Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-18, 22:11   #706
Bengtel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Malmö, Skåne, Sweden.
Inlägg: 174
Skicka ett meddelande via MSN till Bengtel
Standard

Ursäkta om jag frågar, men var får man tag på "berms (banvallar)"?
Bengtel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-18, 22:20   #707
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Berms finns ett flertal paket av hos: www.train-sim.com Sök på Berms!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 16:09   #708
marcus_spelman
Nybörjare
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
Standard

Hur går det med LLJ eller LJL (vilket som).
Dessutom är jag lite osäker på hur banan går.
marcus_spelman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-23, 00:22   #709
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

LLJ heter rutten och inget annat...

Bygger lite granna då och då, men det går inte så fort, då jag har andra projekt oxå som är tänkta att bli färdiga först. Jag har lite granna tröttnat på att inte ha vettigt antal med stationer av svensk typ att bygga med, så då får man ta tag i det själv... Ett stationshus är i snickar-boden just nu... Därmed ingen skugga över de stationshus som finns, men det kan bli tjatigt med Falköping överallt...

Passar då på med en liten uppdatering på hur LLJ ser ut, bifogad bild. Som synes, så är det en del banor som är med. Tanken är att det ska bli en ganska omfattande trafik-apparat av det hela på slutet, med mycke intressanta "trafik-situationer", med olika trafikslag som ska samsas. Allt från snabbtåg på snabb SJ-bana till slingrande timmerbana med sth 70 finns med. Malmtågen utgör väl lite grannna huvudtrafiknäringen för själva LLJ, men det ruller ju många andra trafikslag där oxå, persontåg inte minst. På flertalet ställen finns det sidospår för att släppa förbi snabbare tåg och långa mötesspår på de enkelspåriga banorna. Inte heller smalspåret saknas. Så, det blir många rutter på en gång, egentligen. 35 mil runtomkring (minst) bör det bli när allt är klart.

EDIT:
Alla banor utom blå och röd är enkelspåriga.

Längst till höger, där LLJ slutar, finns malmhamnen dit malmtågen går. även cementtågen från Kirvik har sin uthamn där.

Lite här o där finns det "snuttar" av spår, ser det ut som här på kartan. Det är kortare industribanor, å en eller annan kilometer.

På SJ och på halva dubbelspåriga sträckan av LLJ huvudlinje finns även pendeltåg. Så, det är inte så många trafikslag som saknas, egentligen...
Bifogade bilder
 
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2005-12-23 klockan 00:32.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-23, 00:47   #710
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Hej Mazz och god HJul!

Jag tycker LLJ verkar mycket bra men har en lite invändning.
LLJ är i Trainz kretsar ett inarbetat namn för ett sätt att görra interaktiva industrier. Risken för sammanblandning vore inte så stor om det inte var för att LLJ är svensk men ofta skriver i olika internationella forum för tågsimulatorer.
Själv fick jag ett mail om "Help with LLJ" och trodde först att det gällde TRS men förstog efter ett tag att det gälde din bana.
Är det förmätet att be dig i HJuletid att fundera på namnbyte?


Men åter till dagen
En önskan om en God Jul och ett Gott Nytt År tll er alla
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-23, 00:53   #711
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Hej Mazz och god HJul!

Jag tycker LLJ verkar mycket bra men har en lite invändning.
LLJ är i Trainz kretsar ett inarbetat namn för ett sätt att görra interaktiva industrier. Risken för sammanblandning vore inte så stor om det inte var för att LLJ är svensk men ofta skriver i olika internationella forum för tågsimulatorer.
Själv fick jag ett mail om "Help with LLJ" och trodde först att det gällde TRS men förstog efter ett tag att det gälde din bana.
Är det förmätet att be dig i HJuletid att fundera på namnbyte?


Men åter till dagen
En önskan om en God Jul och ett Gott Nytt År tll er alla
Nu är det väl upp till Mats men jag tycker det hela verkar urbota korkat?
LLJ är för oss som pysslar med msts lika självklart som LLJ signaturen är scriptaren inom Trainzområdet...

Liknande namn har förekommit och kommer säkerligen föerkomma, att sen tvista om vem som har "rätt" att använda namnet är bara onödigt enligt mig...
Vore det inte bättre att hänvisa folk rätt och påpeka att det finns flera olika saker med samma namn?

Har inte något emot LLJ eller Trainz som så men gillar inte att man ska kräva namnbyte på en rutt som byggts längre än Trainzindustrierna funnits...
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-23, 01:11   #712
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Hej Mazz och god HJul!

Jag tycker LLJ verkar mycket bra men har en lite invändning.
LLJ är i Trainz kretsar ett inarbetat namn för ett sätt att görra interaktiva industrier. Risken för sammanblandning vore inte så stor om det inte var för att LLJ är svensk men ofta skriver i olika internationella forum för tågsimulatorer.
Själv fick jag ett mail om "Help with LLJ" och trodde först att det gällde TRS men förstog efter ett tag att det gälde din bana.
Är det förmätet att be dig i HJuletid att fundera på namnbyte?


