![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#46 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Egentligen är det ju bara du själv som kan veta
![]() Jag planerade ett tag men när man sen fick bitarna och började bygga så blir det ändå ändringar på vägen. Tänk också på att en MJ-anläggning är något som man förhoppningsvis skall ha under många år och som aldrig blir färdig. Personligen skulle jag absolut se till att ha minst en linje som en rundbana! Säckstation är intressant men vill man ensam kunna ha igång mer än ett tåg så är rundbana helt klart en fördel. Varför inte kombinera båda? Ha en rundbana som går ytterst emot väggen runt hela rummet med en uppfällbara skiva framför ev dörr. Sen vid ena långsidan har du ett stickspår in till en säckstation. Kanske du även kan få plats till nåt utdragsspår för rangering. För att perspektivet skall bli intressantare så kan rundbanan gå lite högre och med en nerfart till stationen som ev börjar längs en vägg och svänger runt ner till stationen så stigningen inte blir för kraftig. Får du sen dessutom in en enkel mötesstation med två spår på motstående vägg så kan två tåg gå på rundbanan under tiden som du rangerar vid säckstationen. Behöver inte vara så avancerad styrning för det.
![]() |
#47 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Jag vet några saker, om hur jag vill det ska vara (men hur jag vill det ska bli och hur det blir är skillda saker!):
1. Svenskt 70-tal. 2. Elektrifierad bana (helst med en oelektrifierad bibana). 3. Uppställningsspår (dolda eller synliga?). 4. Rangeringmöjligheter. 5. Digitalt (och helst datastyrning). 6. Anläggningen ska vara i delar (ska kunna tas med vid ev. flytt t.ex.). Sen till förutsättningarna... A. Jag kan bygga på ett utrymme av 320 x 260 cm (större går inte!). B. Jag är nybörjare inom MJ. C. Jag har inte gott ställt (arbetslös), så att kunna bygga i etapper vore det bästa för plånbok och hälsa! Visst vore det guld att både ha en säckstation, rundbana, bibana m.m. Problemet är utrymmet och att jag vill ha lite yta över till landskap också, inte bara spår! Att lägga in ett spår bakom säckstationen krockar med stadshusen som borde vara längs den väggen. Jag kanske inte kan bygga en anläggning med mina krav och mina förutsättningar...antagligen inte!? Men allt är en fråga om kompromisser och planering!
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2007-04-11 klockan 08:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Hedersmedlem
|
![]()
Du nämner digitalt och helst datorstyrning... Vilket brukar betyda att man vill ha någon del av trafiken att köra automatiskt.
Utan "rundbana" så begränsar du nyttan av datorstyrning rätt rejält till enbart pendeltrafik med motorvagnar, att låta godståg backa hälften av gångerna blir lite trist. ![]() Att få till automatisk rundkörning vid säckstation kan man nästan glömma, det kräver att koppling/avkoppling alltid funkar 100%. Kanske det går med vissa koppel i H0 men med standardkoppel i N tex blir det för opålitligt. Visst kan man sköta rundgången manuellt och sedan låta datorn köra på linjen men då kan man ju lika gärna köra hela vägen själv. Så datorstyrning ser jag som ännu ett skäl för att då helt skippa säckstation och satsa på stationer med genomfart. Tycker dina tidigare spårplaner passade bättre om du tänkt dig datorstyrning.
![]() |
#49 |
Hedersmedlem
|
![]()
Japp, där ser man. Jag trodde att det fanns dekodrar till avkopplingsskenorna också!? Så då går det alltså inte med säckstation, om man tänker sig att låta datorn styra tågen (eller en del av tågen). Synd...men tack för att du berätta det, Deskgrunt!
Jo, jag har fått hem fler tåg nu, så nu har jag följande: Lima T43 (orange), T43 (röd-vit-blå), Ra, Rc2, Rc2, Resgodsvagn, Klass 1 vagn, Restaurangvagn. Perl(?) Y6. Fleischmann Rc2. Roco DB290 + 3 godsvagnar (startsats tåget). Jag väntar dessutom på en Roco V65, ett par hus och en Fleischmann vändskiva. Fleischmann Rc2an (kanonfin!) och startsats tåget (digitalt med digitala koppel) tänker jag sätta ut på Tradera snart... Ett par bilder:
![]() |
#50 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
MEN, däremot är det tveksamt om man kan lita på att avkoppling/koppling alltid sker till 100%. Med vanliga koppel i N så är nog största problemet när det skall kopplas, ibland kärvar det lite och så puttar man bara vagnen en bit istället för att koppla osv. Möjligt att det kan funka med rätt koppel i H0 men vetesjutton om jag skulle lita på det. Tänk dig själv att datorn tror att vagnarna är avkopplade när de inte är det, kan bli intressanta resultat med halva tåget över en växelgata samtidigt som nästa tåg kör in... Trevlig samling lok!
![]() |
![]() |
#51 |
Hedersmedlem
|
![]()
Deskgrunt: Aha, då förstår jag. Nej, man ska nog inte lite på att det verkligen fungerar. Tågsamlingen är jag nöjd med nu. Känns inte som fler behövs!? Nu ska man "bara" ge dom en service och ge Y6an en ny målning...
Angående planering, så hitta jag ett skräckexempel. Nu vet jag inte om detta berodde på för lite planering eller inte? Men att ha byggt såpass mycket i N-skala, för att sen övergå till H0...huga! Kolla här: http://www.svensktmjforum.se/forum/f...ts.asp?TID=106 Och nu undrar jag, om man ska bygga en enkel rundbana med en station på ena långsidan och en industri eller hamn på andra. Använda modulmått, så man kan ta med modulerna på träff (om man skulle vilja det!). Detta skulle bli klart enklast att bygga och man kan enkelt fortsätta på anläggningen, om man skulle få mer plats i framtiden...
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2007-04-12 klockan 18:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
![]() Vad jag förstår så är största orsaken till skalabytet att han bygger gamla DRG och kör då uteslutande med både små och större ånglok. Små ånglok med få och fasta axlar är svårt att få 100% strömupptag på i N. Det gäller även i H0 men där har man ju lite mera att ge på sas. Dessutom så kör han liksom jag med datorstyrt och vill ha många tåg igång samtidigt. Då är det trist om ett litet 3-axlat tanklok stannar vid låg fart i en växel... Har full förståelse för att han till slut bytte skala men han har nog bra mycket större budget än mig. ![]() Jag kör mest modernt i N med då framförallt boggielok och de har betydligt lättare att ta upp ström vid ojämnheter och liknande. Ett Rc-lok är inga problem att krypköra igenom även den sämst lagda växelgata, bara man håller det någerlunda rent. Mitt enda problemlok är Du2 som ju med bara 3 fasta axlar, låg vikt och gammal konstruktion utan svänghjul är känslig. Det har jag löst med strömupptag även via första vagnen i tåget samt extra vikt av wolframgranulat i loket. Fick ett nytt lok igår faktiskt, TGOJs T66 Kruthornet som NModell målat upp av Katos odekorerade class 66. Ett mycket läckert lok! ![]()
![]() |