje grovdragen med stationer från Kungsträgården till Akalla och Hjulsta (dock ej Rissnehallen än).

Allt ligger 50 meter över havsnivå, så det återstår lite sänkningar av objekt och fix av landskap.

Plus gärna nya tunnelspår (Tunnlar) och bättre stationer (dom stationerna som finns, är antingen alldeles för raka eller så är dom för kurviga), men det var väl på G, om nu inte suget försvinner för dig.

Ett par bilder, för att ge dig mer sug för tunnelbanan.

Lite blått och grönt, över Tranebergsbron.

En C20 på väg mellan Rådhuset och Fridhemsplan. Till vänster, 20 uppställda C14 ,på uppställningsspåren mellan Fridhemsplan och Rådhuset. Till höger skymtar spåret, som sammanbinder Blåa och Gröna linjen.

Spår på väg ner, från Gröna linjen, till Blåa linjen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20120428_0014.jpg (89.3 KB, 194 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20120507_0000.jpg (62.5 KB, 193 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20120508_0000.jpg (73.3 KB, 193 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20120508_0001.jpg (49.1 KB, 195 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2012-05-08 klockan 22:07.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 09:48   #65
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ack ja, världen är full av tappade sugar och vikande tålamod, och man kan ju alltid försöka delegera, det jobb man med sån entusiasm gav sig in i, till nån annan
Lennart, skulle du bygga tunnlar till dina vackra skapelser? Du kan göra det hela så bra! Och Bengan, utmärkt arbete! Du borde lägga alla spår och sen lämna detaljering åt andra frivilliga byggare!
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 12:02   #66
Anton93sthlm
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Bromma, Stockholm
Inlägg: 322
Skicka ett meddelande via MSN till Anton93sthlm
Talking

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Det ante mig, redan från start.
Bara så att du inte själv, tappar sugen för tunnelbanan nu.
Så får jag väl komma med lite kort info.

Gröna linje grovdragen med stationer från Slussen till Hässeby strand (dock ej depåerna än).

Blåa linje grovdragen med stationer från Kungsträgården till Akalla och Hjulsta (dock ej Rissnehallen än).

Allt ligger 50 meter över havsnivå, så det återstår lite sänkningar av objekt och fix av landskap.

Plus gärna nya tunnelspår (Tunnlar) och bättre stationer (dom stationerna som finns, är antingen alldeles för raka eller så är dom för kurviga), men det var väl på G, om nu inte suget försvinner för dig.

Ett par bilder, för att ge dig mer sug för tunnelbanan.

Lite blått och grönt, över Tranebergsbron.

En C20 på väg mellan Rådhuset och Fridhemsplan. Till vänster, 20 uppställda C14 ,på uppställningsspåren mellan Fridhemsplan och Rådhuset. Till höger skymtar spåret, som sammanbinder Blåa och Gröna linjen.

Spår på väg ner, från Gröna linjen, till Blåa linjen.
Skitsnyggt Bengan!!! Forsätt så!
Anton93sthlm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 15:28   #67
Anton93sthlm
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Bromma, Stockholm
Inlägg: 322
Skicka ett meddelande via MSN till Anton93sthlm
Wink Och jag har...

inte tappat greppet om t-banan! Tvärtom! Det här skall bli ett storslaget
projekt!!! (Hoppas) ;D
Anton93sthlm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 15:31   #68
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Varning för ironi!

Jaha, nu är Bengan banbyggare, vilket är en stor fördel för tunnelbanebyggandet. Han gör landskap och spårdragning...

Lennart (LAn) gör alla stationer och alla tillbehör som gör hela projektet genomförbart...

Jag, josu och Robert ser till att trafiken kommer att fungera...

Men vad gör styrelsen? Hejar på och delegerar!

När vi som gör alla kartbilder, spårdragning och ALLA andra tillbehör med liv i, så ifrågasätter jag styrelsen (dom som skulle bygga en tunnelbana). Det är bättre att Bengan skickar sin bana direkt till oss andra utvecklare, så kan vi testa våra objekt själva i naturlig miljö. För det verkar inte finnas något intresse från styrelsen att ens betatesta!?

Vi (STL-EB) har en del nya innovationer som är perfekt att testa på tunnelbanan, men det kommer att ta tid innan ni får ta del av det då vi måste göra allt själva.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 18:48   #69
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jaha, nu är Bengan banbyggare, vilket är en stor fördel för tunnelbanebyggandet. Han gör landskap och spårdragning...

Lennart (LAn) gör alla stationer och alla tillbehör som gör hela projektet genomförbart...

Jag, josu och Robert ser till att trafiken kommer att fungera...

Men vad gör styrelsen? Hejar på och delegerar!

När vi som gör alla kartbilder, spårdragning och ALLA andra tillbehör med liv i, så ifrågasätter jag styrelsen (dom som skulle bygga en tunnelbana). Det är bättre att Bengan skickar sin bana direkt till oss andra utvecklare, så kan vi testa våra objekt själva i naturlig miljö. För det verkar inte finnas något intresse från styrelsen att ens betatesta!?