Men åter till dagen
En önskan om en God Jul och ett Gott Nytt År tll er alla
Hej Kenny och mycket god HJul själv!


Med all respekt för att LLJ i Trainz-kretsar kanske har en internationell förankring på ett eller annat sätt. Men det är nog lite granna så att oavsett vilken simulator man nyttjar så kommer det förr eller senare bli namnkollisioner. Alla som bygger en rutt vill ju gärna at sin rutt har ett namn som känns bra och framledes finns nog risk att det blir kollisioner, tror vi får leva med det. I synnerhet 3-ställiga ruttnamn, som slutar på J.

När jag namngav LLJ i januari 2002, hade knappt Trainz kommit upp på arenan än och jag kan inte tänka mig att döpa om LLJ, då även det namnet är en stor del av min tågsim-verksamhet. Hehe, då var det faktisk mest meningen att LLJ skulle byggas i Trainz, faktiskt, hade ju bland dom första fått mitt Trainz 1.0 till julen 2001...

En ny rutt letar man givetvis efter ett namn som såvitt man ser inte trampar nån på tårna, men ett ruttnamn som varit med i snart 4 år har ju även det blivigt inarbetat. LLJ som rutt fick ju sin tråd då i januari 2002 och hade inte forumet rasat så hade det varit samma tråd fortfarande... Så, att LLJ har varit en rutt i MSTS är ju inte direkt okänt, även utanför Sverige.

Intressant med att du fick ett email ang "Help with LLJ" som du sen förstod att det handlade om min rutt... Den enda som behöver hjälp med den är väl jag själv, eftersom den inte är släppt i nån version än... Det va synd att du inte forwardade det emailet till mig, eftersom du ju förstod att det va min rutt det handlade om...


Så, jag har inga planer på att namnändra min rutt och jag hoppas att det trots allt är ok. Jag kan absolut förstå att det kan uppstå nån situation ibland, men det hade förmodligen varit värre om det fanns någon annan rutt som kallades för samma. Om LLJ i Trainz-världen är en metod för att göra interaktiva industrier, blir gissningsvis ihopblandningen trots allt relativt minimal.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2005-12-23 klockan 12:20.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-23, 20:32   #713
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Thumbs down Ruttnamn byte

Hej!

Jag tycker du skall stå på dej Mazz.

Tycker som föregående talare att det är bara urkorkat att be en byta namn på rutten...

Det är ju upp till var och en vad de vill att rutten skall heta, sen att det har byggts på andra ställen so what!
Om jag döper en rutt till ett specifikt namn så vill jag behålla det för det blir ju med tiden ett inarbetat namn speciellt om ruttbygget pågår en längre tid som tex med din rutt Mazz....Jag tror att om man nämner LLJ för de flesta som är inne på detta forum så vet de exakt vad det är för något man menar...

Förutom detta EN RIKTIG GOD JUL TILL ER ALLA!!!!

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-23, 20:48   #714
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

När det är två så skilda saker, så spelar det ingen roll om dom har samma namn tycker jag. Det hade varit värre om det gällt två rutter!

När det gäller vem som ska byta namn (om det är ett måste?), så borde det vara den som döpte sin sist och då borde ju inte Mazz byta (eftersom han började på LLJ, innan Trainz ens fanns!).

Sen låter det väldigt konstigt att få ett mail, om hjälp med Mazz rutt, då den inte är släppt????? Hur kan nån behöva hjälp med den?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-23, 21:48   #715
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Pierre:

Personen i fråga kanske önskar information om rutten, om den är klar, när den blir klar, hur stor den kommer bli för att ta några exempel. Är personen i fråga från ett icke engelspråkigt land kan det ord de försöker med bli just "help me about LLJ" eller något liknande.

Knebert:

Frågar man personerna här inne om LLJ så skulle jag tro att det är samma fördelning som MSTS-Trainz d.v.s 60-40 i procent (likt omröstningen här på forumet)
40% skulle tro att man syftar på LLJ (Lars) och övriga 60% skulle tro att man menar rutten LLJ så jag förstår varför en del är förvirrade.


I övrigt skapades namnet LLJ på aurans forum 31st January 2001 och ett knappt år senare här på Svenska 3D-Tåg den 17 november 2002 och enligt inlägg av Kvarne så fanns Trainz till försäljning den 17 oktober 2001

Det gäller helt enkelt är att man är tydlig när man pratar om rutten LLJ respektive användaren/upphovsmannen LLJ (som bland annat ligger bakom det närmaste man kommer i multiplayer i tågsimulatorvärlden och därför är ett stort namn i Trainzvärlden)
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2005-12-23 klockan 21:57.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-23, 22:06   #716
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Tack för stödet i LLJ som rutt-namn.


Fredrik:

Som jag tidigare sa, så kommer det i stort o smått och förr eller senare att bli namn som kommer innebära olika saker, beroende på vilken simulator-värld man jobbar i. Jag ser fortfarande inget stort problem i det, knappt ett problem ens. Om vi vänder på steken, om någon skulle skicka mig förfrågningar om LLJ och syfta på Trainz, så skulle jag med kraft hjälpa frågeställaren till rätta, skicka vidare förfrågan till den det berör, sätta mig in i vad det handlar om, för att på det sättet kunna ge en bra service. Det spelar väl ingen roll att det handlar om en annan simulator, klart man vill hjälpa sina kollegor på Trainz-sidan. Vi sysslar ju med tåg-sim, det är klart vi samarbetar oavsett vilket fabrikat vi använder för tillfället, eller hur?

Skillnad vore det om det vore 5 eller mer rutter, metoder, standards eller what-so-ever, då kan det bli förvirrande. Men, här har vi en rutt i MSTS och en metod för interaktiva industrier i Trainz... Vad är problemet? Jag kommer verkligen att se till att information eller frågeställningar som kommer till mig, angående Trainz-applikationen kommer att vidarebefodras till den det berör, vilket inte är särskilt svårt at klura ut.

Dessutom, vem är beredd att ersätta mig för den peng jag lagt ner på www.llj.se?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-23, 22:08   #717
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Pierre:

Personen i fråga kanske önskar information om rutten, om den är klar, när den blir klar, hur stor den kommer bli för att ta några exempel. Är personen i fråga från ett icke engelspråkigt land kan det ord de försöker med bli just "help me about LLJ" eller något liknande.

Knebert:

Frågar man personerna här inne om LLJ så skulle jag tro att det är samma fördelning som MSTS-Trainz d.v.s 60-40 i procent (likt omröstningen här på forumet)
40% skulle tro att man syftar på LLJ (Lars) och övriga 60% skulle tro att man menar rutten LLJ så jag förstår varför en del är förvirrade.


I övrigt skapades namnet LLJ på aurans forum 31st January 2001 och ett knappt år senare här på Svenska 3D-Tåg den 17 november 2002 och enligt inlägg av Kvarne så fanns Trainz till försäljning den 17 oktober 2001

Det gäller helt enkelt är att man är tydlig när man pratar om rutten LLJ respektive användaren/upphovsmannen LLJ (som bland annat ligger bakom det närmaste man kommer i multiplayer i tågsimulatorvärlden och därför är ett stort namn i Trainzvärlden)

Vad mera du med att "namnet LLJ" skapades på Aurans forum???
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-23, 22:12   #718
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Mitt svar var mer ett klargörande för Pierre och Kneberts svar som jag tyckte var lite onyanserade med lite väl överdrivna påståenden, därför dessa klargöranden.

Jag ville klargöra att LLJ (och att LLJ varit aktiv som användare långt före många här visste om) i Trainzvärlden är stor precis som inom (svenska) msts är LLJ en längtansfull addon som många suktar efter.

Jag har inga problem med varken ruttnamnet eller användarnamnet LLJ bara man är tydlig.



EOD för min del.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-23, 22:32   #719
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Mitt svar var mer ett klargörande för Pierre och Kneberts svar som jag tyckte var lite onyanserade med lite väl överdrivna påståenden, därför dessa klargöranden.

Jag ville klargöra att LLJ (och att LLJ varit aktiv som användare långt före många här visste om) i Trainzvärlden är stor precis som inom (svenska) msts är LLJ en längtansfull addon som många suktar efter.

Jag har inga problem med varken ruttnamnet eller användarnamnet LLJ bara man är tydlig.



EOD för min del.
Tack för svaret, Fredrik!

Ville bara vara tydlig på att jag inte känner att ett användar-namn, på vilket forum det än är registrerat, i sak inte kan vara hinder för att namnge en rutt med samma namn, i synnerhet som man inte känner till det vid tidpunkten för namngivandet. Känner man till att det finns ett sådan, undvikar man nog det oxå av flera skäl. Finns ju ingen anledning att störa varandras verksamhet.

Det kan också höra till god ordning att om man känner sig okomfortabel med att en namnkollision föreligger, så snart som möjligt vidtalar berörda om att det inte känns bra. LLJ som rutt har som sagt varit känt sedan jag döpte rutten för 4 år sedan och det hade varit lättare att överväga ett namnbyte för kanske 2 år sen, vilket det knappast är idag.

Jag tror att vi sammanfattningsvis mycket väl kan leva med denna namnanknytning och kanske till och med göra nått bra av det. Vi har ju ändå gemensamma intressen, eller hur?

Jag har som sagt domänen www.llj.se och jag har inga problem att där lägga till en förklaring för dom som råkat komma dit av misstag och vägleda dom till rätt ställe, bara jag vet vad jag ska skriva och länka.

www.llj.se är det då tänkt att så småningom berätta mer om rutten LLJ, nedladdningar av aktiviteter etc etc... LLJ som rutt är tänkt att leva många år och genom flera simulatorer, som det nu ser ut....
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-26, 14:49   #720
marcus_spelman
Nybörjare
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
Standard

Hur långt är det kvar på rutten.
marcus_spelman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009