Vi (STL-EB) har en del nya innovationer som är perfekt att testa på tunnelbanan, men det kommer att ta tid innan ni får ta del av det då vi måste göra allt själva.
Angående stationerna för tunnelbanan, så har jag problem med vissa.
Nu har jag inte i huvudet, vilka utav dom. Men på ett flertal, så bromsar tunnelbanan upp och krypkör en bit och sedan full galopp in mot stationen. Ingen jämn rytm hela vägen. Sen finns det vissa, där tunnelbanan stannar med 1-1½ vagn in på plattformen och öppnar dörrarna och på andra, så hamnar 1-1½ halv vagn utanför plattformen.

Innan Lennart slänger sig på plattformarna, så har jag en fråga till er båda (Lennart & Svenolov). Går det att knyta dessa stoppskyltar för antalet vagnar, till passagerarstöd på något sätt. Då slipper man fasta plattformar (om nu inte Lennart, har lust att bygga en massa fasta plattformar). Då kan man istället använda plattformar som splines och få till lite avsmalningar på ändarna. Då många plattformar utomhus, är svagt böjda och breddare i ena änden och avsmalnad i den andra. Då skulle man bara behöva fixa till plattformen, passa in spåret och sedan snäppa dit skyltarna och samtidigt få passagerarstöd till stationen. Men då måste nog skyltarna synkas med varandra på någotvist, då man ska kunna använda alla tre varianterna förr 4, 6 och 8 vagnar (eller 6 och 9 för C20) + att man måste tänka på vid korta tåg 4 eller 6 vagnar. Att vid stationer med bara en utgång, så stannar ett kort tåg med 4 vagnar alltid närmast utgången. Så ligger utgången direkt vid början av stationen, då ska ju inte ett korttåg åka längst bort på plattformen och stanna, så att passagerarna får gå en halv plattform tillbaka.

Undra om allt sånt här, går att synka ihop med skript på något sätt. Undra vad våran skript-guru tror om detta.

Om det skulle funka, så borde det även fungera för vanligt gods. Så slipper man fasta spårbitar på 20-25 meter, som oftast är raka. Då kan man istället snäppa fast en lastplats på valfritt ställe, utan något större ingrepp.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20120509_0000.jpg (132.2 KB, 163 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20120509_0001.jpg (143.5 KB, 161 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20120509_0002.jpg (144.2 KB, 163 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20120509_0003.jpg (64.4 KB, 163 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 18:57   #70
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Angående stationerna för tunnelbanan, så har jag problem med vissa.
Nu har jag inte i huvudet, vilka utav dom. Men på ett flertal, så bromsar tunnelbanan upp och krypkör en bit och sedan full galopp in mot stationen. Ingen jämn rytm hela vägen. Sen finns det vissa, där tunnelbanan stannar med 1-1½ vagn in på plattformen och öppnar dörrarna och på andra, så hamnar 1-1½ halv vagn utanför plattformen.

Innan Lennart slänger sig på plattformarna, så har jag en fråga till er båda (Lennart & Svenolov). Går det att knyta dessa stoppskyltar för antalet vagnar, till passagerarstöd på något sätt. Då slipper man fasta plattformar (om nu inte Lennart, har lust att bygga en massa fasta plattformar). Då kan man istället använda plattformar som splines och få till lite avsmalningar på ändarna. Då många plattformar utomhus, är svagt böjda och breddare i ena änden och avsmalnad i den andra. Då skulle man bara behöva fixa till plattformen, passa in spåret och sedan snäppa dit skyltarna och samtidigt få passagerarstöd till stationen. Men då måste nog skyltarna synkas med varandra på någotvist, då man ska kunna använda alla tre varianterna förr 4, 6 och 8 vagnar (eller 6 och 9 för C20) + att man måste tänka på vid korta tåg 4 eller 6 vagnar. Att vid stationer med bara en utgång, så stannar ett kort tåg med 4 vagnar alltid närmast utgången. Så ligger utgången direkt vid början av stationen, då ska ju inte ett korttåg åka längst bort på plattformen och stanna, så att passagerarna får gå en halv plattform tillbaka.

Undra om allt sånt här, går att synka ihop med skript på något sätt. Undra vad våran skript-guru tror om detta.

Om det skulle funka, så borde det även fungera för vanligt gods. Så slipper man fasta spårbitar på 20-25 meter, som oftast är raka. Då kan man istället snäppa fast en lastplats på valfritt ställe, utan något större ingrepp.
Detta är sånt som jag kallar "nytänkande", skall försöka hinna med att titta på dessa möjligheter, Att göra stationerna som Splines har jag inte ens vågat tänka men det måste ju undersökas Bra att du "spånar" Bengan !

Just nu gäller det att få signalpaketet klar, sen kommer .....
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 19:30   #71
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Detta är sånt som jag kallar "nytänkande", skall försöka hinna med att titta på dessa möjligheter, Att göra stationerna som Splines har jag inte ens vågat tänka men det måste ju undersökas Bra att du "spånar" Bengan !

Just nu gäller det att få signalpaketet klar, sen kommer .....
Så funkar ju stationerna på "Frankfurt U-Bahn", stationerna är splines, så använder man AJS-stationer till det. Funkar väldigt bra då man kan böja stationer osv.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 23:15   #72
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Angående stationerna för tunnelbanan, så har jag problem med vissa.
Nu har jag inte i huvudet, vilka utav dom. Men på ett flertal, så bromsar tunnelbanan upp och krypkör en bit och sedan full galopp in mot stationen. Ingen jämn rytm hela vägen. Sen finns det vissa, där tunnelbanan stannar med 1-1½ vagn in på plattformen och öppnar dörrarna och på andra, så hamnar 1-1½ halv vagn utanför plattformen.

Innan Lennart slänger sig på plattformarna, så har jag en fråga till er båda (Lennart & Svenolov). Går det att knyta dessa stoppskyltar för antalet vagnar, till passagerarstöd på något sätt.
...
Den tanken fanns redan på TRS2004/06 tiden. Då hette lösningen "Station Manager". Idag heter lösningen ankomsttavla eller varför inte stoppskyltarna? Båda är tracksideobjekt som kommer att ha lite extra finesser. Så det är bara köra på med plattformar och splines. Passagerarna tillkommer sen, på ett eller annat sätt.

Nu ska jag först knyta ihop tunnelbanans signalsystem tillsammans med det svenska signalsystemet. En del av objekten som LAn har gjort, bla ovanstående, kommer att utnyttja samma skriptbibliotek som signalerna. Till signalsystemet finns det ju också en klarerare som även tunnelbanan kan utnyttja.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-05-09 klockan 23:19.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 08:18   #73
Anton93sthlm
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Bromma, Stockholm
Inlägg: 322
Skicka ett meddelande via MSN till Anton93sthlm
Angry På tal om det....

Jag kör dem gamla tunnelbanevagnarna och jag lade ut track marker på tex Hässelby gård och då kommer problemet: När dem gamla vagnarna när glider in på parrongen så stannar inte på track markern där jag placerade! Det retar mig faktiskt!
Anton93sthlm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 14:57   #74
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag vet att det råder total anarki bland de stationer och plattformar som finns i Tunnelbana Preview. Det beror på att de triggers som styr dörröppnande är felplacerade på många och det genererar sådana effekter. De stationer jag har kollat och justerat, tror jag fungerar (???), det är Slussen och Ropsten. Jag mejlar dom till dig så kan du ju testa lite för det lär dröja inan jag ger mig i närkamp med stationer och plattformar igen.


Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Angående stationerna för tunnelbanan, så har jag problem med vissa.
Nu har jag inte i huvudet, vilka utav dom. Men på ett flertal, så bromsar tunnelbanan upp och krypkör en bit och sedan full galopp in mot stationen. Ingen jämn rytm hela vägen. Sen finns det vissa, där tunnelbanan stannar med 1-1½ vagn in på plattformen och öppnar dörrarna och på andra, så hamnar 1-1½ halv vagn utanför plattformen.

Innan Lennart slänger sig på plattformarna, så har jag en fråga till er båda (Lennart & Svenolov). Går det att knyta dessa stoppskyltar för antalet vagnar, till passagerarstöd på något sätt. Då slipper man fasta plattformar (om nu inte Lennart, har lust att bygga en massa fasta plattformar). Då kan man istället använda plattformar som splines och få till lite avsmalningar på ändarna. Då många plattformar utomhus, är svagt böjda och breddare i ena änden och avsmalnad i den andra. Då skulle man bara behöva fixa till plattformen, passa in spåret och sedan snäppa dit skyltarna och samtidigt få passagerarstöd till stationen. Men då måste nog skyltarna synkas med varandra på någotvist, då man ska kunna använda alla tre varianterna förr 4, 6 och 8 vagnar (eller 6 och 9 för C20) + att man måste tänka på vid korta tåg 4 eller 6 vagnar. Att vid stationer med bara en utgång, så stannar ett kort tåg med 4 vagnar alltid närmast utgången. Så ligger utgången direkt vid början av stationen, då ska ju inte ett korttåg åka längst bort på plattformen och stanna, så att passagerarna får gå en halv plattform tillbaka.

Undra om allt sånt här, går att synka ihop med skript på något sätt. Undra vad våran skript-guru tror om detta.

Om det skulle funka, så borde det även fungera för vanligt gods. Så slipper man fasta spårbitar på 20-25 meter, som oftast är raka. Då kan man istället snäppa fast en lastplats på valfritt ställe, utan något större ingrepp.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 17:17   #75
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

För passagerarstationer bör man aldrig använda "Navigate To stationsnamn". För det ändamålet använder man trackmark's, eller stoppskyltarna.

Då kan triggern för passagerare/dörrar alltid ligga mitt på perrongen.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:15.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009